Τα 5 SOS του μηχανογραφικού

Tων Φώτη Κουτσαμπάρη, Σοφίας Χριστοφορίδου

Πέντε βήματα για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ καθώς και τέσσερις παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη από τους υποψηφίους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προτάθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας που διοργάνωσε το δημοσιογραφικό συγκρότημα “Μακεδονία”.

Η ημερίδα, με θέμα “Σπουδάζω τα θέλω μου” πραγματοποιήθηκε προχθές στο συνεδριακό κέντρο “Ι. Βελλίδης”, παρουσία πλήθους μαθητών, υποψηφίων ανωτάτων ιδρυμάτων, εκπαιδευτικών και γονέων. Το βασικό συμπέρασμα που προέκυψε από τις εισηγήσεις των διακεκριμένων ομιλητών ήταν ότι η επιλογή των τμημάτων στο μηχανογραφικό δελτίο  πρέπει να γίνει από τους υποψηφίους με βάση τις πραγματικές τους επιθυμίες, την ιδιαίτερη κλίση τους και έπειτα από έρευνα σχετικά με το αντικείμενο σπουδών των σχολών και τα χαρακτηριστικά των διδασκόντων

Ο ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΟΥ ΑΠΘ

Κρίσιμη και δραματική χαρακτήρισε τη στιγμή της επιλογής στο μηχανογραφικό ο πρύτανης του ΑΠΘ καθηγητής Αναστάσιος Μάνθος. “Η κρισιμότητα έγκειται στο γεγονός ότι ένα παιδί καλείται να επιλέξει για κάτι που δεν γνωρίζει. Δεν γνωρίζει με ποια κριτήρια πρέπει να κάνει την επιλογή και δεύτερον δεν ξέρει τι θέλει. Οι γονείς προσπαθούμε να περάσουμε στο παιδί τη δική μας επιθυμία. Το παιδί όμως πρέπει να επιλέξει μόνο του, αλλά επειδή δεν τολμά, αφήνεται στους γονείς”, ανέφερε ο κ. Μάνθος και εξήγησε ότι “άλλο μόρφωση, άλλο παιδεία. Η μόρφωση έρχεται μέσα από την κοινωνία. Δεν πρέπει κανείς να επαφίεται στο πτυχίο, για να νιώθει εκπαιδευμένος”. Ο πρύτανης πρότεινε την εξής μέθοδο στον υποψήφιο, “να πάρει το μηχανογραφικό και να δει τι δεν θέλει να κάνει. Έτσι, αφαιρώντας τα τμήματα, θα καταλήξει σε σχολές της επιθυμίας του. Έχει διαπιστωθεί ότι 20% των φοιτητών της ιατρικής μετανιώνουν για την επιλογή τους. Αυτό σημαίνει ότι δεν έγινε η επιλογή με πραγματικά κριτήρια” και συμβούλεψε “πρέπει μόνος του να διερευνήσει κάποιος για τη γνώση. Εάν κάνει κάτι από εσωτερική ανάγκη, θα πετύχει. Το περιβάλλον πρέπει να προσεγγίσει με ειλικρίνεια το παιδί, να δει τα μέσα του. Τα παιδιά δεν είναι αντίγραφα των γονιών, έχουν τη δική τους ευαισθησία”.

Ο ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

“Εργαλείο για την επίτευξη του μοναδικού στόχου, κατά τον Αριστοτέλη, το ευ ζην” χαρακτήρισε το πτυχίο ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Ηλίας Κουσκουβέλης. “Τα πτυχία που δίνουν πολλές επιλογές μπορεί να είναι ένα βασικό κριτήριο επιλογής”, υπογράμμισε ο κ. Κουσκουβέλης και συνέστησε στους υποψηφίους “μπείτε στο ίντερνετ, δείτε τα τμήματα, εάν υπάρχει κάποιος τομέας που σας ενδιαφέρει περισσότερο. Μπορείτε να πάρετε πληροφορίες για τις σπουδές, για τους καθηγητές, για να επιλέξετε και να πάρετε απόφαση. Να τολμήσετε και εάν το θέλω σας είναι πραγματικό, θα πετύχετε. Είστε μια γενιά με πολλά προνόμια σε σχέση με εμάς, γιατί έχετε πληροφορίες”.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΑΤΕΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Στις αδυναμίες του τομέα παιδείας στη χώρα μας αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης Παύλος Καρακολτσίδης. “Σήμερα στη χώρα υπάρχουν 639 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Ο κάθε νομάρχης, δήμαρχος, πολιτικός θέλει να ιδρυθεί στην περιοχή του και ένα πανεπιστήμιο. Εσείς πρέπει να επιλέξετε εκείνον τον τομέα που σας αρέσει πραγματικά. Τα πράγματα δεν είναι καλά στη δημόσια εκπαίδευση. Πρέπει να έχετε την απαίτηση να πάρετε την καλύτερη εκπαίδευση, καθώς πληρώνεται με τα χρήματα του λαού κι εμείς οι δάσκαλοι είμαστε εδώ, για να υπηρετούμε και όχι να εξυπηρετούμε”, τόνισε ο κ. Καρακολτσίδης. “Ξεχάστε το γεγονός ότι το πτυχίο θα σας εξασφαλίσει δουλειά. Πάρτε τις γνώσεις και ύστερα θα προσπαθήσετε για την επαγγελματική σας αποκατάσταση. Δείτε στο ίντερνετ τα τμήματα, τις σπουδές και τους καθηγητές. Υπάρχουν τμήματα που δεν έχουν περιεχόμενο και πρέπει να κλείσουν. Να είστε προσεχτικοί”, συμβούλεψε ο ίδιος.

Ο ΚΟΣΜΗΤΟΡΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΑΠΘ

“Να επιλέξετε κάτι που σας γεμίζει, εκεί που έχετε κλίση, με το οποίο θα ασχοληθείτε στην επόμενη γόνιμη παραγωγική περίοδο της ζωής σας”, συνέστησε στους υποψηφίους ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής σχολής Νίκος Μουσιόπουλος. “Μη βάζετε στο μηχανογραφικό κάτι που δεν θέλετε. Εάν δεν περάσετε στη σχολή που επιλέξατε πρώτη, θα περάσετε σε μια άλλη σχολή με τα μόρια που συγκεντρώσετε και ίσως να μη θέλετε να σπουδάσετε σε αυτή. Ας επιλέξουν αυτήν τη σχολή, αυτοί που πραγματικά την επιθυμούν”, σημείωσε ο κ. Μουσιόπουλος και εκτίμησε ότι “είναι λάθος να βάζει κάποιος μια σχολή σε ΑΕΙ, σε τελευταία επιλογή να βάζει και ΤΕΙ, ώστε εάν δεν περάσει στα ΑΕΙ να πάει στα ΤΕΙ. Πρέπει να είναι διακριτός ο ρόλος των δύο ιδρυμάτων”. “Αποφύγετε τμήματα με εξειδικευμένο αντικείμενο που ίσως σε δέκα χρόνια να μην υπάρχουν ούτε τα τμήματα ούτε η ειδικότητα”, συμβούλεψε ο κοσμήτορας. Να μην εγκλωβιστούν σε σχολές που έχουν πολύ εξειδικευμένο αντικείμενο σπουδών αλλά να προτιμήσουν σχολές όπως η Νομική, που δημιουργούν προοπτικές για απασχόληση σε μια σειρά από επαγγέλματα, συμβούλευσε τους υποψηφίους και ο καθηγητής και πρώην κοσμήτορας της Νομικής Νίκος Ιντζεσίλογλου.

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΠΟΥΔΑΖΟΥΝ ΤΑ ΘΕΛΩ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ ΤΟΥΣ

“Πολύ συχνά τα παιδιά σπουδάζουν τα ‘θέλω’ των γονιών τους και όχι τα δικά τους”, σημείωσε ο συγγραφέας και δημοσιογράφος της “Μ” Γιώργος Σκαμπαρδώνης, μιλώντας στα παιδιά με παραδείγματα από το χώρο της λογοτεχνίας -μια πραγματική ιστορία του Μιχάλη Καραγάτση, και μια ιστορία από το έργο “χίλιες και μια νύχτες”. Όσο για τη δημοσιογραφία, σχολίασε ότι η πραγματικότητα απέχει πολύ από την “τηλεοπτική μυθολογία”, με την οποία την ταυτίζουν πολλοί νέοι άνθρωποι.

ΕΦΗΒΟΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ

“Οι σπουδές μάς δεσμεύουν συνήθως για όλη μας τη ζωή, αλλά δεν αποτελούν και ισόβια καταδίκη όταν ανακαλύπτουμε ότι η πρακτική εφαρμογή της επιστήμης που επιλέξαμε δεν μας εκφράζει”, σημείωσε από την πλευρά της η παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου. Η επιλογή τού εφήβου έχει άμεση σχέση με την αυτοεκτίμηση που διαθέτει, υπογράμμισε, καλώντας τους γονείς να τονώσουν με κάθε τρόπο την αυτοπεποίθηση του παιδιού τους “όχι τόσο για να βρει δουλειά όσο για να ελπίζει ότι θα μπορεί να βρει στη ζωή του γενικά την ικανοποίηση”.

Η ΠΡΩΤΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

“Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου είναι η πρώτη σημαντική απόφαση που καλείται να πάρει ένας μαθητής ή μια μαθήτρια”, τόνισε από την πλευρά του ο σύμβουλος σταδιοδρομίας του Κέντρου συμβουλευτικής και προσανατολισμού Νεάπολης Χρήστος Αντωνίου, ενώ ως προς τις βάσεις εισαγωγής είπε ότι “ο κυριότερος παράγοντας διαμόρφωσής τους είναι η προτίμηση των υποψηφίων προς μια συγκεκριμένη σχολή, που μπορεί να εξαρτάται από τη φήμη της σχολής, τις προσδοκίες για επαγγελματική αποκατάσταση ή ακόμη και το πού βρίσκεται χωροταξικά”.

Η ΕΞΥΠΝΗ ΕΠΙΛΟΓΗ

Με παραδείγματα που θα μπορούσαν να είναι απολύτως πραγματικά, ο διευθυντής Σπουδών του εκπαιδευτικού οργανισμού “Πλαίσιο” Ευάγγελος Παπαγιάγκου, κατέρριψε ορισμένους “μύθους” σχετικά με σχολές και επαγγελματική αποκατάσταση. Μια φοιτήτρια λ.χ. που επιλέγει διοίκηση επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και εφόσον έκανε μεταπτυχιακό στη συνέχεια θα είχε καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας, όπως και οι 24.000 πτυχιούχοι που θα είχαν στο μεταξύ αποφοιτήσει. Αν επέλεγε όμως το τμήμα βαλκανικών, σλαβικών και ανατολικών σπουδών του ιδίου πανεπιστημίου, όπου αποφοιτούν κάθε χρόνο 30 άτομα, και έκανε επίσης μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων, θα ήταν περιζήτητο στέλεχος τραπεζών ή πολυεθνικών εταιρειών με έδρα στα Βαλκάνια. Ομοίως, οι παιδαγωγικές σχολές είναι μεν περιζήτητες, επειδή η απορρόφηση των δασκάλων είναι καλή, ωστόσο εκτιμάται ότι το 2010 οι θέσεις θα είναι 30% – 40% λιγότερες, ενώ η Παιδαγωγική ειδικής αγωγής στο Βόλο ή Εκπαιδευτικής Πολιτικής στη Θεσσαλονίκη είναι πιο ασφαλείς επιλογές. Μετά τον πρώτο κύκλο των εισηγήσεων, υποψήφιοι φοιτητές και γονείς έθεσαν ερωτήματα που αφορούσαν τόσο τη διαδικασία του επαγγελματικού προσανατολισμού εν γένει όσο και ειδικότερες απορίες σχετικά με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.

Τι πρέπει να προσέξετε και ποια είναι η σωστή τεχνική

Τέσσερις παράγοντες πρέπει να ληφθούν υπόψη για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού και την επιλογή σπουδών, σύμφωνα με τον σύμβουλο σταδιοδρομίας Χρήστο Αντωνίου:

1. Η προσωπικότητα του μαθητή.

2. Το αντικείμενο των σπουδών καθώς και τα μαθήματα που διδάσκονται.

3. Οι προοπτικές απορρόφησης των πτυχιούχων μιας συγκεκριμένης σχολής ή τμήματος από την αγορά εργασίας.

4. Η βαθμολογική επίδοση που πέτυχε ο μαθητής, σε συνδυασμό με τη βάση εισαγωγής προηγούμενων ετών.

Η ΣΩΣΤΗ ΤΕΧΝΙΚΗ

H “τεχνική” την οποία προτείνει στους υποψηφίους είναι η ακόλουθη.

Βήμα 1ο: καταγράψτε σε μια λίστα όλα τα τμήματα που σας ενδιαφέρουν (ως αντικείμενο σπουδών και ως επάγγελμα) από τα πεδία που μπορείτε να δηλώσετε

Βήμα 2ο: επιλέξτε ένα τμήμα κάθε φορά, το πρώτο στις προτιμήσεις σας, αντιγράψτε το σε μια νέα κατάσταση και σβήστε το από την αρχική λίστα. Από τα εναπομείναντα τμήματα, επιλέξτε την επόμενη πρώτη επιλογή σας μέχρι να αντιγράψετε όλα τα επιθυμητά τμήματα από την αρχική κατάσταση στη νέα

Βήμα 3ο: σημειώστε δίπλα σε κάθε τμήμα σε ποιο πεδίο ανήκει. Επιλέξτε ένα ή δύο πεδία σύμφωνα με τις βάσεις προηγούμενων ετών, τα μόρια που συγκεντρώνετε, τις επιθυμίες σας αλλά και το τι είναι εφικτό.

Βήμα 4ο: αριθμήσετε τις προτιμήσεις σας, είτε με βάση το τμήμα που σας ενδιαφέρει σε όλες τις πόλεις είτε το τμήμα της προτίμησής σας και άλλα εναλλακτικά τμήματα που έχουν έδρα στην πόλη σας που είχατε σε χαμηλότερη σειρά προτίμησης, συνεκτιμώντας οικονομικούς, κοινωνικούς και οικογενειακούς παράγοντες

Βήμα 5ο: μετά τον υπολογισμό των μορίων που συγκεντρώνετε, εξετάστε εκ νέου τις επιλογές σας, με βάση τα νέα δεδομένα.

Οι σχολές με τις καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές

Σύμφωνα με την εκτίμηση του εκπαιδευτικού οργανισμού “Πλαίσιο”, οι σχολές ΑΕΙ που παρουσιάζουν καλές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης είναι:

1ο επιστημονικό πεδίο – Εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) – Βαλκανικών, σλαβικών και ανατολικών σπουδών (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) – Επιστημών προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης

2ο επιστημονικό πεδίο – Μαθηματικών – Εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) – Πληροφορικής – Μηχανικών πληροφοριών και τηλεπικοινωνιών (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

3ο επιστημονικό πεδίο – Επιστήμης τροφίμων και διατροφής – Βιοχημείας και βιοτεχνολογίας Θεσσαλίας

4ο επιστημονικό πεδίο – Αρχιτεκτόνων μηχανικών – Μηχανολόγων μηχανικών – Ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών ηλεκτρονικών υπολογιστών – Μηχανικών Η/Υ, τηλεπικοινωνιών και δικτύων (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας) – Μηχανικών παραγωγής και διοίκησης – Μηχανικών οικονομίας και διοίκησης (Πανεπιστήμιο Αιγαίου)

5ο επιστημονικό πεδίο – Οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων – Οικιακής οικονομίας και οικολογίας – Βαλκανικών, σλαβικών και ανατολικών σπουδών (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας)

Σε ό,τι αφορά τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, καλές προοπτικές έχουν τα τμήματα που οδηγούν σε παραϊατρικά επαγγέλματα (φυσικοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, νοσηλευτές, τεχνολόγοι ιατρικών εργαστηρίων, διαιτολόγοι, εργοθεραπευτές, αισθητικοί, επισκέπτες υγείας). Καλές προοπτικές έχουν επίσης οι σχολές που οδηγούν σε τεχνολογικά επαγγέλματα (τεχνολόγοι ιατρικών οργάνων, τεχνολόγοι τροφίμων, μηχανολόγοι, ηλεκτρολόγοι, τεχνολόγοι αυτοματισμού, πληροφορικής κτλ.) αλλά και τα τμήματα γραφιστικής, εμπορίας και διαφήμισης, κοινωνικής εργασίας, λογιστικής, διοίκησης επιχειρήσεων, τουριστικών επιχειρήσεων, βιβλιοθηκονομίας, γεωπληροφορικής, τυποποίησης και διακίνησης προϊόντων.

  • Η ημερίδα του δημοσιογραφικού συγκροτήματος “Μακεδονία” πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Τράπεζας Πειραιώς, της εταιρείας “τρία έψιλον”, της Helexpo και του εκπαιδευτικού οργανισμού “Πλαίσιο”.

http://tinyurl.com/l4jwdd

© 2009 – 2012, . Για την αναδημοσίευση της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η αναφορά του link προς το άρθρο του sep4u.gr

Print Friendly, PDF & Email
(Visited 27 times, 1 visits today)

Leave a Comment

ten + ten =