Οι πανελλαδικές και το Νέο Λύκειο

Eλλη Γιωτοπουλου – Σισιλιανου, επιστολή στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Κύριε διευθυντά
Το πρόβλημα των εισαγωγικών εξετάσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ταλανίζει επί δεκαετίες υπουργείο, μαθητές, εκπαιδευτικούς, οικογένειες. Και όσο υποβαθμίζεται η εκπαίδευση, τόσο αποκτά μεγαλύτερες διαστάσεις το θέμα των εξετάσεων. Oσο γίνεται πιο αντιληπτό το κενό των γνώσεων που μαστίζει το ελληνικό σχολείο, τόσο οι εξετάσεις αντιμετωπίζονται ως η αποτελεσματικότερη λύση –και μάλιστα κάθε φορά με μεγαλύτερη σοβαροφάνεια, όπως π.χ. με την καθιέρωση της Τράπεζας Θεμάτων και άλλων ηχηρών παρόμοιων– που θα σώσει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από την εισροή απαίδευτων νέων. Δεν απασχολεί το υπουργείο τι μέτρα πρέπει να λάβει για να μη φεύγουν τα παιδιά ημιαγράμματα από το σχολείο. Εδώ χρειάζεται μια παρένθεση: υπάρχουν σχολεία και προπάντων εκπαιδευτικοί που εργάζονται υποδειγματικά με πλήρη συναίσθηση της σοβαρότητας του έργου που επιτελούν· αλλά πρόκειται για εξαιρέσεις.

Το υπουργείο δεν αντιμετώπισε ποτέ σοβαρά –εκτός από κάποιες σύντομες φωτεινές εξαιρέσεις– την κατάσταση που επικρατεί. Υποδείξεις έχουν γίνει κατά καιρούς από πρόσωπα με εκπαιδευτική πείρα. Αλλά οι υπεύθυνοι του υπουργείου εκώφευσαν. Το άκρως απαράδεκτο είναι ότι όχι μόνο δεν προσπάθησαν να αναθεωρήσουν τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ώστε η όλη φοίτηση στο λύκειο να μην εξαντλείται στην υπέρβαση αυτού του σκοπέλου, αλλά αποφάσισαν να εφαρμόσουν από φέτος τις πανελλαδικές εξετάσεις στις τρεις τάξεις του λυκείου, παρ’ όλα όσα έχουν γραφεί για τους κινδύνους που εγκυμονεί ένα τέτοιο μέτρο. Eτσι, το άγχος των παιδιών θα αρχίζει από την Α΄ Λυκείου. Τα φροντιστήρια θα υπερενεργοποιηθούν, τα σχολεία, πανικόβλητα, θα πολλαπλασιάσουν τα πρόχειρα διαγωνίσματα στη διάρκεια του έτους, οι γονείς θα υποβληθούν σε οξύτερη οικονομική αφαίμαξη. Το σχολείο θα γίνει βραχνάς. Η ασθμαίνουσα ζωή από το σχολείο στο φροντιστήριο και από το φροντιστήριο στο σχολείο θα καλύπτει την πιο ευαίσθητη περίοδο της εφηβικής ηλικίας. Η χαρά της γνώσης θα είναι χαμένη για πάντα. Eχουν συναίσθηση οι κύριοι αυτοί του υπουργείου τι είδους νεολαία ετοιμάζουν; Και όμως τα παιδιά είναι έτοιμα να δεχθούν κάτι που θα τους ζωντανέψει το ενδιαφέρον, που θα τους δώσει τη δυνατότητα να κινητοποιήσουν την κρίση τους, που θα τους προκαλέσει γόνιμες συζητήσεις, ελεύθερες από τη δαμόκλειο σπάθη των εξετάσεων, των πρόχειρων διαγωνισμών, των συνεχών ελέγχων των γνώσεων· ποιων γνώσεων;

Αν μερικοί νέοι με μεγαλύτερο ψυχικό σθένος και φυσικές ικανότητες κατορθώσουν να ξεπεράσουν αυτή την κακοδαιμονία, φεύγουν δρομαίοι από τη χώρα τους, που τους έδειξε ασύγγνωστη αστοργία στα πιο κρίσιμα χρόνια της ζωής τους. Οι υπεύθυνοι οφείλουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα με σοβαρότητα. Αποτελεί επιτακτική ανάγκη να συνειδητοποιήσουμε ότι το πρόβλημα της εκπαίδευσης –αλληλένδετο με αυτό της γενικότερης παιδείας– είναι εξίσου σοβαρό με αυτό της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας. Με απαίδευτη, κακοποιημένη, οργισμένη νεολαία μπορεί να επιβιώσει ένα κράτος;

Σχόλια του διαχειριστή: Στην παραπάνω επιστολή αναφέρεται:”.. αποφάσισαν να εφαρμόσουν από φέτος τις πανελλαδικές εξετάσεις στις τρεις τάξεις του λυκείου” αυτό είναι εντελώς λανθασμένο. Πανελλαδικές εξετάσεις στο Νέο Λύκειο υπάρχουν ΜΟΝΟ στη Γ Λυκείου και ΜΟΝΟ για όποιον θέλει να εισαχθεί σε Ελληνικό ΑΕΙ & ΤΕΙ. Στο Νέο Λύκειο για την εισαγωγή στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση  μετράει η προσαρμοσμένη επίδοση στις τρεις τάξεις Λυκείου σε τέτοιο ποσοστό (κοντά στο 2% ) που δεν δικαιολογείται καμία εντατικοποίηση στην Α & Β Λυκείου. Πρακτικά όλα καθορίζονται από την γραπτή επίδοση στα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα στη Γ Λυκείου.

Καλοδήμος Δ./Υπεύθυνος ΣΕΠ/ΚΕΣΥΠ Λαμίας

3 σκέψεις στο “Οι πανελλαδικές και το Νέο Λύκειο

  1. Σύμφωνα με τον ν.4186/2013 . “Για τον υπολογισμό του Βαθμού Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προσμετράται και ο «Βαθμός
    Προαγωγής και Απόλυσης» (Β.Π.Α.)” δηλαδή 4 βαθμοί από τις Πανελλαδικές στη Γ Λυκείου + Β.Π.Α. και επιπλέον συντελεστής σε ένα μάθημα που θα ανακοινώσουν οι σχολές. Ένα υποθετικό παράδειγμα για υποψήφιο στο μαθηματικό και απολυτήρια και στις 3 τάξεις 20.
    Έστω ότι γράφει 15 και στα τέσσερα μαθήματα και το μαθηματικό ορίζει συντελεστή 2 στα μαθηματικά. Τότε η συνολική επίδοση για την εισαγωγή είναι: 15+15+15+15*2+16 όπου 16 είναι ο Β.Π.Α.. Η 1 επιπλέον μονάδα λόγω επίδοσης στις 3 τάξεις αντιπροσωπεύει:
    1/91 περίπου 1%…

    • Κύριοι,
      Είμαι πατέρας παιδιού που έδωσε φέτος πανελλαδικές εξετάσεις και γνωρίζω από πρώτο χέρι το τι συμβαίνει.

      Το λύκειο δεν αποτελεί θεσμός εκπαίδευσης των μαθητών. Επειδή το σύστημα είναι ανταγωνιστικό, η εισαγωγή στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση γίνεται με το ποιος έγραψε καλλίτερα από κάποιους άλλους και όχι με το ποιος έχει τις απαραίτητες γνώσεις. Έτσι το Λύκειο είναι ένα στάδιο όπου οι μαθητές προετοιμάζονται για να αποκτήσουν γνώσεις που θα τους επιτρέψει να γράψουν καλλίτερα από κάποιους άλλους και όχι να αποκτήσουν σφαιρικές γνώσεις και να τους καλλιεργήσει σαν άτομα.

      Για το σκοπό αυτό, τα περισσότερα παιδιά, αρχίζουν τα φροντιστήρια από την δευτέρα τάξη του Λυκείου και αρκετά ακόμη και από την πρώτη. Αυτό επιβάλλεται πλέον, καθώς ένα παιδί που θα παρακολουθήσει κάποιο φροντιστήριο θα υπερτερεί των άλλων παιδιών (που δεν θα έχουν παρακολουθήσουν) και θα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να γράψει καλλίτερα στις πανελλαδικές εξετάσεις.

      Ο στόχος των μαθητών είναι να αποκτήσουν όσο γίνεται περισσότερη γνώση και εμπειρία στα μαθήματα που αφορούν τις πανελλαδικές εξετάσεις και παραλείπουν σε μεγάλο βαθμό να ασχοληθούν με τα υπόλοιπα μαθήματα. Αυτό οξύνεται στο μέγιστο στην τρίτη τάξη του Λυκείου, όπου παραβλέπουν τελείως τα μαθήματα που δεν σχετίζονται με τις πανελλαδικές εξετάσεις.

      Όταν τώρα, από την πρώτη Λυκείου ισχύει το φαινόμενο της συλλογής μορίων για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ακόμα και αν αυτό επηρεάζει σε μικρό βαθμό τα μόρια, πιστεύετε ότι δεν θα στείλουν κάποιοι γονείς τα παιδιά τους σε φροντιστήρια από την πρώτη Λυκείου;

      Αν μερικά παιδιά πάνε από πρώτη Λυκείου σε φροντιστήρια, δεν θα αναγκάσει και τους υπόλοιπους γονείς (όσοι έχουν ακόμα την οικονομική δυνατότητα) να στείλουν και τα δικά τους παιδιά στα φροντιστήρια για να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τα άλλα (ακόμα και για να μην έχουν τύψεις, ότι δεν πρόσφεραν όσα μπορούσαν στα παιδιά τους;)

      Ο μόνος τρόμος για να γίνει το λύκειο ένας θεσμός που να μορφώνει τα παιδιά μας σωστά (και να μην τους παρέχει τόση λεπτομερή γνώση που χρειάζεται μόνο σε ιδικές περιπτώσεις στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση), είναι να μην υπάρχουν εισαγωγικές εξετάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά να εισάγονται πχ από ένα συγκεκομμένο βαθμό απολυτηρίου και πάνω.

      Θα πείτε τι θα γίνει στις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης; Αυτό χρειάζεται μελέτη.

      Θα μπορούσε πχ στις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να ισχύσει ένα σύστημα εισαγωγής με σειρά προτεραιότητας βάσει ενός πανελλήνιου αριθμού πρωτοκόλλου αίτησης.

      Να ισχύσει, στις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ένα πολύ αυστηρό σύστημα εξετάσεων, να κόβονται όσοι δεν περνούν τις εξετάσεις και να μην μπορούν να συνεχίσουν τη φοίτηση τους, για να αποθαρρύνει αυτούς που δεν μελετούν να δηλώσουν τις συγκεκριμένες σχολές (κάτι παρόμοιο ίσχυε στη Γερμανία την εποχή που σπούδαζα). Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει να μεταφερθούν τα φροντιστήρια στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ας είναι, τουλάχιστον έτσι θα ενισχυθούν οι φοιτητές με γνώσεις που θα τους χρειαστούν στο επάγγελμα τους.

      Η άποψη αυτή για το Λύκειο δεν είναι μόνο δικιά μου αλλά και άλλων καθώς και του γιου μου (το επίπεδο γνώσεών του είναι αρκετά υψηλό, θα πρέπει να έχει βγάλει γύρο στα 18000 μόρια)

  2. προσαρμοσμένη επίδοση στις τρεις τάξεις Λυκείου σε τέτοιο ποσοστό (κοντά στο 2% )
    Πράγματι αν στα τέσσερα μαθήματα, που εξετάζεται πανελληνίως ο υποψήφιος, έχει συγκεντρώσει, για παράδειγμα, 16.500 μόρια, τότε η τελική του βαθμολογία θα κυμανθεί μεταξύ 16300 και 16700 μόρια. Συνήθως είναι μεγαλύτερη της γραπτής επίδοσης. Όμως σπανίζει το φαινόμενο να μην έχουν μέσο όρο σε κάθε τάξη πάνω από μία μονάδα από το μέσο όρο των γραπτών των τεσσάρων πανελληνίως εξεταζόμενων μαθημάτων, οπότε ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιο όφελος. Απλά: τα 200 επιπλέον μόρια κατά πάσα πιθανότητα θα τα λαμβάνει η πλειονότητα των μαθητών. Δηλαδή ένας μαθητής που θα συγκεντρώσει 16500 μόρια στις γραπτές εξετάσεις των τεσσάρων πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, θα έχει, κατά πάσα πιθανότητα μέσο όρο σε κάθε τάξη πάνω από 17,5. Έτσι το κυνήγι της αύξησης της ενδοσχολικής επίδοσης μπορεί να αποβεί ανασταλτικός παράγοντας για την επίδοση στα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, αφού θα αφαιρεθεί χρόνος μελέτης από αυτά, με επίπτωση στην τελική τους βαθμολογία.

Τα σχόλια είναι κλειστά.