Πανελλήνιες και Μαθηματικά

Πανελλήνιες και Μαθηματικά

Κύριε διευθυντά
Για άλλη μια χρονιά παρατηρούμε την εντελώς αψυχολόγητη, επιστημονικά απαράδεκτη και παιδαγωγικά άχρηστη δομή των θεμάτων. Ειδικά για τα θέματα Γ και Δ, έχω να παρατηρήσω τα εξής: Ακατανόητη ανάμειξη αντικειμένων που εκ των πραγμάτων δεν συνδέονται και δεν πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους στο ίδιο θέμα, με την πρόφαση του «συνδυασμού γνώσεων» και της «ανάπτυξης της κριτικής ικανότητας» των μαθητών. Για ποιο λόγο κάθε χρόνο θα πρέπει τα ακρότατα μιας συνάρτησης και οι λύσεις μιας ανίσωσης να είναι οι πιθανότητες κάποιων ενδεχομένων; Τι νόημα έχει κάθε χρόνο να κάνουμε στατιστική πάνω στις συντεταγμένες σημείων του καρτεσιανού επιπέδου; Πού ακούστηκε αυτό; Τι αποκομίζει ο μαθητής από τέτοιου είδους θέματα; Μαθαίνει μήπως Πιθανότητες ή Στατιστική; Το πιθανότερο είναι ότι αποκομίζει μια θολή εικόνα από όλα και δεν αντιλαμβάνεται την ομορφιά και τη χρησιμότητα των αντικειμένων αυτών.

Δυστυχώς, κάθε χρόνο τα θέματα είναι παρόμοια με αυτά που βρίσκουμε σε όλα τα βοηθήματα και διδάσκονται κατά κόρον στα φροντιστήρια και «αξιολογούν» άχρηστες γνώσεις από ημιμαθείς μαθητές. Τι να πει κανείς για το θέμα Β. Το Β1 θα ήταν κατάλληλο για μαθητές Δημοτικού, και το Β2 είναι σχεδόν κάθε χρόνο το ίδιο.

Συμπερασματικά, τα θέματα των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος τα θεωρώ απαράδεκτα. Δεν προάγουν τη μάθηση και δεν αναδεικνύουν τη χρησιμότητα των πολύ σημαντικών κεφαλαίων που διαπραγματεύονται οι μαθητές στην τελευταία τάξη του Λυκείου, ειδικά τη Στατιστική και τις Πιθανότητες παρά μόνον, ευνοούν την απομνημόνευση και τη συστηματική «εκμάθηση» ασκήσεων από τα διάφορα βοηθήματα.

Νικος Φ. Γουναροπουλος – Μαθηματικός – Στατιστικός
επιστολή στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ