Με πανελλαδικές θα παίρνουν οι γιατροί την ειδικότητα

Το περιεχόμενο που βλέπετε έχει δημοσιευθεί πριν 9 έτη . Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη τον χρόνο δημοσίευσής του και το ενδεχόμενο ότι όσα αναγράφονται σε αυτό να μην ισχύουν ή να έχουν τροποποιηθεί.

>Ανατροπές στην εκπαίδευση των πτυχιούχων προβλέπονται σε σχέδιο νόμου που υποβλήθηκε από την Επιτροπή Εκπαίδευσης στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας
Μάρθα Καϊτανίδη  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 30/09/2014 εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ|

Σταδιακή κατάργηση της λίστας αναμονής και εισαγωγή των πτυχιούχων γιατρών στην ειδικότητα με πανελλαδικές εξετάσεις προτείνει μεταξύ άλλων η Επιτροπή Εκπαίδευσης σε σχέδιο νόμου που υπέβαλε τις προηγούμενες ημέρες στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας.
Με τον τρόπο αυτόν οι εισηγητές επισημαίνουν ότι οι «καλύτεροι» θα εισάγονται άμεσα στα νοσοκομεία της επιλογής τους, καταργώντας τον χρόνο αναμονής που σε κάποιες ειδικότητες εξακολουθεί να ξεπερνά ακόμη και τα πέντε χρόνια.
Παράλληλα εισάγονται κριτήρια για την ειδίκευση γιατρών βάσει των πληθυσμιακών αναγκών, με στόχο οι θέσεις πανελλαδικά να είναι συναρτούμενες με τον ιδανικό αριθμό γιατρών ανά ειδικότητα καταργώντας έτσι το «αυθαίρετο» σύστημα που ισχύει σήμερα.

Η αξιολόγηση φαίνεται να είναι το σημείο κλειδί στην πρόταση που κατατέθηκε πριν από λίγες ημέρες, προβλέποντας αυστηρό έλεγχο για τα κέντρα εκπαίδευσης, τους εκπαιδευτές και τους εκπαιδευομένους.
Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η τήρηση Βιβλιαρίου Εκπαίδευσης για κάθε εκπαιδευόμενο στο οποίο θα καταγράφεται η απόδοση και η πρόοδός του, και λεπτομερής λίστα με τις χειρουργικές και παρεμβατικές πράξεις τις οποίες θα εκτελεί κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής του.
Στο σχέδιο νόμου υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα να συσταθούν Επιτροπές Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Μονάδων – θα απαρτίζονται από έναν καθηγητή Πανεπιστημίου και δύο γιατρούς του ΕΣΥ με βαθμό συντονιστή διευθυντή – που θα θέτουν στο… μικροσκόπιο τουλάχιστον μία φορά κάθε τριετία τις εκπαιδευτικές μονάδες.
Εάν κάποια μονάδα κριθεί ακατάλληλη τότε θα αίρεται προσωρινά ο χαρακτηρισμός της και δεν θα διορίζονται νέοι ειδικευόμενοι. Υστερα από αίτηση του διοικητή, η μονάδα θα επαναξιολογείται, όμως εάν η Επιτροπή βγάλει εκ νέου «κόκκινη κάρτα» παύει οριστικά ο εκπαιδευτικός της ρόλος και οι ειδικευόμενοι μεταφέρονται σε άλλη μονάδα.
«Είναι γενικά παραδεκτό ότι το σύστημα εκπαίδευσης των ειδικευομένων στη χώρα μας νοσεί πολλαπλώς. Αν και ο ιδρυτικός νόμος του ΕΣΥ προσδιορίζει ότι η εκπαίδευση είναι βασικός πυλώνας της λειτουργίας των νοσοκομειακών τμημάτων, σήμερα η εκπαίδευση έχει αφεθεί στην καλή θέληση κάποιων γιατρών, χωρίς να υπάρχει καμία αξιολόγηση των τμημάτων – αν πράγματι δηλαδή μπορούν να αποτελούν μονάδες εκπαίδευσης» δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Επιτροπής και συντονιστής διευθυντής Χειρουργικής στο Κωνσταντοπούλειο, κ. Χρήστος Δερβένης.
Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η ανεπαρκής εκπαίδευση των νέων γιατρών. «Η κεντρική ιδέα της πρότασής μας, σε πλήρη συμφωνία με την επιτροπή του ΚΕΣΥ υπό τον κ. Γιάννη Δατσέρη, βασίζεται στις αρχές της συνεχούς αξιολόγησης των τμημάτων του ΕΣΥ, στην παραδοχή ότι η εκπαίδευση οφείλει να γίνεται σε εκπαιδευτικές μονάδες που ξεπερνούν το τμήμα γιατί έτσι μόνο μπορεί να παρασχεθεί πλήρης εκπαίδευση και τέλος στη συνεχή αξιολόγηση των εκπαιδευομένων που αρχίζει από την είσοδο στην ειδικότητα έως την τελική φάση απονομής της. Τίποτε παραπάνω δηλαδή από ό,τι ισχύει σε σχεδόν όλο τον αναπτυγμένο κόσμο».
Ειδικότερα στο σχέδιο αποσαφηνίζεται ότι κάθε εκπαιδευτικό κέντρο θα απαρτίζεται από μονάδες – δηλαδή νοσοκομεία της ίδιας ή όμορων υγειονομικών περιφερειών ή κλινικές ή τμήματα ή εργαστήρια του ίδιου ή περισσότερων νοσοκομείων.
Πού θα εκπαιδεύονται. Τα νοσηλευτικά ιδρύματα του ΕΣΥ και τα πανεπιστημιακά νοσοκομεία θα συνεχίσουν να αποτελούν τους βασικούς πυλώνες εκπαίδευσης των νέων γιατρών, περιλαμβανομένων των στρατιωτικών νοσοκομείων, του ΝΙΜΤΣ, του Ινστιτούτου Ερευνας Νοσημάτων Θώρακα, Υγιεινής και Ασφάλισης της Εργασίας και νοσοκομείων νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που εποπτεύονται από το υπουργείο Υγείας.
Η εκπαίδευση σύμφωνα με την πρόταση θα πραγματοποιείται με κυκλική εναλλαγή  των εκπαιδευομένων στις εκπαιδευτικές μονάδες, με ελάχιστο χρόνο για κάθε κύρια ειδικότητα τους έξι μήνες. Οπως σημειώνεται, εξαιρούνται οι ειδικότητες Ιατρικής της Εργασίας, Κοινωνικής Ιατρικής και Γενικής – Οικογενειακής Ιατρικής.
Οι ειδικευόμενοι θα συμμετέχουν – όπως ισχύει και σήμερα – στις εφημερίες για τις οποίες θα αποζημιώνονται.
Σημειώνεται ότι την πρόταση συνυπογράφουν τα μέλη της Επιτροπής Εκπαίδευσης: καθηγητής Παθολογίας – Νεφρολογίας στο ΑΠΘ κ. Νικόλαος Ντόμπρος, συντονιστής διευθυντής ΩΡΛ στο Κωνσταντοπούλειο κ. Νίκος Μαρουδιάς, συντονιστής διευθυντής Ογκολογικής Μονάδας στο Ιπποκράτειο κ. Παύλος Παπακώστας, συντονιστής διευθυντής Πλαστικής Χειρουργικής στο Γ. Γεννηματάς κ. Δημοσθένης Τσούτσος και ο επιμελητής Α’ θωρακοχειρουργός στο Καργιαλένειο – Μπενάκειο κ. Γιώργος Αθανασιάδης.

Πότε και πώς θα γίνονται οι εξετάσεις

Κάθε Μάιο και Νοέμβριο θα διεξάγονται οι γραπτές εξετάσεις σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που βρίσκεται στο γραφείο του υπουργού Υγείας. Οι απόφοιτοι των ιατρικών σχολών θα έχουν μπροστά τους ένα τετράδιο ειδικού τύπου με αδιαφανές κάλυμμα (ώστε να καλύπτει τα στοιχεία τους) και θα καλούνται να απαντήσουν σε ένα σύστημα ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής.
Οι εξεταστές θα βαθμολογούν με κλίμακα από μηδέν έως 100, ενώ δεν θα ισχύει βάση επιτυχίας. Απλά ο υποψήφιος που θα συγκεντρώνει την υψηλότερη βαθμολογία θα καταλαμβάνει τη θέση της πρώτης προτίμησής του.
Οπως προβλέπεται στο ίδιο σχέδιο νόμου, οι εξετάσεις θα διενεργούνται σε τρεις ομάδες υποψηφίων ανά τομέα ειδικότητας: παθολογικός, χειρουργικός και εργαστηριακός.
Σημειωτέον δε, ότι οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν έως και πέντε διαφορετικές κύριες ειδικότητες ακολουθώντας το παράδειγμα των Πανελληνίων για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο – συνδυάζοντας δηλαδή, την επιθυμία με την απόδοση.
Υπενθυμίζεται ότι σχετική πρόταση είχε κατατεθεί στο υπουργείο Υγείας το 2011, από ειδική επιτροπή του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕΣΥ), προκαλώντας έντονες αντιδράσεις. «Σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα των αναπτυγμένων συστημάτων υγείας υπάρχει κάποια μορφή επιλογής για την έναρξη της ειδικότητας. Αυτό κρίνεται απαραίτητο για μια αρχική εκτίμηση της δυνατότητας του κάθε νέου γιατρού να ξεκινήσει μια συγκεκριμένη ειδικότητα αλλά και να μην υπάρχει ισοπέδωση» σημειώνει ο κ. Δερβένης, επιμένοντας ότι οι εξετάσεις είναι απαραίτητες.
Ο ίδιος προσθέτει, αναφερόμενος στις διαφωνίες του παρελθόντος ότι «καλλιεργήθηκε μια παρανόηση πως δήθεν υποβαθμιζόταν το πτυχίο. Μα αν είναι  έτσι, τότε υποβαθμίζονται και τα πτυχία κορυφαίων σχολών στον κόσμο. Η ιατρική είναι μια απαιτητική επιστήμη και δεν μπορεί η εκπαίδευση να βασίζεται σε παρωχημένες λίστες προτεραιότητας. Αλλωστε, υπάρχει ένα ευρύ διάστημα προσαρμογής στο νέο σύστημα».
Κατάργηση της επετηρίδας. Ειδικότερα, η Επιτροπή εισηγείται να τεθεί σε εφαρμογή ένα μεικτό σύστημα τα πρώτα έξι χρόνια, περίοδος κατά την οποία προγραμματίζεται να καταργηθεί η επετηρίδα. Ετσι, κατά τον πρώτο χρόνο το 80% των εισακτέων στις εκπαιδευτικές μονάδες θα προέρχεται από τη λίστα και το 20% από πανελλαδικές εξετάσεις.
Χρόνο με τον χρόνο όμως, η αναλογία θα αλλάζει υπέρ των εξετάσεων, ώστε τον πέμπτο χρόνο μόλις το 20% των νέων γιατρών να προέρχεται από τη λίστα.
Κυρώσεις για την παραίτηση. Οι εισηγητές προβλέπουν αυστηρές κυρώσεις για τους επιτυχόντες που παραιτούνται από τη θέση διορισμού. «Κάθε παραίτηση από θέση ειδικευόμενου γιατρού πριν από τον διορισμό του αποκλείει τη συμμετοχή του στις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις» υπογραμμίζεται στην πρόταση.
Αντίστοιχα, η παραίτηση μετά τον διορισμό συνεπάγεται την αφαίρεση του δικαιώματος έμμισθης υπηρεσίας σε άλλη θέση για όσο χρονικό διάστημα υπηρέτησε στη θέση από την οποία παραιτήθηκε ο νέος γιατρός.
Επιτυχόντες και μετεξεταστέοι
Ο τίτλος της ιατρικής ειδικότητας θα απονέμεται από τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο εφόσον οι νέοι γιατροί θα έχουν επιτύχει στις γραπτές εξετάσεις, οι οποίες θα αποτελούν το «διαβατήριο» για το τελευταίο στάδιο αξιολόγησης: τις προφορικές εξετάσεις.
Η επίδοση στις εξετάσεις (γραπτές και προφορικές) σε συνδυασμό με τις καταχωρήσεις και τις παρατηρήσεις στο Βιβλιάριο Εκπαίδευσης αποτελούν τα κριτήρια αξιολόγησης, με την επιτροπή να βαθμολογεί με «Καλώς», «Λίαν Καλώς» και «Αριστα».
Οσοι μείνουν μετεξεταστέοι έχουν δικαίωμα να προσέλθουν σε επόμενες εξετάσεις. Ομως, όσοι αποτύχουν για τρίτη φορά υποχρεούνται να επαναλάβουν την εκπαίδευσή τους για έξι μήνες, ως άμισθοι υπεράριθμοι.
Οι ειδικότητες που δεν έχουν αναμονή
• Αναισθησιολογία
• Ακτινοθεραπευτική
• Ακτινολογία
• Μικροβιολογία
• Αιματολογία
• Παθολογοανατομία
• Θωρακοχειρουργική
• Νευροχειρουργική
• Πυρηνική ιατρική
• Πνευμονολογία
Οι ειδικότητες που έχουν τουλάχιστον τρία χρόνια αναμονής
• Πλαστική χειρουργική
• Παιδοψυχιατρική
• Δερματολογία
• Ενδοκρινολογία
• Ρευματολογία
• Ογκολογία
• Παιδιατρική
• Γυναικολογία
• Οφθαλμολογία
• Παθολογία

 

Σχολιάστε

seven − six =

The maximum upload file size: 5 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here