Επαγγέλματα και ανεργία

Πριν περίπου 5 χρόνια (27-6-2004) είχει δημοσιευτεί στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ ένα άρθρο με τιτλο:
“Το λύκειο οδηγεί στην ανεργία”
[ http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=75&artid=159770&dt=27/06/2004 ] Ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται:
“Οι δυσκολίες πρόσβασης στην αγορά εργασίας και τα εμπόδια στη διαδικασία οικονομικής ένταξης αποτυπώνονται καθημερινά, ιδιαίτερα στην περίπτωση των νέων ανέργων στην Ελλάδα, με άμεση σύνδεση με τον προσανατολισμό και το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι απασχολούμενοι νέοι ηλικίας 15-29 ετών ανέρχονται σε 804.000 (20% της συνολικής απασχόλησης) εκ των οποίων 262.304 είναι τριτοβάθμιας και 452.000 δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. H ανεργία των νέων όμως έχει διαβαθμίσεις ανάλογα με το επίπεδο σπουδών: τα αρνητικά πρωτεία κατέχουν οι απόφοιτοι λυκείου (125.124 άτομα), ακολουθούν οι πτυχιούχοι ανώτατης και ανώτερης εκπαίδευσης (65.605 άτομα) ενώ αντιθέτως μειωμένα είναι τα ποσοστά ανεργίας των νέων υποχρεωτικής εκπαίδευσης (2.771 άτομα). H αναντιστοιχία μεταξύ των πραγματικών αναγκών της αγοράς, του ανεπαρκούς επαγγελματικού προσανατολισμού και της ελλιπούς προσέγγισης της τεχνικής εκπαίδευσης είναι ορισμένα μόνο από τα μελανά κομμάτια του παζλ που συνθέτουν την εικόνα της ανεργίας των νέων. Από τη μια δεν είναι άνευ σημασίας ότι μόνο το 35% των ανέργων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι απόφοιτοι τεχνικού λυκείου (το 65% γενικού λυκείου) και από την άλλη η εξασφάλιση ενός ανώτατου επιπέδου δεν συνεπάγεται εξασφάλιση αντίστοιχης επαγγελματικής θέσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΕΣΥΕ για το β´ τρίμηνο του 2003, το 1/3 των ανέργων είναι ως 29 ετών και έχουν τριτοβάθμια εκπαίδευση, εκ των οποίων το 40% (26.500 άτομα) αναζητεί εργασία για χρονικό διάστημα από 6 μήνες ως 17 μήνες και το 35% (22.500 άτομα) για περισσότερο από 1,5 χρόνο! Ανάλογη είναι η κατάσταση και στους νέους ανέργους με δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που αποτελούν το 58% του συνολικού αριθμού των ανέργων στη χώρα μας.”

Σε άλλο σημείο το άρθρου:
“Σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) με τίτλο «Εκπαίδευση και αγορά εργασίας», υψηλά ποσοστά μακροχρόνιας ανεργίας εμφανίζουν οι πτυχιούχοι ανθρωπιστικών επιστημών και οι απόφοιτοι σχολών που «διεισδύουν» σε εργασιακές θέσεις της εκπαίδευσης καθώς ένας στους δύο πτυχιούχους παραμένει άνεργος ακόμη και τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του. Πάντως οι πτυχιούχοι που καταγράφονται συχνότερα στους μακροχρόνια άνεργους προέρχονται κατά σειρά από τις εξής σχολές: ΤΕΦΑΑ (γυμναστές), φιλοσοφικές και θεολογικές, νομικές και φυσικομαθηματικές. Την πικρή γεύση της ανεργίας για μεγάλο χρονικό διάστημα έχουν όμως και οι απόφοιτοι TEI, οι οποίοι σε ποσοστό 58% ψάχνουν για δουλειά περισσότερο από ένα χρόνο μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους. H κατάσταση αυτή σπρώχνει όλο και περισσότερους πτυχιούχους να επιχειρούν την εξασφάλιση μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ώστε να αυξήσουν την πιθανότητα ανεύρεσης εργασίας, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι το ποσοστό ανεργίας είναι αισθητά μειωμένο σε κατόχους μεταπτυχιακού τίτλου. Πάντως οι νέοι πρωτοβγαίνοντας στην αγορά εργασίας γεμάτοι όνειρα αναζητούν δουλειά που να προσεγγίζει στον τομέα ειδίκευσης ή σπουδών τους και θεωρούν «προσωρινή» μια θέση εργασίας που είναι άσχετη με τον στόχο τους. Στη συνέχεια όμως, είτε μετά την απόλυση είτε προσκρούοντας στην αδυναμία να βρουν συναφή με το αντικείμενο σπουδών τους εργασία, προσγειώνονται στη σκληρή πραγματικότητα και δουλεύουν οπουδήποτε. Μάλιστα, τόσο από επιστημονικές έρευνες όσο και από μαρτυρίες ανέργων, συνάγεται ότι οι νέοι που αναζητούν δουλειά θεωρούν ότι οι θέσεις εργασίας καταλαμβάνονται από εκείνους που έχουν γνωριμίες…”

© 2009, . Για την αναδημοσίευση της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η αναφορά του link προς το άρθρο του sep4u.gr

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Comment

2 − one =