Όταν κάνεις αυτό που αγαπάς. Από το ΑΠΘ στο Princeton

Το περιεχόμενο που βλέπετε έχει δημοσιευθεί πριν 7 έτη . Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη τον χρόνο δημοσίευσής του και το ενδεχόμενο ότι όσα αναγράφονται σε αυτό να μην ισχύουν ή να έχουν τροποποιηθεί.

Το παρακάτω άρθρο έχει αναρτήσει στο Facebook ο καθηγητής του ΑΠΘ Λ Βλάχος .

Η τύχη είναι συνάρτηση της προετοιμασίας

Ο Βασίλης Τσιώλης τελείωσε το 2ο Γενικό Λύκειο Ρόδου το 2012 με βαθμό 19,8 και έγινε δεκτός στο Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ με βαθμό 19,2. Είναι φανερό ότι με αυτό το βαθμό στις Πανελλήνιες Εξετάσεις θα μπορούσε να σπουδάσει σε όποιο τμήμα επιθυμούσε αλλά ο έρωτας του ήταν και παραμένει η Αστροφυσική. Δεν είχε δυσκολία να εξηγήσει στους γονείς του, που έτυχε να είναι εκπαιδευτικοί, ότι το σπουδαιότερο πράγμα σε μια επιτυχημένη καριέρα είναι η αγάπη για αυτό που θα κάνεις στη ζωή σου αλλά και το πόσο όμορφο είναι να επαγγέλλεσαι το χόμπι σου.
Από το πρώτο έτος της φοίτησής του στο Τμήμα Φυσικής ο Βασίλης έδειξε ότι το να πάρει καλούς βαθμούς στα μαθήματα του δεν ήταν δύσκολο και έπρεπε οι καθηγητές του να σηκώσουν τον πήχη για να «δυσκολευτεί». Δέχτηκε με χαρά την πρότασή μου να έρθει στην ερευνητική μας ομάδα και να ασχοληθεί με ένα ανοικτό πρόβλημα από το δεύτερο έτος των σπουδών του. Εργατικός, ευχάριστος με όλους, κοινωνικός και συνεπής στις υποχρεώσεις του. Η οικογένεια του Βασίλη δεν είχε προφανώς ασχοληθεί μόνο με τη μόρφωσή του αλλά και με τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του που τον βοήθησε και θα συνεχίσει να τον βοηθάει στα επόμενα βήματα της ζωής του. Με δικές του ιδέες και πρωτοβουλίες κατάφερε να κάνει αρκετά πράγματα στην ομάδα μας ώστε να συμμετέχει σε δύο ερευνητικές εργασίες μας σε διεθνή περιοδικά με κριτές. Παράλληλα με τα μαθήματα του στο Τμήμα Φυσικής παρακολούθησε με επιτυχία από απόσταση online μαθήματα στα MIT, Cornell και Columbia. Στο τρίτο έτος αρχίσαμε να συζητάμε τη δυνατότητα να ολοκληρώσει την πτυχιακή του εργασία σε ένα ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο στα πλαίσια των προγραμμάτων ERASMUS. Του υπέδειξα ένα Ολλανδικό πανεπιστήμιο και του πρότεινα να συνεργαστεί με έναν καθηγητή που είναι διεθνώς γνωστός για τη δουλειά του στην Αστροφυσική των Υψηλών Ενεργειών. Σε λίγους μήνες και χωρίς ιδιαίτερη επίβλεψη, ολοκλήρωσε μία εξαιρετική εργασία και παράλληλα κέρδισε και θερμές συστατικές επιστολές από τους καθηγητές του στην Ολλανδία.
Μετά από 4 ½ χρόνια στο Τμήμα Φυσικής ο Βασίλης ολοκλήρωσε τις σπουδές του με βαθμό πτυχίου 9,6. Με όλα όσα περιέγραψα πιο πάνω, με πολύ καλές επιδόσεις στα GRE tests και με τις ενθουσιώδεις επιστολές των καθηγητών του, έκανε αιτήσεις σε πανεπιστήμια της Αμερικής, αναζητώντας υποτροφία για να συνεχίσει τις σπουδές του. Στις αρχές Φεβρουαρίου του 2017 έλαβε την παρακάτω επιστολή:
Dear Vassilis,
I am happy to let you know that you have been admitted to the graduate program in the Department of Astrophysical Sciences at Princeton University. Congratulations! The faculty were very impressed with your application and achievements, and we are confident you will thrive at Princeton. You will hear from our Graduate School in the next few days with the official details of the admission offer. We will also be arranging a visit to Princeton for admitted students on March 26-28
Anatoly Spitkovsky, Professor, Director of Admissions
Department of Astrophysical Sciences, Princeton University
Η οικονομική προσφορά που ακολούθησε του εξηγούσε ότι θα του προσφέρουν Fellowship στον πρώτο χρόνο και Research Assistantship για τα επόμενα 4 χρόνια. Τον πρώτο χρόνο η υποτροφία θα περιλαμβάνει τα δίδακτρά του (49.300 δολάρια), 28.150 δολάρια για τα προσωπικά του έξοδα για τους 10 μήνες και 8.000 δολάρια για την εργασία του τους δύο καλοκαιρινούς μήνες. Μαζί με αυτά, στον πρώτο χρόνο θα προστεθεί το βραβείο «Stanley J. Seeger Hellenic Studies Awards» που είναι 2.500 δολάρια.
Πρόσφατα γύρισε από μια σύντομη επίσκεψη που οργάνωσε το Princeton University για όλους τους φοιτητές/τριες που έγιναν φέτος δεκτοί. Είχε την ευκαιρία να δει από κοντά τους καθηγητές του και να συζητήσει μαζί τους τις ερευνητικές προοπτικές που μπορεί να έχει, τις εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου αλλά και να γνωρίσει τους νέους συμφοιτητές και τις συμφοιτήτριές του. Η φιλοσοφία πίσω από την επίσκεψη ήταν να τους δοθεί καθαρά το μήνυμα ότι είμαστε «ομάδα» και πάμε να πάρουμε το «πρωτάθλημα». Θα μου πείτε, γιατί ένα από τα καλλίτερα πανεπιστήμια στον κόσμο αισθάνεται την ανάγκη να δείξει στους νέους φοιτητές/τριες πόσο όμορφα είναι να είσαι φοιτητής εκεί; Η απάντηση είναι απλή: γιατί θέλει να είναι πάντα μέσα στα καλλίτερα πανεπιστήμια στον κόσμο και στο Princeton University ξέρουν, ότι για να πετύχεις το στόχο αυτό, πρέπει να εξασφαλίσεις τη συμμέτοχή στο πρόγραμμα σου των νέων ανθρώπων που αριστεύουν σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.
Ήταν μεγάλη χαρά για μένα να συνεργαστώ στενά τα τελευταία 3 ½ χρόνια με τον Βασίλη. Είναι χαρά μου επίσης να τον βλέπω να προχωράει γρήγορα στην καριέρα του με την αξία του και την εργατικότητά του. Ο Βασίλης έκανε πράξη αυτό που είπε πριν μερικά χρόνια ο Ακαδημαϊκός Σταμάτης Kριμιζής «Η τύχη είναι συνάρτηση της προετοιμασίας». Το Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ εύχεται στον Βασίλη να έχει μια θεαματική επιστημονική καριέρα και μαζί με τους γονείς του και τους φίλους του, οι καθηγητές του θα τον παρακολουθούν και θα τον καμαρώνουν.
Τα έγραψα όλα τα παραπάνω τόσο αναλυτικά για να υπάρξουν πολλοί και διαφορετικοί αποδέκτες σε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω μηνύματα. Απευθύνομαι λοιπόν:
(1) Στους γονείς (ευτυχώς όχι όλους) που πιστεύουν ότι όταν τα παιδιά τους περάσουν το βαθμό 18 στις Πανελλήνιες Εξετάσεις υπάρχουν μόνο δύο ή τρεις σχολές που πρέπει να τα ενδιαφέρουν (Ιατρική, Πολυτεχνική και Νομική). Γιατί πιστεύουν ότι μόνο τότε θα εξασφαλίσουν μια πετυχημένη επαγγελματική καριέρα.
(2) Στους καθηγητές που πιστεύουν ότι η δουλειά τους τελειώνει με την παράδοση του μαθήματος τους στο αμφιθέατρο και την εξέταση των φοιτητών/τριών στο μάθημά τους στο τέλος του εξαμήνου. Οι φοιτητές/τριες που αγαπάνε την επιστήμη που σπουδάζουν περιμένουν περισσότερα από αυτούς. Η προετοιμασία μόνο για τις εξετάσεις δε μπορεί να αποτελεί το μοναδικό στόχο μιας Πανεπιστημιακής διδασκαλίας.
(3) Στους νέους και τις νέες που αυτήν την περίοδο είναι μελαγχολικοί/ες, φοβισμένοι/ες και προβληματισμένοι/ες για το μέλλον τους, θέλω να θυμίσω ότι αν προετοιμαστούν σωστά μπορούν να καταφέρουν τα πάντα!
(4) Στην κοινωνία μας και στους πολιτικούς μας που δεν έχουν καταλάβει ακόμα ότι ο ανταγωνισμός για την απόκτηση των νέων που αριστεύουν στο αντικείμενο που τους ενδιαφέρει είναι μεγάλος και κάποιες χώρες είναι έτοιμες να επενδύσουν πολλά για να τους αποκτήσουν.

Σχολιάστε

twenty − 3 =

The maximum upload file size: 5 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here