Το παραδοσιακό πτυχίο καταργείται

http://neaselida.news/nsmedia/uploads/2017/09/IDEO_T13.pdf

Ένα από τα παραπάνω άρθρα:

Το παραδοσιακό πτυχίο καταργείται
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΤΕΙΡΗ* * Επίκουρος Καθηγητής ΕΚΠΑ
gsteiris@gmail.com

Η Δ΄ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ αλλάζει άρδην τον κόσμο, συμπαρασύροντας το πανεπιστήμιο. Κι αυτό είναι αναπότρεπτο, όσο κι αν θέλει ο οποιοσδήποτε να παραμείνει αγκυλωμένος στο βολικό παρόν ή στο γνώριμό του παρελθόν.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ στο πανεπιστήμιο δεν μπορεί πια να είναι μαζική και απρόσωπη, αφού η τεχνολογία επιβάλλει τις προσωποποιημένες υπηρεσίες. Η σύγχρονη εκπαίδευση προσαρμόζεται στις ανάγκες και τις επιδιώξεις του φοιτητή, όχι ο φοιτητής στα ενδιαφέροντα και τις φιλοδοξίες του καθηγητή ή -χειρότερα- του κράτους. Το πανεπιστήμιο απευθύνεται σε ενήλικες που επιλέγουν τι θέλουν να μάθουν αναλόγως της ζωής στην οποία προσβλέπουν. Οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν στον φοιτητή να εντοπίσει τη διεθνή κοινότητα που έχει τα ίδια ενδιαφέροντα με
αυτόν και να αλληλεπιδράσει μαζί της, χωρίς να χρειάζεται να βρίσκεται σε αμφιθέατρο, ανάμεσα
σε ανθρώπους με αλλότριες ανησυχίες. Μπορεί επίσης να επιλέξει και τον καθηγητή που θεωρεί τον καλύτερο διεθνώς, ώστε να μάθει από τη σοφία του και να μην αρκεστεί σε αυτόν που το πανεπιστήμιό του επέλεξε για εκείνον.
ΗΔΗ Η ΑΓΟΡΑ των διαδικτυακών μαθημάτων αναπτύσσεται ραγδαία. Ο φοιτητής παρακολουθεί εξ αποστάσεως τις διαλέξεις, μελετά το αναρτημένο στο διαδίκτυο διδακτικό υλικό, αλληλεπιδρά με άλλους εκπαιδευόμενους και τε-
λικά αξιολογείται. Τα διαδικτυακά μαθήματα πιστοποιούνται διεθνώς με πιστωτικές μονάδες και μπορεί ο φοιτητής να τις προσθέσει στο πτυχίο-portfolio του. Συνεπώς, το παραδοσιακό πτυχίο καταργείται. Ο φοιτητής επιλέγει να
παρακολουθήσει -σε ένα ή πολλά πανεπιστήμια- τα μαθήματα εκείνα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά του, φτιάχνοντας το δικό του, πλήρως εξατομικευμένο πτυχίο-portfolio. Για να αντεπεξέλθουν στη νέα πραγματικότητα τα πανεπιστήμια συστήνουν διεθνή δίκτυα, ώστε να παράσχουν πολλαπλές επιλογές στους φοιτητές τους και να προωθήσουν από κοινού τις ερευνητικές τους δραστηριότητες.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ, τα πανεπιστήμια γίνονται σταδιακά και φορείς πιστοποίησης της γνώσης. Οπως η γνώση της αγγλικής γλώσσας πιστοποιείται από διεθνείς οργανισμούς, που δεν εξετάζουν πώς έμαθες τη γλώσσα, αλλά εάν και σε τι βαθμό την κατέχεις, έτσι και το πανεπιστήμιο καλείται όχι μόνο να προσφέρει, αλλά και να πιστοποιεί τη γνώση, η οποία δεν αποτελεί πια μονοπώλιο των παραδοσιακών πανεπιστημίων. Οι άνθρωποι μαθαίνουν από πολλαπλές πηγές, δίχως χωρικά ή χρονικά όρια. Συνήθως, ό,τι πιο πρωτοποριακό και γόνιμο συμβαίνει σήμερα προέρχεται
από τον χώρο της ζώσας κοινωνίας: από το διαδίκτυο, από πρωτοποριακές επιχειρήσεις, από ομάδες καλλιτεχνών, από ελεύθερους διανοούμενους, από ΜΚΟ. Η πιστοποίηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων αυτών αλλάζει την αυστηρή δομή των παραδοσιακών πτυχίων. Είναι αδιανόητο να μην πιστοποιούνται η γνώση και η πείρα
που αποκτώνται από την ενεργό συμμετοχή σε τέτοιες δραστηριότητες και να εμμένουμε σε περιχαρακωμένα και δύσκαμπτα πτυχία.
ΚΑΘΩΣ η επιστήμη δεν είναι πρωτίστως συσσώρευση γνώσεων, αλλά τρόπος αξιοποίησής τους, το πανεπιστήμιο αξιοποιεί τις νευροεπιστήμες, δημιουργώντας προϋποθέσεις βελτιστοποίησης της εκμάθησης και αξιοποίησης της γνώσης με τη βοήθεια ευφυών μηχανών. Και εδώ εξατομικευμένα, με έμφαση στις ανάγκες του ανθρώπου, όχι μαζικά. Κυρίως όμως το πανεπιστήμιο χρειάζεται να καλλιεργεί τη σοφία: την απορητική, την κριτική, τον αναστοχασμό. Ο σκοπός αυτός υπηρετείται πληρέστερα με την παγκόσμια δικτύωση των ανθρώπων και όχι με τον εγκλεισμό τους σε αυστηρές και άκαμπτες ακαδημαϊκές δομές, εντός μιας ασφυκτικής παραδοσιακής πανεπιστημιούπολης.
Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ενός νόμου για την εκπαίδευση κρίνεται πρωταρχικά από το εάν αποβλέπει στο μέλλον. Δυστυχώς, ο «νόμος Γαβρόγλου» αφορά στο νεωτερικό πανεπιστήμιο του παρελθόντος, όσο κι αν αυτό προσέφερε τα μέγιστα  στον ανθρώπινο πολιτισμό.

© 2017, . Για την αναδημοσίευση της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η αναφορά του link προς το άρθρο του sep4u.gr

Print Friendly, PDF & Email
(Visited 117 times, 1 visits today)

Leave a Comment

four × one =