Ερωτήματα για το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

H εισήγηση για το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αναφέρει:
“Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά Νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη. Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.”
1]Πώς θα εξασφαλιστεί η επιστημονική αρτιότητα των θεμάτων?
2]Πώς θα εξασφαλιστεί το αδιάβλητο όταν στη διαδικασία αυτή θα συμμετέχουν δεκάδες  επιτροπές θεμάτων?
3]Πώς θα εξασφαλιστεί η ισοδυναμία των  θεμάτων που θα προτείνουν οι δεκάδες επιτροπές?

H εισήγηση για το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αναφέρει:
“Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Β’ Λυκείου (τον Ιούλιο), όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Να σημειωθεί ότι οι μαθητές που δε θα υποβάλουν την Α΄ δήλωση του Ιουλίου χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ή χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις για τη χρονιά αυτή. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι ούτε πολύ μικρότερος, ούτε πολύ μεγαλύτερος. Η δυνατότητα των αποφοίτων της Β’ Λυκείου να συμπληρώσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ωρίμανσης των προβληματισμών και της στοχοθεσίας τους. Η συμπλήρωση αυτή μάλιστα της δήλωσης προτίμησης θα αποτελεί την κατάληξη προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της Β΄ Λυκείου. Με τον τρόπο αυτόν θα προηγείται η ενημέρωση και η συμβουλευτική και θα ακολουθεί η συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Σ’ αυτή τη διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού πρωτεύοντα ρόλο θα διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι, γνωρίζοντας τις επιδόσεις και κλίσεις των μαθητών, θα μπορούν να τους προσανατολίσουν καταλλήλως.”

1]Ο αριθμός 10 είναι πολύ μικρός. Με τις 10 αυτές επιλογές ΤΕΙ  και ΑΕΙ της περιφέρειας θα δηλωθούν από πολύ λίγους μαθητές με αποτέλεσμα αυτές οι σχολές να χαρακτηριστούν ως Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης.Κατά συνέπεια θα είναι θέμα τακτικής και όχι γνώσεων η εισαγωγή χωρίς πανελλαδικές σε αρκετές αξιόλογες σχολές της περιφέρειας. Ένα λογικός αριθμός θα ήταν το 20. (O μέσος όρος προτιμήσεων σε δύο λύκεια της Λαμίας ήταν 26)
2]Με ποιο τρόπο θα βοηθήσουν οι εκπαιδευτικοί τους μαθητές ώστε να κάνουν τις βέλτιστες επιλογές στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους? Ο επαγγελματικός προσανατολισμός απαιτεί εκπαιδευτικούς με εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία.

H εισήγηση για το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αναφέρει:
Οι συντελεστές βαρύτητας καταργούνται και όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια βαρύτητα.
Είναι δυνατόν στα τμήματα του 2ου, 3ου & 4ου Επιστημονικού Πεδίου η επίδοση στην Νεοελληνική Γλώσσα να έχει την ίδια βαρύτητα με τα άλλα τρία μαθήματα? Για τα τμήματα  Μαθηματικών, Φυσικών, Πολιτικών Μηχανικών κλπ η επίδοση στο   μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας θα έχει την ίδια αξία με την επίδοση στα Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία?
Για τα τμήματα Χημείας η Φυσική θα έχει την ίδια βαρύτητα με τη Χημεία ?
Για τα τμήματα Βιολογίας η Βιολογία θα έχει την ίδια βαρύτητα με τη Φυσική?
Για τα τμήματα των Μαθηματικών τα Μαθηματικά θα έχουν την ίδια αξία με την Φυσική και την Χημεία?
Η κατάργηση των συντελεστών είναι ίσως η πιο παράλογη αλλαγή στο νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.