Τα «δυνατά χαρτιά» στην αγορά της κρίσης

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artId=4510519

Τα «δυνατά χαρτιά» στην αγορά της κρίσης
Οι ειδικότητες που εξακολουθούν να είναι περιζήτητες, παρά τη μείωση κατά 60% στην προσφορά εργασίας
ΡΕΠΟΡΤΑΖ:
Εύη Σαλτού
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Δευτέρα 6 Απριλίου 2009

«Ανώνυμη εταιρεία στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας  ζητεί δύο άτομα ως υπαλλήλους γραφείου για 8ωρη  εργασία. Παρέχεται βασικός μισθός και ΙΚΑ.
Πληροφορίες στο 210…». Χιλιάδες άνεργοι ψάχνουν καθημερινά τις αγγελίες, σερφάρουν στο Ίντερνετ και ζητούν πληροφορίες από το τηλέφωνο, προκειμένου να βρουν δουλειά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ), το τελευταίο τετράμηνο του 2008 οι άνεργοι που έψαξαν σε αγγελίες για να βρουν την κατάλληλη δουλειά έφθασαν τους 267.100, ενώ σχεδόν οι μισοί από αυτούς έστειλαν και τα βιογραφικά τους.

Εν μέσω οικονομικής κρίσης, μειώνεται ο αριθμός των εταιρειών που ψάχνουν προσωπικό. Οι καταχωρήσεις αγγελιών του τελευταίου τριμήνου για εργασία είναι κατά πολύ λιγότερες- η μείωση σε πολλές περιπτώσεις αγγίζει και το 60%- από τις αντίστοιχες αγγελίες για το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι. Όπως προκύπτει από την πρόσφατη έρευνα της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ανθρωπίνου δυναμικού Μanpower, μόλις το 15% των Ελλήνων εργοδοτών σκοπεύει να προχωρήσει το επόμενο διάστημα σε προσλήψεις. Όπως λένε οι ειδικοί, αυτό συμβαίνει καθώς οι εργοδότες προσπαθούν να καλύψουν τις όποιες κενές θέσεις εσωτερικά- μετακινώντας δηλαδή το υπάρχον προσωπικό στις θέσεις που υπάρχει ανάγκη.

Δουλειές που αντέχουν

Οι πιο δημοφιλείς ωστόσο ειδικότητες που ακόμη και αυτή την περίοδο φαίνεται να έχουν ζήτηση είναι οι πωλητές, οι υπάλληλοι γραφείου (γραμματειακή υποστήριξη- θέσεις τηλεφωνικού κέντρου) και στελέχη που αφορούν τον οικονομικό τομέα. Εξάλλου, όπως λένε οι ειδικοί, δεν χρειάζεται παρά να ρίξει κανείς μία ματιά στις αγγελίες.
«Όσον αφορά τις θέσεις πωλητών και υπαλλήλων γραφείου, πάντα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή ζήτησης. Κι αυτό γιατί είναι δουλειές που λόγω των ωραρίων και των χαμηλών συνήθως οικονομικών απολαβών, είναι αναλώσιμες, εύκολα δηλαδή τις αφήνει κάποιος για μία καλύτερη δουλειά», επισημαίνει ο κ. Νίκος Φλώρος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας επιλογής προσωπικού Ηuman Link.
«Αυτή την περίοδο οι πελάτες μας ζητούν πωλητές, στελέχη τηλεφωνικών πωλήσεων, στελέχη τουριστικών μονάδων, λογιστές, στελέχη πληροφορικής αλλά και τεχνικά επαγγέλματα. Συγκεκριμένα μάλιστα για τις τηλεφωνικές πωλήσεις μιλάμε για 100 θέσεις», σημειώνει ο κ. Μιχάλης Σερασκέρης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ανθρωπίνου δυναμικού Creme de la Creme.

Κι ενώ για κάποιους μπορεί να ακούγεται παράξενο σε μία τέτοια οικονομική συγκυρία να υπάρχει ζήτηση για στελέχη οικονομικών υπηρεσιών, ο κ. Φλώρος απαντά πως «οι εταιρείες θέλουν αυτούς τους επαγγελματίες για να κοντρολάρουν τα οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης και ενδεχομένως να τους δώσουν λύσεις σε τέτοιας φύσεως προβλήματα». Συμπληρώνει δε ότι αρκετά μεγάλη ζήτηση υπάρχει και στο επάγγελμα του ιατρικού επισκέπτη. «Αυτό συμβαίνει γιατί δύσκολα οι φαρμακευτικές εταιρείες βρίσκουν πρόθυμους υποψηφίους να αναλάβουν τη συγκεκριμένη θέση, η οποία είναι ιδιαίτερα απαιτητική».
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας της Μanpower, αν και ο τουρισμός αναμένεται να είναι από τους κλάδους που θα πληγούν σημαντικά λόγω κρίσης, έχουν αρχίσει να καταχωρούνται αγγελίες για εποχικό προσωπικό σε ξενοδοχεία και εστιατόρια εν όψει καλοκαιρινής σεζόν. Όπως λέει ο εκπρόσωπος του ξενοδοχείου «Ποσειδών Ηotel» στη Μύκονο κ. Θοδωρής Κουσαδανός, καμαριέρες, οδηγοί, σερβιτόροι και προσωπικό για τη ρεσεψιόν είναι ειδικότητες τις οποίες αναζητούσαν. «Καλύψαμε τις περισσότερες θέσεις. Όσο για τα προσόντα, αυτό που ζητούμε είναι η προϋπηρεσία, ενώ σε κάποιες θέσεις απαιτείται και το πτυχίο τουριστικών επιχειρήσεων».

Τι ζητούν οι εργοδότες

«ΤΑ ΝΕΑ»μπήκαν στη διαδικασία αναζήτησης εργασίας, έψαξαν στις αγγελίες και τηλεφώνησαν σε εταιρείες, ζητώντας περισσότερες πληροφορίες. Έτσι, έθεσαν υποψηφιότητα για την κάλυψη θέσης τηλεφωνικής εξυπηρέτησης πελατών σε εταιρεία ταχυμεταφορών, για τη θέση κομμώτριας σε κατάστημα που ανοίγει μέσα στον Μάιο, αλλά και για τη θέση πωλήτριας σε μεγάλη αλυσίδα γυναικείων ενδυμάτων.
Παράλληλα, ενδιαφέρθηκαν να εργαστούν στο κομμάτι του μάρκετινγκ ως ανεξάρτητοι διανομείς εταιρείας με φυτικά προϊόντα.

Ο μισθός
Ενημερώθηκαν από τους εκάστοτε υπευθύνους των εταιρειών για το ωράριο εργασίαςστις περισσότερες περιπτώσεις επρόκειτο για πλήρη απασχόληση-, για τις κύριες αρμοδιότητες της θέσης, αλλά και για τον μισθό, ο οποίος κυμαινόταν από 700 έως 1.000
ευρώ καθαρά, με τη δυνατότητα bonus είτε σε χρηματική μορφή είτε με τη μορφή εκπτωτικών κουπονιών.
Παράλληλα όμωςπριν οριστεί το ραντεβού για τη συνέντευξη- έγινε μία αντίστοιχη τηλεφωνική, μικρής διάρκειας, από τους υπευθύνους οι οποίοι ζητούσαν να μάθουν για τα προσόντα του υποψηφίου:
εκπαίδευση (σπουδές, τεχνικές γνώσεις, επίπεδο χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή), προϋπηρεσία σε ανάλογη θέση αλλά και διάθεση για δουλειά.

«Ψάχνουμε μέχρι και 3 μήνες για να βρούμε προσωπικό»

ΑΚΟΜΗκαι τρεις μήνες μπορεί όμως να χρειαστεί να περιμένει ένας εργοδότης μέχρι να βρει τον κατάλληλο υποψήφιο για την κάθε θέση. Κι αυτό, όπως τονίζουν οι ειδικοί, συμβαίνει πιο έντονα αυτό το διάστημα.
«Πολλές είναι οι εταιρείες που δυσκολεύονται να βρουν τον κατάλληλο υποψήφιο για τη θέση. Πολύ περισσότερο το τελευταίο διάστημα, καθώς όσοι εργαζόμενοι είχαν στο μυαλό τους να μετακινηθούν από τη μία εταιρεία στην άλλη θα το ξανασκεφτούν, αφού μία τέτοια κίνηση θα είναι ιδιαίτερα ριψοκίνδυνη», σημειώνει ο κ. Νίκος Φλώρος. Αλλά και οι εργοδότες θέλουν να είναι απόλυτα σίγουροι για τους ανθρώπους που θα στελεχώσουν τα τμήματα της επιχείρησής τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εταιρεία L΄ Οreal. Όπως επισημαίνει ο κ. Κωνσταντίνος Μποβολής, διευθυντής ανθρωπίνου δυναμικού της εταιρείας, οι ειδικότητες που αναζητούν αυτή την περίοδο αφορούν κατά κύριο λόγο το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις. «Θέσεις όπως Αssistant Ρroduct Μanager ή Ρroduct Μanager, καθώς επίσης και πωλητές. Μάλιστα, για τις συγκεκριμένες ειδικότητες είμαστε σε αναζήτηση τους τελευταίους μήνες». Αν και από την αρχή του χρόνου η εταιρεία έχει λάβει κάτι λιγότερο από 1.000 βιογραφικά για τις θέσεις, όπως σημειώνει ο κ. Μποβολής, «η επιλογή υποψηφίων με δεξιότητες που αναζητά η L΄ Οreal δεν είναι εύκολη, με δεδομένο ότι ο χώρος των προϊόντων ομορφιάς έχει τις ιδιαιτερότητες του, αλλά και η εταιρεία πολύ απαιτητικά κριτήρια. Αυτό κάνει τη διαδικασία επιλογής επίπονη και ίσως μεγαλύτερη σε διάρκεια».
Τα προσόντα
Όσο για τα ποια είναι τα απαιτούμενα προσόντα που πρέπει να έχει ο υποψήφιος προκειμένου να εργαστεί στην εταιρεία, αυτά είναι «πάθος, πρωτοβουλία, θετική ενέργεια, γρήγορη σκέψη και δράση, πολυδιάστατη προσωπικότητα, καλά στοιχεία χαρακτήρα και ομαδικότητα. Επιπλέον, καλό ακαδημαϊκό υπόβαθρο και όπου απαιτείται, καλή εργασιακή εμπειρία».
Για τη στελέχωση του νέου υποκαταστήματος ΙΚΕΑ στη Λάρισα, η εταιρεία Ηousemarket από τον περασμένο Ιούνιο έχει αρχίσει να ψάχνει για προσωπικό. Αν και οι περισσότερες θέσεις έχουν καλυφθεί, υπάρχουν κάποιες ακόμη- κυρίως αυτές στις πωλήσεις, την εξυπηρέτηση πελατών και τη στελέχωση της αποθήκης- που είναι διαθέσιμες. «Η ανταπόκριση είναι μεγάλη. Για παράδειγμα για τη θέση του διευθυντή καταστήματος δεχθήκαμε μέσα στις πρώτες 10 μέρες 120 βιογραφικά από ανθρώπους όχι μόνο από τη Λάρισα αλλά και από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, δείχνοντας ότι είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν πόλη για να αποκτήσουν μία τέτοια θέση», σημειώνει ο κ. Αντώνης Παπαχρίστος, διευθυντής προσωπικού της εταιρείας.