Τι είπε ο Υπουργός Παιδείας για τις σχολές του Μηχανογραφικού 2013

Ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, παραχώρησε συνέντευξη στην Καθημερινή της Κυριακής και στο δημοσιογράφο, Απόστολο Λακασά.

(Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης)

«Όλοι έχουν να κερδίσουν από τις αλλαγές»

«Τα κακώς κείμενα πρέπει να διορθωθούν. Οι αναβολές δεν έχουν κανένα νόημα» τονίζει, στη συνέντευξή του στην «Κ», ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ενόψει των αποφάσεων για το σχέδιο καταργήσεων και συγχωνεύσεων τμημάτων, σχολών και ιδρυμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο υπουργός ξεκαθαρίζει ότι οι αλλαγές θα εφαρμοστούν από το 2013-2014, και άρα θα αφορούν τους υποψηφίους των επόμενων πανελλαδικών εξετάσεων. «Θα έχουν στη διάθεσή τους ένα μηχανογραφικό δελτίο που δεν θα περιλαμβάνει Τμήματα που οδηγούν a priori στην ανεργία» υπογραμμίζει, και συμπληρώνει: «Όλοι έχουν να κερδίσουν. Πρωτίστως, οι φοιτητές θα αποκτήσουν ισχυρότερα πτυχία. Οι οικογένειες θα ωφεληθούν γιατί οι θυσίες τους θα έχουν πραγματικό αντίκρισμα. Τα ΑΕΙ θα αναβαθμιστούν διεθνώς».

Όμως, παρά τη συρρίκνωση του αριθμού των Τμημάτων – από τα 500 σήμερα υπολογίζεται ότι θα μείνουν 350 – ο αριθμός των εισακτέων θα διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα – ενδεικτικά από τις εξετάσεις του περασμένου Μαΐου εισήχθησαν στα ΑΕΙ 81.000 υποψήφιοι. Ο Υπουργός Παιδείας ξεκαθαρίζει, επίσης, ότι δεν υπάρχει «περίπτωση απόλυσης προσωπικού» από τα Τμήματα που θα συγχωνευθούν. Τα κριτήρια του σχεδίου «Αθηνά», όπως ονομάζεται ο σχεδιασμός για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, για τον οποίο ο κ. Αρβανιτόπουλος θα έχει από αύριο συναντήσεις με τις Συνόδους Πρυτάνεων και Προέδρων ΤΕΙ, θα κινηθούν σε πέντε άξονες. Έτσι, στο μικροσκόπιο θα βρεθούν Τμήματα με υπερεξειδικευμένο αντικείμενο, Τμήματα με παρεμφερή αντικείμενα, οι αναλογίες διδακτικού και διοικητικού προσωπικού με τους φοιτητές, καθώς και η απορροφητικότητα των αποφοίτων από την αγορά εργασίας.

Ερώτηση: Οι πρυτάνεις ζητούν η εφαρμογή του σχεδίου να μετατεθεί για το 2014-15. Εσείς επιμένετε να αποφασιστούν όλα μέχρι τον Φεβρουάριο και η εφαρμογή να αρχίσει το 2013-14. Ποιος ο λόγος της επιλογής σας;

Απάντηση: Η χώρα δεν έχει άλλα περιθώρια. Τα κακώς κείμενα πρέπει να διορθωθούν. Οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι, που πρέπει να αποτελούν τα πρότυπα της κοινωνίας, πρέπει να δώσουν το βροντερό παράδειγμα. Οφείλουν να είναι οι μπροστάρηδες της αλλαγής. Πρέπει να κάνουν το πρώτο βήμα της ουσιαστικής αναβάθμισης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου. Για να προσφέρει ουσιαστική γνώση, να επικαιροποιηθούν τα γνωστικά αντικείμενα όπου χρειάζεται, να συνδεθούν με την παραγωγική διαδικασία, να γίνουν τα πτυχία πιο ανταγωνιστικά, για να δημιουργήσουμε συνθήκες για ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά μας. Εδώ δεν χωράνε καθυστερήσεις. Όλοι ξέρουμε τι πρέπει να γίνει και οι αναβολές δεν έχουν κανένα νόημα.

Ερ: Πανεπιστημιακοί αναφέρουν ότι η υλοποίηση ταυτόχρονα δύο μεγάλων μεταρρυθμίσεων είναι βαρύ φορτίο. Εννοούν την αλλαγή στον τρόπο της διοίκησης των Ιδρυμάτων στο πλαίσιο του νέου νόμου για τα ΑΕΙ και το σχέδιο «Αθηνά». Δεν φοβάστε τον κίνδυνο αντιδράσεων στα Ιδρύματα αλλά και των κοινωνιών σε πόλεις που τώρα έχουν Τμήματα που θα καταργηθούν;

Απ: Κατ’ αρχήν να πούμε ότι η πρώτη μεταρρύθμιση ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Τα Ιδρύματα εξέλεξαν Συμβούλια με τη συντριπτική συμμετοχή της πανεπιστημιακής κοινότητας. Χάρη στις ρυθμίσεις που φέραμε τον Αύγουστο εφαρμόστηκε σε 2 μήνες ένας νόμος που έμενε ανεφάρμοστος. Το πετύχαμε με διάλογο, συναίνεση, αποφασιστικότητα. Τώρα προχωράμε στο επόμενο και πιο σημαντικό βήμα, το σχέδιο «Αθηνά». Δεν μιλάμε για τυφλές και σπασμωδικές αλλαγές. Μιλάμε για αλλαγές που έχουν στόχο τον εξορθολογισμό, τη συγκέντρωση δυνάμεων και την αναβάθμιση των Ιδρυμάτων και των πτυχίων τους. Κανείς δεν θα χάσει από τις αλλαγές. Όλοι έχουν να κερδίσουν. Πρωτίστως, οι φοιτητές θα αποκτήσουν ισχυρότερα πτυχία και θα είναι πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας. Οι οικογένειες θα ωφεληθούν γιατί οι θυσίες τους θα έχουν πραγματικό αντίκρισμα. Τα Ιδρύματα θα αναβαθμιστούν διεθνώς. Οι συνάδελφοι καθηγητές θα ωφεληθούν λειτουργώντας σε εξορθολογισμένο και αναβαθμισμένο περιβάλλον. Το διοικητικό προσωπικό θα διασφαλίσει καλύτερες συνθήκες εργασίας. Η χώρα θα ωφεληθεί μεσοπρόθεσμα γιατί η αναβάθμιση της παιδείας είναι ο πιο σημαντικός μοχλός ανάπτυξης.

Ερ: Θα έχετε συναντήσεις με τους εκπροσώπους της Συνόδου Πρυτάνεων και Προέδρων ΤΕΙ. Ποια είναι η πρότασή σας για το σχέδιο «Αθηνά»;

Απ: Έχω ήδη συναντηθεί κατ’ ιδίαν με όλους σε πολύ καλό κλίμα. Θα κουβεντιάσουμε τις προτάσεις τους και θα καταλήξουμε στα κριτήρια που θα βοηθήσουν στη λήψη των τελικών αποφάσεων. Είναι προφανές ότι αυτός ο ακαδημαϊκός χάρτης που έχουμε μπροστά μας, επηρεασμένος από τις συνολικές παθογένειες και στρεβλώσεις των τελευταίων τριάντα χρόνων, ξεχείλωσε. Θέλει μάζεμα, νοικοκύρεμα. Θα το κάνουμε. Θα το κάνουμε γιατί έχουμε χρέος στις επόμενες γενιές. Το διακύβευμα είναι τεράστιο. Ο εξορθολογισμός του Ακαδημαϊκού Χάρτη της χώρας είναι η αναγκαία προϋπόθεση, όχι μόνο για την οριστική ανάκαμψή της αλλά και για ένα εθνικό μοντέλο βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης.

Κριτήρια

Ερ: Με ποια κριτήρια θα γίνουν οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις;

Απ: Κριτήρια επιστημονικά, λειτουργικά, αναπτυξιακά. Πρέπει να θεραπεύσουμε την υπερεξειδίκευση των γνωστικών αντικειμένων και να δούμε δυνατότητες συγχώνευσης Τμημάτων με παρεμφερή αντικείμενα. Να δούμε το μέγεθος και τη διάρθρωση των ΑΕΙ, τις αναλογίες διδακτικού και διοικητικού προσωπικού με τους φοιτητές και το κόστος ανά φοιτητή. Να δούμε την απορρόφηση των αποφοίτων στον επαγγελματικό στίβο, τη συμβολή των Ιδρυμάτων και των γνωστικών αντικειμένων στην ανάπτυξη της περιφέρειας. Όλα αυτά θα συζητήσουμε με στόχο τη δημιουργία επιστημονικών μονάδων με διεθνές κύρος, βιωσιμότητα και συμβολή στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας. Θέλω να τονίσω ότι μελετάμε την απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους ΤΕΙ, που συντεχνιακές λογικές επί σειρά ετών τους τα αρνούνται.

Ερ: Τι θα γίνει με τους φοιτητές των Τμημάτων που θα καταργηθούν; Υπάρχει περίπτωση να αναγκαστούν να αλλάξουν πόλη;

Απ: Οι φοιτητές θα συνεχίσουν, όπου υπάρχουν συγχωνεύσεις, σε ισχυρότερα Τμήματα με αναβαθμισμένο πτυχίο.

Ερ: Με βάση το σχέδιο «Αθηνά», θα μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ;

Απ: Στόχος είναι να διατηρηθεί ο αριθμός των εισακτέων στα ίδια επίπεδα. Αλλά με ένα μηχανογραφικό που δεν θα περιλαμβάνει Τμήματα που οδηγούν a priori στην ανεργία.

Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.

πηγή: Υπουργείο Παιδείας

© 2012, . Για την αναδημοσίευση της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η αναφορά του link προς το άρθρο του sep4u.gr

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Comment

17 − 3 =