Δημήτρης Ματθαίου ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 08/02/2014 08:00 |εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ
Η τεχνολογία να υλοποιήσει τα οράματα της παιδαγωγικής
Τη διεθνή τάση αξιοποίησης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών για εκπαιδευτικούς σκοπούς επιβεβαιώνει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Δημήτρης Ματθαίου.
Ο πολύ γνωστός στον παιδαγωγικό χώρο πανεπιστημιακός παρατηρεί ότι στη χώρα μας πολλά από όσα κάνουμε στην εκπαίδευση είναι ήδη εκτός σύγχρονης πραγματικότητας, με ή χωρίς τη χρήση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στη διδασκαλία. «Πράγματι υπάρχει διεθνώς η τάση αξιοποίησης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, όμως ακόμα δεν έχει συμφωνηθεί μια κατάλληλη παιδαγωγική υποδομή, παρότι υπάρχει τεχνική δυνατότητα. Αυτό που τελευταία έχει αυξηθεί είναι μαθησιακές διαδικασίες μέσω του Ιντερνετ όπως λ.χ. τα λεγόμενα mooc’s (massive open online cources) που είναι online διαλέξεις, αλλά απευθύνονται κυρίως σε ακροατήριο επιπέδου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, και ορισμένα αντίστοιχα για τη Δευτεροβάθμια που χρησιμοποιούν τεχνικές παιχνιδιών. Ο κ. Ματθαίου συμφωνεί ότι η διδασκαλία οφείλει στις ημέρες μας να προσανατολιστεί προς την καλλιέργεια δεξιοτήτων στους μαθητές παρά στην παροχή ξερών γνώσεων: «Είναι άλλο πράγμα να διδάξουμε σε έναν μαθητή πότε έγινε μια μάχη π.χ. κι άλλο να του καλλιεργήσουμε την ικανότητα να αναλύσει το γεγονός αυτό και ακόμα περισσότερο να το συνδυάσει με άλλα γεγονότα. Η τεχνολογία, ωστόσο, οφείλει να υλοποιεί τα οράματα της παιδαγωγικής και όχι το αντίθετο. Στην Ελλάδα πάντως επιμένουμε να ομφαλοσκοπούμε, δίνουμε π.χ. έμφαση ακόμα στον Γληνό και τον Παπανούτσο που υπήρξαν ιστορικές μορφές των γραμμάτων μας μεν, μιας άλλης εποχής δε».
Ο καθηγητής αποκαλύπτει τέλος πως σε συνεργασία με συναδέλφους του ειδικούς ηλεκτρονικών υπολογιστών από το ΜΙΤ, το Χάρβαρντ και άλλα ιδρύματα κύρους ετοιμάζουν αυτό τον καιρό ένα πρόγραμμα που προσομοιάζει με παιχνίδι, καθώς θα έχει «πίστες», αλλά πραγματικός στόχος του είναι να δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές, ακολουθώντας το αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων τους, να συνεχίζουν τη μάθηση και στο σπίτι.