Η Σύγκλητος του ΑΠΘ συζήτησε το Σχέδιο Νόμου για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής μέσω συγχώνευσης δύο Τ.Ε.Ι., με την οποία επέρχεται δραστική αλλαγή στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Το θέμα θεωρήθηκε μείζονος σημασίας. Η Σύγκλητος θεωρεί ότι ο εξορθολογισμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας αποτελεί στρατηγικής σημασίας αναπτυξιακό στόχο, ωστόσο οι ανορθολογικές πρακτικές που περιλαμβάνονται στο σχετικό νομοσχέδιο θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην κοινωνική και ακαδημαϊκή συνοχή όλων των ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και στις εργασιακές σχέσεις πολλών αποφοίτων. Οι διαδικασίες αυτές φαίνεται να αποτελούν πρόκριμα αντίστοιχων αλλαγών στο άμεσο μέλλον με απρόβλεπτες συνέπειες.

Η Σύγκλητος του ΑΠΘ είναι αντίθετη στο Σχέδιο Νόμου για τους ακόλουθους λόγους:

α) Η ίδρυση ενός νέου πανεπιστημίου προϋποθέτει εκπόνηση μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, όπως ορθώς το ίδιο το Υπουργείο απαιτεί για την ίδρυση των νέων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών με το Ν.4485/2017. Δυστυχώς, τέτοιες μελέτες στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχουν.

β) Προβλέπεται δημιουργία Τμημάτων χωρίς αξιολόγηση από θεσμοθετημένες ανεξάρτητες αρχές, όπως η ΑΔΙΠ, με αυτόματη πιστοποίηση. Σημειώνεται, μάλιστα, πως το γνωστικό αντικείμενο ορισμένων από τα υπό ίδρυση Τμήματα δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί πανεπιστημιακού επιπέδου.

γ) Προβλέπεται δημιουργία πολλών Τμημάτων με προγράμματα σπουδών τετραετούς διάρκειας, τα οποία θα παρέχουν ίδιους ή παρεμφερείς τίτλους με υπάρχοντα πανεπιστημιακά Τμήματα πενταετούς διάρκειας. Η ύπαρξη Τμημάτων με ίδιο όνομα και διαφορετική διάρκεια φοίτησης θα δημιουργήσει σύγχυση και αντιδικίες ως προς τα προσόντα των αποφοίτων που θα διεκδικούν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.

δ) Προβλέπεται αυτόματη μεταφορά όλων των σημερινών φοιτητών των ΤΕΙ στα νέα Τμήματα και χορήγηση πτυχίου πανεπιστημίου, ενώ πανεπιστημιακός τίτλος θα πρέπει να απονεμηθεί μόνο σε όσους θα έχουν παρακολουθήσει πλήρως τα νέα, πανεπιστημιακού επιπέδου, προγράμματα σπουδών.

ε) Προβλέπεται ένταξη όλων των καθηγητών των ΤΕΙ, ακόμη και όσων έχουν κριθεί και διοριστεί με διαφορετικά ακαδημαϊκά κριτήρια, σε θέσεις καθηγητών πανεπιστημίου, είτε χωρίς καμιά διαδικασία ελέγχου (μέχρι και τη βαθμίδα του αναπληρωτή καθηγητή), είτε με συνοπτικό έλεγχο των τυπικών προσόντων (για καθηγητές Α’ βαθμίδας).

Η Σύγκλητος του ΑΠΘ πιστεύει ότι η αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης προϋποθέτει συνολικό σχεδιασμό με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας του σήμερα και του αύριο, με ξεκάθαρους στόχους, οικονομική αποτίμηση και χρονικό προγραμματισμό. Δηλώνει δε πρόθυμη να συμμετάσχει εποικοδομητικά στη διαδικασία αυτή, σε συνεργασία με τα άλλα Α.Ε.Ι. και το Υπουργείο Παιδείας

Πηγή: ΑΠΘ