Μετά την επιτυχία το ΣΟΚ.

Μετά από τόσες θυσίες το όνειρο έγινε πραγματικότητα και πάτε να δείτε το Τμήμα που περάσατε! Όταν φτάσετε στους χώρους του Πανεπιστημίου (στην πλειοψηφία των τμημάτων ) θα δείτε κακές έως άθλιες υποδομές που πιο πολύ θυμίζουν αποθήκες παρά πανεπιστημιακούς χώρους. Η πρώτη επαφή είναι σοκαριστική. Έζησα μία τέτοια στιγμή φέτος με οικογένεια που έφερε το παιδί τους στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στην Πάτρα. Το παιδί έπαθε σοκ και η μητέρα του είπε δεν πειράζει παιδί μου θα το συνηθίσεις! Κάπως έτσι ένιωσα και εγώ το 1979 όταν αντίκρισα το Φυσικό Αθήνας. Δεν είναι λίγα τα τμήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα κα  που πηγαίνεις να κάνεις μάθημα και δεν έχεις πού να καθίσεις. Το ακροατήριο είναι εκατοντάδες φοιτητές . Η Ελλάδα έχει τη χειρότερη σχέση φοιτητών ανα διδάσκοντα. Εννοείται ότι το μεγαλύτερο μέρος των τοίχων είναι γραμμένο με ό,τι φανταστείς και βεβαίως διάφορες αφίσες. Αφού “συνηθίσεις” την ασχήμια ήρθε η ώρα να παρακολουθήσεις μάθημα. Οι πιο πολλοί καθηγητές έχουν κάποιο powerpoint που συνήθως είναι κακόγουστο και συνήθως το διαβάζουν κατά γράμμα . Φέτος έχω πρόσβαση στο eclass τριών Τμημάτων που έχουν 5 έως 6 μαθήματα το εξάμηνο. Σε κάθε εξάμηνο 1 έως 2 καθηγητές έχουν καταπληκτικές σημειώσεις όμως οι υπόλοιποι έχουν παρουσιάσεις από μέτριες έως κακές.  Βεβαία θα μου πείτε γιατί ο φοιτητής  να  διαβάσει από τις σημειώσεις αφού υπάρχουν αντίστοιχα βιβλία. Κρατηθείτε: Το 2024 το σύστημα ΕΥΔΟΞΟΣ  άνοιξε 21/3/2024 και τα βιβλία οι φοιτητές τα πήραν ένα μήνα μετά δηλαδή προς το τέλος του εξαμήνου. Το προφανές να έχουν οι φοιτητές τα βιβλία την πρώτη ημέρα του εξαμήνου στην Ελλάδα ΔΕΝ υπάρχει !!!! Αυτό γίνεται εδώ και αρκετά χρόνια!

ΠΡΟΓΡΑΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Μεγάλο μέρος του προγράμματος σπουδών είναι παρωχημένο και μικρής χρησιμότητας για τους φοιτητές που αύριο θα βγουν στην αγορά εργασίας. Παράδειγμα :Σε Μαθηματικά 1ου Εξαμήνου σε Τμήμα Οικονομίας αφιερώθηκαν πολλές ώρες για να μάθουν οι φοιτητές να λύνουν 3 εξισώσεις με 3 αγνώστους και 4 εξισώσεις με 4 αγνώστους με τη μέθοδο Gauss! Πέρα από το παρωχημένο πρόγραμμα σπουδών υπάρχουν και πολλά μαθήματα για να πάρεις πτυχίο. Το συνηθισμένο είναι 6 το εξάμηνο 48 για να πάρεις πτυχίο σε Τμήματα 4ετους διάρκειας και 60 σε Τμήματα 5ετους διάρκειας. Σε αυτά τα μαθήματα πρέπει να προστεθούν και εργαστηριακά μαθήματα που βεβαίως έχουν υποχρεωτικές παρακολουθήσεις και ξεχωριστές εξετάσεις! Παράδειγμα στο ΔΕΤ Πάτρας έχουν 6 μαθήματα το εξάμηνο και 2 εργαστήρια. Τα μαθήματα έπρεπε να είναι το πολύ 5 ανά εξάμηνο. Τα Κολλέγια με 17 μαθήματα σε 3 χρόνια δίνουν 360 ects όταν τα Eλληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια σε 4 χρόνια με 40 έως 50 μαθήματα δίνουν 240 ects !!!

Οι παθογένειες που αναφέρω περιγράφονται με τον καλύτερο τρόπο στην Εσωτερική Αξιολόγηση του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών & Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών για το ακαδημαϊκό έτος 2020-21.

Εσωτερική Αξιολόγηση του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών

Πρόγραμμα σπουδών
Γενική παρατήρηση: Να γίνουν παρεμβάσεις για εξορθολογισμό προγράμματος σπουδών, συγκεκριμένα:
(α1) Ως προς τον αριθμό μαθημάτων που απαιτούνται για λήψη πτυχίου προτείνεται να μειωθεί ο αριθμός προπτυχιακών μαθημάτων σε 50 συνολικά για την ολοκλήρωση σπουδών.
(α2) Ως προς το συνολικό αριθμό μαθημάτων, το πρόγραμμα σπουδών προτείνεται να περιλαμβάνει λιγότερα μαθήματα και να παρέχεται περισσότερη ευελιξία στους φοιτητές.
(α3) Ως προς το περιεχόμενο των μαθημάτων να γίνει προσπάθεια για καλύτερη σύζευξη θεωρίας και πράξης, να δοθεί περισσότερο έμφαση στο σχεδιασμό και σύνθεση αντί για την αναλυτική γνώση και κατανόηση αρχών.
(α4) Ως προς τα μαθήματα κατεύθυνσης αυτά να είναι λιγότερο ερευνητικά και περισσότερο να σχετίζονται με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Εσωτερική Αξιολόγηση του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών

Το Τμήμα, όπως φαίνεται και από τον πιο πάνω πίνακα υποδομών, διαθέτει ένα μόνο σύγχρονο αμφιθέατρο (ΠΑΜ15) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διδασκαλία υποχρεωτικών μαθημάτων που παρακολουθούνται από μεγάλο αριθμό φοιτητών. Η κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια λόγω του σταθερά μεγάλου αριθμού φοιτητών που δέχεται το τμήμα μας παρά τις αντίθετες εισηγήσεις του προς το υπουργείο παιδείας (το τμήμα δέχεται πάνω από 270 φοιτητές τα τελευταία χρόνια). Πολύ συχνά παρατηρείται το ιδιαίτερα λυπηρό και αρνητικό για το τμήμα (χωρίς καμία υπαιτιότητα του τμήματος) φαινόμενο να στέκονται όρθιοι φοιτητές λόγω του μικρού αριθμού διαθέσιμων θέσεων, ακόμη και στο μεγάλο αμφιθέατρο του τμήματος. Ο δυσανάλογα μεγάλος αριθμός εισερχόμενων πρωτοετών ήταν και μία από τις παρατηρήσεις της επιτροπής εξωτερικής αξιολόγησης. Επιπλέον, λόγω της συνεχούς χρήσης του από μεγάλο αριθμό φοιτητών, το αμφιθέατρο αυτό φθείρεται με αυξανόμενο ρυθμό και για το λόγο αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη συντήρηση.
Παραχωρήθηκε, έστω για περιορισμένη χρήση, το αμφιθέατρο ΑΑ της Πρυτανείας για τη διεξαγωγή μαθημάτων αλλά και εξετάσεων.
Οι υπόλοιπες αίθουσες που έχουν κατανεμηθεί στο Τμήμα βρίσκονταν σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση συντήρησης, με κακή κατάσταση των εδράνων, του πίνακα, του φωτισμού, του δαπέδου και της θέρμανσης/κλιματισμού. Από το ακαδημαϊκό έτος 2012-13 καταβάλλονται έντονες προσπάθειες από τη Διοίκηση του Τμήματος ώστε τα προβλήματα αυτά να αντιμετωπιστούν και να υπάρξει αισθητή βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης.
Το Τμήμα δε διαθέτει, ακόμη, επαρκείς χώρους για γραφεία μελών ΔΕΠ καθώς πολλά γραφεία μελών ΔΕΠ είναι πολύ μικρά για τις ανάγκες της χρήσης τους.
Υφίσταται έλλειψη χώρων για την παραμονή μεταπτυχιακών φοιτητών στο πλαίσιο της παροχής βοηθητικών για το εκπαιδευτικό έργο υπηρεσιών.
Η γενική κατάσταση των κτιρίων στέγασης του Τμήματος χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα κακή ως προς την στεγανότητα οροφών, σκεπών, θυρών και παραθύρων, κατάσταση δαπέδων, κατάσταση εξωτερικών τοίχων και εξωτερικών χώρων.

Πρόγραμμα Α & Β Εξαμήνου Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΔΕΤ) Πάτρας

Οι φοιτητές παίρνουν τα βιβλία στο τέλος και όχι στην αρχή των εξαμήνων

H Ελλάδα έχει τη χειρότερη αναλογία φοιτητών/διδασκόντων

Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια δεν προετοιμάζουν επαρκώς  τους φοιτητές τους για την αγορά εργασίας,

Σε πρόσφατη  έρευνα του ΕΜΠ οι διπλωματούχοι του δείγματος αξιολογούν με 2,77/5 (2011-2019) την προετοιμασία  που απέκτησαν από τις σπουδές τους ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Δηλαδή οριακά περνάει τη βάση 5,54/10!!!  H βαθμολογία αυτή είναι  οριακά χαμηλότερη συγκριτικά με την αξιολόγηση των διπλωματούχων της περιόδου 2002-2010 (2,93/5). Είναι εντυπωσιακό ότι 41,2% δήλωσε καθόλου ή λίγο προετοιμασμένο για την αγορά εργασίας. Και αυτό το στοιχείο έρχεται να προστεθεί σε σωρεία άλλων που δείχνουν ότι τα Ελληνικά Πανεπιστήμια δεν σε προετοιμάζουν για την αγορά εργασίας.

Η παρακάτω διαφάνεια είναι από παρουσίαση τμήματος του ΔΙΠΑΕ από καθηγητή του Τμήματος και παρουσιάζει τις διαφορές του Πανεπιστημίου με το Σχολείο. Ανάμεσα στις διαφορές είναι και ό τεράστιος αριθμός φοιτητών στα αμφιθέατρα : 200 έως 500 άτομα όταν στα σχολεία είναι 20-25 !!!!

 

Τάξεις των 200-500 ατόμων!

Τάξεις των 200-500 ατόμων!

Ένα στα δύο Τμήματα δεν συνδέονται με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας

Mελέτη της ΕΥ και  του ΟΠΑ  που δημοσιεύτηκε αυτή την εβδομάδα αναφέρει ότι:
#από τα 430 πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας, μόνο τα 219 (51%) είναι προσανατολισμένα στο παραγωγικό αναπτυξιακό άλμα της χώρας, παρέχοντας στους αποφοίτους άμεσες προοπτικές ενασχόλησης στην ιδιωτική οικονομία.

Πρωταθλητές στην  ανεργία πτυχιούχων ΑΕΙ

#Το ποσοστό της ανεργίας μεταξύ των πτυχιούχων ΑΕΙ ηλικίας 25-39 ετών στην Ελλάδα ήταν το υψηλότερο στην Ευρώπη, και διαμορφώθηκε το 2021 στο 17,0%, ποσοστό υπερτριπλάσιο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο (5,30%).

Δηλαδή όλα είναι μαύρα; Προφανώς  όχι, υπάρχει και μια μικρή μερίδα (10-20%) Τμημάτων με άρτιες υποδομές και εξαιρετικό πρόγραμμα σπουδών που αισθάνεσαι ότι άξιζαν τόσες θυσίες για να βρεθείς εκεί.  Στην πλειοψηφία όμως των Τμημάτων η κατάσταση είναι απογοητευτική σύμφωνα και με την Έκθεση της ΕΘΑΑΕ.  Κλείνοντας θα ήθελα να δώσω μια συμβουλή : Όταν τελειώσετε πριν συμπληρώσετε το Μηχανογραφικό σας να πάτε να δείτε με τα μάτια σας τα Τμήματα που θα δηλώσετε.  Μια εικόνα χίλιες λέξεις!

 

Καλοδήμος Δημήτρης  Πτυχιούχος Φυσικού Αθήνας, πρώην υπεύθυνος ΣΕΠ σε ΓΡΑΣΕΠ, ΚΕΣΥΠ και ΚΕΣΥ Φθιώτιδας. Διαχειριστής sites:  sep4u.gr,  ΔΔΕ Φθ/δας, ΠΔΕ Στερεάς