Το Σύστημα Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει πολλές αδικίες και στρεβλώσεις. Οι παρακάτω προτάσεις νομίζω ότι θα αλλάξουν δραστικά την κατάσταση που επικρατεί σήμερα.
1. Θέματα από το σχολικό βιβλίο. Με αφορμή τα αποκρουστικά θέματα της Φυσικής και τις διαχρονικές πολύ κακές επιδόσεις στα περισσότερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα αναρωτιέμαι γιατί τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων να μην είναι συνδυασμός ασκήσεων και ερωτήσεων του σχολικού βιβλίου; Τα σχολικά βιβλία έχουν τις κατάλληλες ασκήσεις και ερωτήσεις για να γίνει ο έλεγχος κατανόησης της ύλης. Στα μισά πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα το 40% και πλέον γράφει κάτω από τη βάση αν και έχει κάνει πολλές ώρες στο σχολείο και στο φροντιστήριο! Στα Μαθηματικά της ΟΠ Οικονομίας και Πληροφορικής το 2023 το 70% έγραψε κάτω από τη βάση και το 50% κάτω από 5!!! Αρνούμαι να πιστέψω ότι υπάρχει τόσο χαμηλό επίπεδο στους υποψηφίους! Αυτή η τραγική εικόνα δημιουργείται από τα δύσκολα θέματα. Είναι γνωστό ότι αν δεν έχεις βοηθήματα ή δεν πας φροντιστήριο δεν είναι δυνατό να γράψεις καλά στις πανελλαδικές. Τα θέματα των Πανελλαδικών στέλνουν τους υποψηφίους στα Φροντιστήρια και διευρύνουν τις κοινωνικές ανισότητες.
2. Για κάθε Τμήμα να εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι στα ΙΔΙΑ μαθήματα. Η μεγαλύτερη αδικία των Πανελλαδικών είναι να περνάς στο ίδιο Τμήμα με ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ μαθήματα . Παραβιάζεται η βασική αρχή της λογικής που είναι ότι δεν μπορεί να συγκρίνεις ανόμοια πράγματα. Η αρχή αυτή πρέπει να είναι αδιαπραγμάτευτη για λόγους δικαιοσύνης.
Το 2024 ένα στα τρία Τμήματα είναι ενταγμένα σε δύο ή περισσότερα Επιστημονικά Πεδία!
3. Το κάθε Τμήμα να επιλέγει τα ακαδημαϊκά κριτήρια για την εισαγωγή φοιτητών. Τα Τμήματα γνωρίζουν καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο τις ακαδημαϊκές απαιτήσεις των προγραμμάτων σπουδών τους. Δεν είναι δουλειά του Υπουργείου Παιδείας να καθορίζει τις προϋποθέσεις εισαγωγής. Το Υπουργείο να διενεργεί τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και τα Τμήματα να καθορίζουν τις προϋποθέσεις εισαγωγής. Αυτό σημαίνει ότι τα Τμήματα να επιλέγουν πόσα και ποια πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είναι απαραίτητα (που μπορεί να είναι γενικής παιδείας ή κατεύθυνσης) , το Επιστημονικό Πεδίο που πρέπει να ενταχθούν, τους συντελεστές βαρύτητας, την ελάχιστη βαθμολογία, τον τύπο λυκείου (ΓΕΛ , ΕΠΑΛ) που πρέπει να έχουν τελειώσει οι υποψήφιοι κλπ Σήμερα τα Τμήματα καθορίζουν μόνο το 20% των Συντελεστών Βαρύτητας (ΣΒ) και είναι υποχρεωμένα να βάζουν Συντελεστή Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΣΕΒΕ) από 80% έως 120%. Τα Τμήματα να επιλέγουν τους ΣΒ και ΣΕΒΕ (αν κρίνουν ότι χρειάζεται) χωρίς κανένα περιορισμό από το Υπουργείο .
4. O αριθμός των εισακτέων να καθορίζεται μέσα από αλγόριθμο που θα δημιουργήσει η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΕΕ) και θα λαμβάνει υπόψη: το εκπαιδευτικό προσωπικό, την χωρητικότητα των αιθουσών διδασκαλίας και εργαστηρίων, το ποσοστό αποφοίτησης, τους ενεργούς φοιτητές κλπ
5.Να υπάρχει 2η κατανομή, όπως στην Κύπρο, για τις θέσεις που οι υποψήφιοι ενώ περνάνε δεν πάνε ποτέ είτε γιατί είναι ήδη σε ένα Τμήμα, είτε το Τμήμα που πέρασαν δεν τους ενδιαφέρει. Κάθε χρόνο μένουν κενές ΧΙΛΙΑΔΕΣ θέσεις .
6. Να μειωθεί σημαντικά ο ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ αριθμός θέσεων στην κατηγορία ΑΛΛΟΓΕΝΩΝ-ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ (ΕΥΡΩΠ. ΕΝΩΣΗΣ) στην οποία ανήκουν και όσοι έχουν απολυτήριο από Κυπριακό Σχολείο. Στην κατηγορία αυτή δίνεται το 10% των συνολικών θέσεων που δίνονται στους υποψηφίους με πανελλαδικές εξετάσεις. Το 2023 δόθηκαν 6839 θέσεις από τις οποίες καλύφθηκαν οι 2997 θέσεις. Εννοείται οτι οι θέσεις που δεν καλύφθηκαν αφορούν τμήματα της περιφέρειας με χαμηλή ζήτηση. Το ποσοστό αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι πάνω από 3%! Δηλαδή οι Κύπριοι το 2023 διεκδίκησαν 6839 θέσεις όταν η Κυπριακή Κυβέρνηση το 2023 αντίστοιχα διέθεσε για τους Έλληνες μαθητές που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές μόλις 293 θέσεις ! To 2023 οι θέσεις Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου για Έλληνες που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν 8 όταν στην κατηγορία ΑΛΛΟΓΕΝΩΝ-ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ (ΕΥΡΩΠ. ΕΝΩΣΗΣ) οι θέσεις ήταν 107. To 2023 οι θέσεις ΝΟΜΙΚΗΣ στο Πανεπιστήμιο Κύπρου για Έλληνες που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν 7 όταν στην κατηγορία ΑΛΛΟΓΕΝΩΝ-ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ (ΕΥΡΩΠ. ΕΝΩΣΗΣ) οι θέσεις ήταν 128!!!
Καλοδήμος Δημήτρης Πτυχιούχος Φυσικού Αθήνας, πρώην υπεύθυνος ΣΕΠ σε ΓΡΑΣΕΠ, ΚΕΣΥΠ και ΚΕΣΥ Φθιώτιδας. Διαχειριστής sites: sep4u.gr, ΔΔΕ Φθ/δας, ΠΔΕ Στερεάς |