Εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ – 26/01/2025
Τι δεν πετυχαίνεις κυνηγώντας μόνο βαθμού
Οι μαθητές ζητούν αλλαγές στον τρόπο αξιολόγησης, με την προσθήκη και ομαδικών εργασιών, περιορισμό της βαθμοθηρίας και δραστηριότητες που θα οξύνουν την κριτική τους σκέψη
Των Νεφέλης Γυμνοπούλου, Αννας Κατσιούλη, Χριστιάννας Κωνσταντινίδου, Ζωής Νικολαΐδου μαθήτριες της Φλώρινας.
Ως έφηβοι, ζούμε καθημερινά τις συνθήκες του εκπαιδευτικού συστήματος και συχνά αναρωτιόμαστε πώς μπορεί να βελτιωθεί ώστε να καλύπτει πραγματικά τις ανάγκες μας. Η σχολική καθημερινότητα δεν επηρεάζει μόνο τους βαθμούς μας, αλλά και την ψυχική μας υγεία, τις δεξιότητές μας και τον τρόπο που βλέπουμε το μέλλον. Θα θέλαμε να μοιραστούμε κάποιες από τις βασικές μας ανησυχίες και σκέψεις για το εκπαιδευτικό σύστημα.
Αρχικά, το μεγαλύτερο ζήτημα για εμάς είναι η υπερβολική έμφαση στη βαθμοθηρία. Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς συχνά δίνουν μεγάλη σημασία στους βαθμούς των τετραμήνων και των εξετάσεων, κάτι που μας προκαλεί άγχος και πίεση. Αυτό μας κάνει να νιώθουμε αρνητικά και να φοβόμαστε την ώρα της βαθμολογίας. Θα ήταν βοηθητικό αν υπήρχε ψυχολόγος που να μας προσφέρει υποστήριξη ώστε να διαχειριζόμαστε το άγχος μας πιο αποτελεσματικά.
Επιπλέον, η αλλαγή στον τρόπο αξιολόγησης, με την προσθήκη ομαδικών εργασιών και παρουσιάσεων, θα αναδείκνυε καλύτερα τις ικανότητές μας και θα έκανε τη μάθηση πιο ενδιαφέρουσα και ουσιαστική.
Παράλληλα, το σχολείο συχνά δεν προσφέρει πρακτικές δεξιότητες που θα μας χρειαστούν στο μέλλον. Μαθήματα όπως η οικονομική διαχείριση, η τεχνολογία, η ενεργός πολιτειότητα και η επίλυση καθημερινών προβλημάτων λείπουν από το πρόγραμμα σπουδών. Αντ’ αυτού, οι γνώσεις που παρέχονται είναι κυρίως θεωρητικές και πολλές φορές αποσπασμένες από την πραγματικότητα. Θα ήταν πολύ χρήσιμο να μάθουμε πώς να αντεπεξέλθουμε στην αγορά εργασίας, στις καθημερινές απαιτήσεις ενός ενηλίκου και να γίνουμε ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες. Μας απασχολεί επίσης η αναντιστοιχία μεταξύ του περιεχομένου της εκπαίδευσης και των αναγκών της αγοράς εργασίας. Πολλοί απόφοιτοι αποκτούν γνώσεις που δεν καλύπτουν τις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας, κάτι που οδηγεί σε υψηλή ανεργία και απογοήτευση. Επιπλέον, η έλλειψη επαρκών πόρων και υποδομών επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα της εκπαίδευσής μας. Πολλά σχολεία είναι υποχρηματοδοτημένα και δεν διαθέτουν τα απαραίτητα υλικά ή τεχνολογία για να προσφέρουν μια σύγχρονη και αποτελεσματική μαθησιακή εμπειρία. Η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται από τη γραφειοκρατία, η οποία καθυστερεί την εφαρμογή νέων προγραμμάτων και καινοτόμων ιδεών. Οι εκπαιδευτικοί, από την πλευρά τους, συχνά περιορίζονται από αυτές τις συνθήκες και δεν έχουν την ελευθερία να εφαρμόσουν σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας.
Η στείρα αποστήθιση
Ενα άλλο σημαντικό θέμα για εμάς είναι η αποστήθιση. Συχνά καλούμαστε να αποστηθίζουμε πληροφορίες χωρίς να τις κατανοούμε πλήρως, κάτι που περιορίζει την κριτική μας σκέψη και δεν μας αφήνει να εκφράσουμε τις προσωπικές μας απόψεις. Θα θέλαμε να συμμετέχουμε σε δραστηριότητες που ενισχύουν την κριτική μας σκέψη και μας επιτρέπουν να ασχοληθούμε με θέματα που μας ενδιαφέρουν πραγματικά.
Η προσθήκη μαθήματος επαγγελματικού προσανατολισμού στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου είναι πολύ ουσιαστική. Θα μας παρέχει πλήρη ενημέρωση για τα επαγγέλματα, τις απαιτούμενες ικανότητες και δεξιότητες, καθώς και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο, θα μας βοηθήσει να πάρουμε πιο σίγουρες αποφάσεις για το μέλλον μας, μειώνοντας την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια που συχνά βιώνουμε σχετικά με τις επαγγελματικές επιλογές και το μέλλον μας.
Η επαγγελματική αποκατάσταση
Τέλος, μας απασχολεί ιδιαίτερα η επαγγελματική μας αποκατάσταση, καθώς θεωρούμε ότι η ενημέρωση για τα επαγγέλματα που μπορούμε να επιλέξουμε είναι ελλιπής. Πολλοί από εμάς επιλέγουν σχολές χωρίς να γνωρίζουν επαρκώς τη φύση και τις απαιτήσεις τους, με αποτέλεσμα την απογοήτευση και, σε ορισμένες περιπτώσεις, την εγκατάλειψη σπουδών. Πιστεύουμε πως η εκπαίδευση που δεν εστιάζει μόνο στην απόκτηση γνώσεων, αλλά και στην ανάπτυξη αξιών και δεξιοτήτων, θα μας βοηθήσει να γίνουμε υπεύθυνοι ενεργοί πολίτες. Είναι ξεκάθαρο ότι το εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται δραστικές αλλαγές ώστε να γίνει πιο δίκαιο, αποτελεσματικό και προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες.