Σε άρθρο της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ 16/2/2025 υπάρχει διάλογος μεταξύ του νυν πρύτανη Γεράσιμου Σιάσου (Γ.Σ.) του Πανεπιστημίου Αθηνών και του πρώην Μιχάλη Σταθόπουλο ( Μ.Σ.) με θέμα το παρόν και το μέλλον του Πανεπιστημίου. Ενδιαφέρον έχει το παρακάτω απόσπασμα:
Γ.Σ.: «Να κάνω και μια προβοκατόρικη ερώτηση! Εγώ είμαι καρδιολόγος, δεν μπορώ να κρίνω τη συνταγματικότητα ενός νόμου. Εδώ όμως έχω μπροστά μου έναν διακεκριμένο νομικό. Η ερώτησή μου είναι: τόσα χρόνια πέρασαν από τη δεκαετία του 1970, τόσες κυβερνήσεις, έγκριτοι νομικοί, συνταγματολόγοι, η αναθεώρηση του άρθρου 16 ήταν κεντρικό θέμα, χωρίς ωστόσο κάποιος να μιλήσει για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, με μορφή παραρτημάτων ή άλλη, κατά παράκαμψη του άρθρου 16. Τώρα ο νόμος παρακάμπτει το άρθρο 16. Κάναμε λάθος δηλαδή τόσα χρόνια που συζητούσαμε για αναγκαία αναθεώρηση του Συντάγματος;».
Μ.Σ.: «Νομικοί υποστηρίζουν κατά καιρούς ότι το ενωσιακό δίκαιο επιτρέπει την ίδρυση τέτοιων παραρτημάτων ή ανώτατων ιδρυμάτων και ότι υπερισχύει του ελληνικού Συντάγματος. Με αυτή την άποψη δεν συμφωνώ. Η συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει ότι το θέμα της εκπαίδευσης και της οργάνωσής της ανήκει στην αρμοδιότητα των κρατών-μελών της, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση ανήκει η επαγγελματική εκπαίδευση. Γι’ αυτό ποτέ δεν έθεσε θέμα άρθρου 16. Γι’ αυτό δεν μπορούμε να εμποδίσουμε την άσκηση επαγγελματικών δικαιωμάτων από ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά το αν θα δεχθούμε τα πτυχία τους ως ακαδημαϊκά προσόντα ανήκει στη δική μας επιλογή».
Γ.Σ.: «Επομένως, θεωρείτε ότι δεν μπορεί να παρακαμφθεί το άρθρο 16; Ας περιμένουμε βέβαια τι θα πει το Συμβούλιο της Επικρατείας».
Μ.Σ.: «Πάντως στο θέμα των ιδιωτικών ΑΕΙ πρέπει να λύσουμε μερικά πρακτικά θέματα. Το ένα είναι ποιοι και πώς θα έχουν πρόσβαση σε αυτά. Η πρόσβαση πρέπει να διέπεται από δύο αρχές: να είναι ελεύθερη σε όσους θέλουν να σπουδάσουν και δεύτερον να γίνονται δεκτοί μόνο στη βάση των προσόντων τους. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την καθιέρωση ενός Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου που θα πιστοποιεί με εξετάσεις, όχι με διαγωνισμό για περιορισμένες θέσεις, την ικανότητα φοίτησης σε ΑΕΙ. Και θα δημιουργήσει ένα κοινό πλαίσιο εισόδου σε όσα ανώτατα ιδρύματα λειτουργούν στη χώρα. Άρα αντικατάσταση των πανελλαδικών εξετάσεων με μια άλλη μορφή εξετάσεων για το Ακαδημαϊκό Απολυτήριο. Διαφορετικά με τις απαιτητικές πανελλαδικές εξετάσεις μόνο για τα δημόσια ΑΕΙ που έχουμε σήμερα, είναι σαν να δημιουργούμε απλά πελατεία για τα ιδιωτικά ΑΕΙ. Όσοι αποτύχουν στις Πανελλαδικές να στραφούν εκεί».
Προσθήκη του Διαχειριστή: Τα πάρα πολλά και αυξημένης δυσκολίας μαθήματα κάποιων Τμημάτων Δημοσίων Πανεπιστημίων δημιουργούν επίσης πελάτες για τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια Ελλάδας και εξωτερικού.