Ετήσια Εσωτερική Έκθεση που δείχνει την κατάσταση που επικρατεί στα Ελληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια

Ετήσια Εσωτερική Έκθεση του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης  & Κοινωνικής Εργασίας Πάτρα – Ακαδημαϊκό Έτος 2022-2023 δείχνει με το καλύτερο τρόπο τα αρνητικά  σημεία των  Ελληνικών  Δημόσιων  Πανεπιστημίων.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ

Τα κυριότερα θετικά σημεία του Τμήματος είναι:

 Τμήμα
o Έχει τις δικές του αίθουσες διδασκαλίας.
o Διαθέτει εξειδικευμένη βιβλιοθήκη με πάνω από 12.000 τίτλους βιβλίων.
o Διαθέτει 9 εργαστήρια.
o Στρατηγική αύξησης μεταπτυχιακών φοιτητών και υποψηφίων διδακτόρων.
o Η ιστοσελίδα του Τμήματος, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (fb), το eclass.
o Ισχυρές σχέσεις με σχολεία, φορείς, ιδρύματα, ΜΚΟ.
o Ισχυρές σχέσεις με την πανεπιστημιακή κοινότητα και η ανάπτυξη κοινών ΠΜΣ
o Επιλογή του Τμήματος να ενισχύσει το προσωπικό του (κυρίως μέσω των ΕΔΙΠ) όσο οι θεσμικές συνθήκες επέτρεπαν τη δυνατότητα προσέλκυσης (μέσω μετάταξης) εργαζομένων κατόχων διδακτορικού διπλώματος.

Προγράμματα σπουδών
o Προσφορά προγραμμάτων σπουδών και στα τρία επίπεδα (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό,
διδακτορικό) και για τις δύο κατευθύνσεις.
o Πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών δύο κατευθύνσεων σύγχρονο και συνεχώς επικαιροποιούμενο.
o Μαθήματα υποχρεωτικά (κοινός πυρήνας) – μαθήματα επιλογής (ατομική επιλογή).
o Μαθήματα ψηφιακού εγγραμματισμού.
o Καθολική πρακτική άσκηση.
o Σύγχρονα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.

Διδάσκοντες-Ερευνητές
o Διδάσκοντες που προσπαθούν υπό αντίξοες συνθήκες.
o Προσπάθεια διαχείρισης των πολυπληθών υποχρεωτικών μαθημάτων με μια ποικιλία
διδακτικών εργαλείων και εργαλείων αξιολόγησης.
o Συστηματική χρήση του eclass.
o Διαχείριση των ολιγομελών επιλογής μαθημάτων με ενεργητικές και φοιτητοκεντρικές
μεθόδους διδασκαλίας και αξιολόγησης.
o Ικανοποιητικές, εν μέρει, ενδο-ελληνικές και διεθνείς σχέσεις με ομοίους.
o Ικανοποιητικές, εν μέρει, επιδόσεις σε επιστημονικές δραστηριότητες (συνέδρια, κτλ), στις
δημοσιεύσεις και στις ετεροαναφορές.
o Σχετική ισορροπία μεταξύ ανδρών και γυναικών στα μέλη ΔΕΠ (11 άνδρες – 9 γυναίκες).
Σε συνδυασμό με την υπέρ των γυναικών παρουσία στα μέλη ΕΔΙΠ (3 άνδρες – 10
γυναίκες) στο επιστημονικό προσωπικό του Τμήματος υπάρχει σχετική πλειονότητα γυναικών (14 άνδρες – 19 γυναίκες).

Φοιτητές
o Το Τμήμα αποτελεί, κατά κανόνα, θετική επιλογή για τους φοιτητές του

o Ο φοιτητής έχει τη δυνατότητα να χαράξει, εν μέρει, την ατομική πορεία φοίτησής του.
o Ο φοιτητής επιλέγει κατεύθυνση εντελώς ελεύθερα χωρίς περιορισμούς.
o Ο φοιτητής αξιολογεί το διδακτικό έργο ως πολύ καλό.
o Η αποφοίτηση γίνεται κατά συντριπτική πλειοψηφία (96,4%) μεταξύ ν και ν+2 έτη φοίτησης.
o Η σύνθεση των μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών του εμπεριέχει μεγάλο αριθμό πτυχιούχων από άλλα Τμήματα.
o Η αύξηση των μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών.
o Η πλειονότητα των φοιτητών είναι γυναίκες και στα τρία επίπεδα σπουδών.
o Πολύ καλή αναλογία φοιτητών-διδάσκοντα στα μεταπτυχιακά.
o Υπάρχει ένα σύστημα ενστάσεων που λειτουργεί.

Τα κυριότερα αρνητικά σημεία του Τμήματος είναι:

 Τμήμα
o Το κτίριο είναι παλιό και δεν προδιαθέτει θετικά από αισθητικής πλευράς.
o Ο εξοπλισμός των αιθουσών είναι ανεπαρκής και παλιός.
o Το μέγεθος των αιθουσών δεν επαρκεί να καλύψει τον αριθμό φοιτητών.
o Τα εργαστήρια δεν μπορούν να ανταποκριθούν στον όγκο των φοιτητών.
o Η αποκοπή του από τα συναφή Τμήματα μέχρι την πιστοποίησή του.
o Υπέρμετρη εισαγωγή προπτυχιακών φοιτητών.
o Μη επαρκής αριθμός μελών ΔΕΠ.
o Περιορισμένος αριθμός γραμματειακού δυναμικού σε σχέση με τον φοιτητικό πληθυσμό

Πρόγραμμα σπουδών
o Μεγάλο πλήθος φοιτούντων στα προπτυχιακά υποχρεωτικά μαθήματα.
o Πρόσβαση στην πρακτική άσκηση χωρίς προαπαιτούμενα.
o Καλύτερη οργάνωση της πρακτικής άσκησης.
o Έλλειψη επίσημου μηχανισμού κατάργησης μαθημάτων με κριτήρια.

Διδάσκοντες -Ερευνητές
o Γερασμένο προσωπικό που συνεχώς αποχωρεί.
o Κίνδυνος burnout λόγω του τεράστιου φόρτου εργασίας των εναπομεινάντων (κυρίως διδακτικού).
o Μεγάλος όγκος φοιτητών στο προπτυχιακό που καθιστά αδύνατη την ανάπτυξη παιδαγωγικής σχέσης μεταξύ καθηγητή και φοιτητών.
o Περιορισμένη συμμετοχή σε διεθνή προγράμματα έρευνας.
o Σημαντική συμμετοχή σε συνέδρια χωρίς την έκδοση πρακτικών.
o Κάποια μέλη του Τμήματος δυσκολεύονται να βρουν βηματισμό σε θέματα έρευνας και δημοσιεύσεων (ελληνικών και διεθνών) λόγω της καθολικής ενασχόλησής τους με το διδακτικό έργο.
o Μεγάλος αριθμός επίβλεψης διατριβών (πτυχιακών, διπλωματικών και διδακτορικών) ανά διδάσκοντα.

Φοιτητές
o Πολύ μεγάλος αριθμός προπτυχιακών φοιτητών.
o Πολύ μεγάλη αναλογία φοιτητών ανά καθηγητή στο προπτυχιακό.
o Πλημμελής συμμετοχή στα μαθήματα ειδικά στα μεγάλα έτη.
o Μικρότερη ικανοποίηση από το διδακτικό έργο στα πολυπληθή υποχρεωτικά μαθήματα.
o Μεγάλος όγκος φοιτητών στην πρακτική άσκηση.
o Πλημμελής και ασυνεχής συμμετοχή στη ΓΣ λόγω εσωτερικών τους διαφωνιών.
o Δυσκολίες στην εφαρμογή του Συμβούλου Καθηγητή.
o Καθυστερήσεις για απόκτηση διδακτορικού τίτλου σπουδών.
o Μικρή συμμετοχή στην αξιολόγηση του διδακτικού έργου.

Προσθήκη του Διαχειριστή: Όταν είδα  από κοντά τις εγκαταστάσεις αυτού του Τμήματος με πόνεσε το στομάχι μου από τις τραγικές εγκαταστάσεις!