Οι 10 πληγές των Ελληνικών Πανεπιστημίων

 Συμπεράσματα 50+ εξωτερικών αξιολογήσεων.

Ακολουθεί συγκεντρωτική ανάλυση των αρνητικών σημείων που εντοπίζονται στις εξωτερικές αξιολογήσεις των ελληνικών πανεπιστημιακών τμημάτων:


🔹 1. Υπερβολικός αριθμός φοιτητών / αναλογία φοιτητών-διδασκόντων

  • Πολύ μεγάλοι αριθμοί φοιτητών ανά διδάσκοντα (π.χ. 1:30, 1:40).

  • Συνέπεια: μειωμένη ποιότητα διδασκαλίας, έλλειψη εξατομικευμένης καθοδήγησης.

  • Αναφέρεται σχεδόν σε όλα τα κορυφαία τμήματα (ΕΜΠ, ΑΠΘ, Πάτρα, Ιατρικές, Φυσική, Νομική, Ψυχολογία).


🔹 2. Παρωχημένα / δυσλειτουργικά προγράμματα σπουδών

  • Παλαιωμένα ή αποσπασματικά προγράμματα (Βιολογία, Μαθηματικά, Νομική, Φυσική).

  • Επικαλύψεις και επαναλήψεις μαθημάτων.

  • Υπερβολικά πολλά ή παρόμοια μαθήματα χωρίς σύγχρονο προσανατολισμό.

  • Απουσία καινοτόμων/διεπιστημονικών αντικειμένων (βιολογία συστημάτων, αειφορία, επιχειρηματικότητα).


🔹 3. Χαμηλό ποσοστό αποφοίτησης στην ώρα τους / μεγάλος χρόνος φοίτησης

  • Μέσος χρόνος αποφοίτησης > 6 χρόνια σε 4ετή τμήματα.

  • Ποσοστά αποφοίτησης στην ώρα τους κάτω από 10%.

  • Ύπαρξη «αιώνιων» φοιτητών (Φυσική, Μαθηματικά, Ιατρική, Πολυτεχνικές σχολές).


🔹 4. Ανεπαρκείς ή πεπαλαιωμένες υποδομές

  • Ελλείψεις σε αίθουσες, γραφεία, εξοπλισμό, εργαστήρια.

  • Παλιά ή ανεπαρκής τεχνολογία (π.χ. εξοπλισμός 7ετίας).

  • Εργαστήρια που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις (Ραδιολογίας, Πληροφορικής, Χημείας).


🔹 5. Περιορισμένη ή αποσπασματική έρευνα

  • Έλλειψη στρατηγικού σχεδίου έρευνας.

  • Πολλές δημοσιεύσεις σε χαμηλής εμβέλειας περιοδικά.

  • Χαμηλή απορρόφηση ευρωπαϊκών/διεθνών κονδυλίων (π.χ. Μαθηματικό Πάτρας, Ιωαννίνων, Φαρμακευτική).


🔹 6. Δυσλειτουργική εξεταστική / αξιολόγηση

  • Έλλειψη ενδιάμεσων εξετάσεων και εργασιών.

  • Υπερβολική εξάρτηση από τελικές εξετάσεις.

  • Απουσία ανωνυμίας ή αντικειμενικότητας στην αξιολόγηση (π.χ. Νομική).


🔹 7. Προβλήματα στη διδασκαλία και την εκπαιδευτική εμπειρία

  • Πολύ δύσκολα μαθήματα χωρίς διδακτική υποστήριξη (π.χ. Μαθηματικό, Φυσική).

  • Ελλιπής πρακτική εκπαίδευση (π.χ. Ιατρική, Νοσηλευτική).

  • Κακή οργάνωση παραδόσεων και ωρολογίων (π.χ. Ψυχολογία, Αρχιτεκτονική, Χημεία).


🔹 8. Διοικητικά προβλήματα και γραφειοκρατία

  • Έλλειψη διοικητικού προσωπικού.

  • Αργές διαδικασίες / απουσία τεχνικής υποστήριξης.

  • Περιορισμένη χρήση ΤΠΕ και e-learning σε αρκετά τμήματα.


🔹 9. Κακή σύνδεση με αγορά εργασίας και εξωστρέφεια

  • Μικρή ή ανύπαρκτη δικτύωση με επιχειρήσεις και οργανισμούς (π.χ. Αρχιτεκτονική ΑΠΘ, Νομική Αθήνας).

  • Έλλειψη υποστήριξης για επαγγελματική αποκατάσταση.

  • Ελάχιστα κοινά προγράμματα/πρακτική σε σύγχρονους τομείς.


🔹 10. Ελλιπής στρατηγικός σχεδιασμός

  • Έλλειψη συνοχής στο όραμα και την αποστολή πολλών Τμημάτων.

  • Προγράμματα σπουδών δομημένα γύρω από τις ειδικότητες των καθηγητών, όχι τις ανάγκες των φοιτητών.

  • Αδυναμία διαχείρισης αυξανόμενων εισακτέων (ειδικά μέσω μετεγγραφών).

 

Καλοδήμος Δημήτρης  Πτυχιούχος Φυσικού Αθήνας, πρώην υπεύθυνος ΣΕΠ σε ΓΡΑΣΕΠ, ΚΕΣΥΠ και ΚΕΣΥ Φθιώτιδας. Διαχειριστής sites:  sep4u.gr,  ΔΔΕ Φθ/δας, ΠΔΕ Στερεάς