Συμπεράσματα 50+ εξωτερικών αξιολογήσεων.
Ακολουθεί συγκεντρωτική ανάλυση των αρνητικών σημείων που εντοπίζονται στις εξωτερικές αξιολογήσεις των ελληνικών πανεπιστημιακών τμημάτων:
🔹 1. Υπερβολικός αριθμός φοιτητών / αναλογία φοιτητών-διδασκόντων
-
Πολύ μεγάλοι αριθμοί φοιτητών ανά διδάσκοντα (π.χ. 1:30, 1:40).
-
Συνέπεια: μειωμένη ποιότητα διδασκαλίας, έλλειψη εξατομικευμένης καθοδήγησης.
-
Αναφέρεται σχεδόν σε όλα τα κορυφαία τμήματα (ΕΜΠ, ΑΠΘ, Πάτρα, Ιατρικές, Φυσική, Νομική, Ψυχολογία).
🔹 2. Παρωχημένα / δυσλειτουργικά προγράμματα σπουδών
-
Παλαιωμένα ή αποσπασματικά προγράμματα (Βιολογία, Μαθηματικά, Νομική, Φυσική).
-
Επικαλύψεις και επαναλήψεις μαθημάτων.
-
Υπερβολικά πολλά ή παρόμοια μαθήματα χωρίς σύγχρονο προσανατολισμό.
-
Απουσία καινοτόμων/διεπιστημονικών αντικειμένων (βιολογία συστημάτων, αειφορία, επιχειρηματικότητα).
🔹 3. Χαμηλό ποσοστό αποφοίτησης στην ώρα τους / μεγάλος χρόνος φοίτησης
-
Μέσος χρόνος αποφοίτησης > 6 χρόνια σε 4ετή τμήματα.
-
Ποσοστά αποφοίτησης στην ώρα τους κάτω από 10%.
-
Ύπαρξη «αιώνιων» φοιτητών (Φυσική, Μαθηματικά, Ιατρική, Πολυτεχνικές σχολές).
🔹 4. Ανεπαρκείς ή πεπαλαιωμένες υποδομές
-
Ελλείψεις σε αίθουσες, γραφεία, εξοπλισμό, εργαστήρια.
-
Παλιά ή ανεπαρκής τεχνολογία (π.χ. εξοπλισμός 7ετίας).
-
Εργαστήρια που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις (Ραδιολογίας, Πληροφορικής, Χημείας).
🔹 5. Περιορισμένη ή αποσπασματική έρευνα
-
Έλλειψη στρατηγικού σχεδίου έρευνας.
-
Πολλές δημοσιεύσεις σε χαμηλής εμβέλειας περιοδικά.
-
Χαμηλή απορρόφηση ευρωπαϊκών/διεθνών κονδυλίων (π.χ. Μαθηματικό Πάτρας, Ιωαννίνων, Φαρμακευτική).
🔹 6. Δυσλειτουργική εξεταστική / αξιολόγηση
-
Έλλειψη ενδιάμεσων εξετάσεων και εργασιών.
-
Υπερβολική εξάρτηση από τελικές εξετάσεις.
-
Απουσία ανωνυμίας ή αντικειμενικότητας στην αξιολόγηση (π.χ. Νομική).
🔹 7. Προβλήματα στη διδασκαλία και την εκπαιδευτική εμπειρία
-
Πολύ δύσκολα μαθήματα χωρίς διδακτική υποστήριξη (π.χ. Μαθηματικό, Φυσική).
-
Ελλιπής πρακτική εκπαίδευση (π.χ. Ιατρική, Νοσηλευτική).
-
Κακή οργάνωση παραδόσεων και ωρολογίων (π.χ. Ψυχολογία, Αρχιτεκτονική, Χημεία).
🔹 8. Διοικητικά προβλήματα και γραφειοκρατία
-
Έλλειψη διοικητικού προσωπικού.
-
Αργές διαδικασίες / απουσία τεχνικής υποστήριξης.
-
Περιορισμένη χρήση ΤΠΕ και e-learning σε αρκετά τμήματα.
🔹 9. Κακή σύνδεση με αγορά εργασίας και εξωστρέφεια
-
Μικρή ή ανύπαρκτη δικτύωση με επιχειρήσεις και οργανισμούς (π.χ. Αρχιτεκτονική ΑΠΘ, Νομική Αθήνας).
-
Έλλειψη υποστήριξης για επαγγελματική αποκατάσταση.
-
Ελάχιστα κοινά προγράμματα/πρακτική σε σύγχρονους τομείς.
🔹 10. Ελλιπής στρατηγικός σχεδιασμός
-
Έλλειψη συνοχής στο όραμα και την αποστολή πολλών Τμημάτων.
-
Προγράμματα σπουδών δομημένα γύρω από τις ειδικότητες των καθηγητών, όχι τις ανάγκες των φοιτητών.
-
Αδυναμία διαχείρισης αυξανόμενων εισακτέων (ειδικά μέσω μετεγγραφών).
![]()
Καλοδήμος Δημήτρης Πτυχιούχος Φυσικού Αθήνας, πρώην υπεύθυνος ΣΕΠ σε ΓΡΑΣΕΠ, ΚΕΣΥΠ και ΚΕΣΥ Φθιώτιδας. Διαχειριστής sites: sep4u.gr, ΔΔΕ Φθ/δας, ΠΔΕ Στερεάς |