diek

Νόμος 4763

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
Περιεχόμενα
ΜΕΡΟΣ Α΄
ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1 Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) – Σκοπός
Άρθρο 2 Ορισμοί
Άρθρο 3 Αρχές διακυβέρνησης της επαγγελματικής
εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΔΟΜΕΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ
ΜΑΘΗΣΗΣ
Άρθρο 4 Σχεδιασμός και συντονισμός των πολιτικών για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τη διά
βίου μάθηση και τη νεολαία
Άρθρο 5 Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.)
Άρθρο 6 Σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας
Άρθρο 7 Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (Κ.Ε.Ε.)
Άρθρο 8 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Β΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΜΕΤΑΓΥΜΝΑΣΙΑΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ε.Σ.Κ.) ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ (ΕΠΑ.Σ.) ΤΟΥ
Ο.Α.Ε.Δ.
Άρθρο 9 Σκοπός των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας του
Ο.Α.Ε.Δ.
Άρθρο 10 Όροι και διαδικασία ίδρυσης των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.
Άρθρο 11 Φοίτηση στις Ε.Σ.Κ. και στις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.
Άρθρο 12 Κανονισμοί Λειτουργίας των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.
Άρθρο 13 Διοίκηση και στελέχωση των Ε.Σ.Κ.
Άρθρο 14 Τίτλοι επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και επαγγελματικά δικαιώματα – Τροποποίηση του άρθρου 25 του ν. 4186/2013
Άρθρο 15 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Γ΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΠΡΟΤΥΠΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ (Π.ΕΠΑ.Λ.)
Άρθρο 16 Σκοπός των Προτύπων Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.)
Άρθρο 17 Ίδρυση των Π.ΕΠΑ.Λ.
Άρθρο 18 Φοίτηση στα Π.ΕΠΑ.Λ.
Άρθρο 19 Εκπαιδευτικός οδηγός των Π.ΕΠΑ.Λ.
Άρθρο 20 Κέντρο Επιμόρφωσης Π.ΕΠΑ.Λ.
Άρθρο 21 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Δ΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄
ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ – ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ι.Ε.Κ.)
Άρθρο 22 Σκοπός των Ι.Ε.Κ.
Άρθρο 23 Όροι και διαδικασίες ίδρυσης των Ι.Ε.Κ.
Άρθρο 24 Ίδρυση Πειραματικών Ι.Ε.Κ. και Θεματικών Ι.Ε.Κ.
Άρθρο 25 Φοίτηση στα Ι.Ε.Κ.
Άρθρο 26 Οργάνωση και λειτουργία ξενόγλωσσων τμημάτων
Άρθρο 27 Πρακτική άσκηση – Μαθητεία
Άρθρο 28 Συμμετοχή σε προγράμματα της Ε.Ε

Άρθρο 29 Ειδικότητες των Ι.Ε.Κ.
Άρθρο 30 Κανονισμοί Λειτουργίας των Ι.Ε.Κ.
Άρθρο 31 Όργανα διοίκησης των Ι.Ε.Κ.
Άρθρο 32 Διοικητική οργάνωση των Ι.Ε.Κ.
Άρθρο 33 Επίδομα θέσης ευθύνης – Τροποποίηση του
άρθρου 16 του ν. 4354/2015
Άρθρο 34 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Ε΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄
ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ –
ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟ ΕΤΟΣ – ΤΑΞΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ
Άρθρο 35 Σκοπός
Άρθρο 36 Φοίτηση στο Μεταλυκειακό έτος – Τάξη
Μαθητείας
Άρθρο 37 Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης
Άρθρο 38 Ειδικότητες Μεταλυκειακού έτους – Τάξης
Μαθητείας
Άρθρο 39 Διοίκηση τμημάτων Μαθητείας
Άρθρο 40 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου ΣΤ΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄
ΟΔΗΓΟΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ
Άρθρο 41 Οδηγοί κατάρτισης
Άρθρο 42 Πιστοποίηση αποφοίτων
Άρθρο 43 Πρόσβαση στο Επίπεδο έξι του Εθνικού
Πλαισίου Προσόντων
Άρθρο 44 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Ζ΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄
ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ
Άρθρο 45 Σκοπός – Στόχος
Άρθρο 46 Αρμόδιοι φορείς διαμόρφωσης και εφαρμογής του Ελληνικού Πλαισίου Προσόντων
Άρθρο 47 Αρχιτεκτονική δομή και περιγραφικοί δείκτες επιπέδων πλαισίου
Άρθρο 48 Διαμόρφωση και λειτουργία του Πλαισίου
Άρθρο 49 Αντιστοίχιση Επιπέδων του Πλαισίου με
τα Επίπεδα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Επαγγελματικών
Προσόντων (Ε.Π.Ε.Π.)
Άρθρο 50 Ρυθμίσεις για τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Άρθρο 51 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Η΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ΄
ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ (Κ.Δ.Β.Μ.)
Άρθρο 52 Σκοπός των Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 53 Ίδρυση, αδειοδότηση και πιστοποίηση ποιότητας των Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 54 Εκπαιδευτές των Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 55 Παρακολούθηση προγραμμάτων στα Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 56 Πρακτική άσκηση στα Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 57 Πιστοποιημένα Προγράμματα των Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 58 Επικύρωση μαθησιακών αποτελεσμάτων Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 59 Δημοσιοποίηση πιστοποιημένων προγραμμάτων Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 60 Αρχεία και Έντυπα Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 61 Πληροφοριακό Σύστημα υποστήριξης των Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 62 Εποπτεία και έλεγχος των Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 63 Ένταξη των Κέντρων Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) των Α.Ε.Ι. στο Μητρώο
Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 64 Ειδική χρηματοδότηση Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 65 Μεταβολές αδειοδότησης Κ.Δ.Β.Μ.
Άρθρο 66 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Θ΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι΄
ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ (Σ.Δ.Ε.)
Άρθρο 67 Σκοπός των Σ.Δ.Ε.
Άρθρο 68 Ίδρυση των Σ.Δ.Ε.
Άρθρο 69 Φοίτηση στα Σ.Δ.Ε. – Πρόγραμμα σπουδών
Άρθρο 70 Όργανα διοίκησης των Σ.Δ.Ε.
Άρθρο 71 Στελέχωση των Σ.Δ.Ε.
Άρθρο 72 Κανονισμός λειτουργίας των Σ.Δ.Ε.
Άρθρο 73 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Ι΄
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ΄
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΣΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΚΡΑΤΗΣΗΣ
Άρθρο 74 Λειτουργία εκπαιδευτικών δομών στα Καταστήματα Κράτησης
Άρθρο 75 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου ΙΑ΄

άρθρο 2

ιη) «Τυπική μάθηση»: ρυθμίζεται σε εθνικό επίπεδο, συντελείται σε ένα οργανωμένο και δομημένο περιβάλλον το οποίο είναι ειδικά αφιερωμένο στη μάθηση, οδηγεί στην αναγνώριση προσόντων συνήθως με την μορφή πιστοποιητικού ή διπλώματος. Περιλαμβάνει τα συστήματα γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης.
ιθ) «Μη τυπική μάθηση»: αφορά τη μάθηση που πραγματοποιείται μέσω σχεδιασμένων δραστηριοτήτων αναφορικά με τους μαθησιακούς στόχους και τον χρόνο μάθησης και στην οποία υπάρχει κάποιας μορφής μαθησιακή στήριξη. Μπορεί να καλύπτει προγράμματα για τη μετάδοση σχετικών με την εργασία δεξιοτήτων, τον αλφαβητισμό των ενηλίκων και τη βασική εκπαίδευση για όσους εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο.
ιι) «Τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα»: περιλαμβάνει την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.), τη μεταγυμνασιακή επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση επιπέδου τρία (3), τη μεταδευτεροβάθμια επαγγελματική κατάρτιση επιπέδου πέντε (5) και την τριτοβάθμια εκπαίδευση

Άρθρο 14 : Τίτλοι επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και επαγγελματικά δικαιώματα –
Τροποποίηση του άρθρου 25 του ν. 4186/2013

Οι περ. α΄ και ζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 (Α΄ 193), αντικαθίστανται και η παρ. 1 του άρθρου 25
του ν. 4186/2013 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Καθιερώνονται οι ακόλουθοι τίτλοι επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης:
α. Πτυχίο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου τρία (3), που χορηγείται στους αποφοίτους των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του Ο.Α.Ε.Δ., ύστερα από πιστοποίηση.
β. Απολυτήριο Γενικού Λυκείου επιπέδου 4, που χορηγείται στους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.).
γ. Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) επιπέδου 4 (ισότιμο με το Απολυτήριο Γενικού Λυκείου), που
χορηγείται στους αποφοίτους της Γ΄ Τάξης των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις.
δ. Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 4, που χορηγείται στους
αποφοίτους της Γ΄ Τάξης των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις.

ε. Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους
αποφοίτους της Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. μετά από πιστοποίηση.
στ. Δίπλωμα Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους
αποφοίτους Ι.Ε.Κ. μετά από πιστοποίηση.
ζ. Πιστοποιητικό Επάρκειας, που χορηγείται σε επαγγελματίες οι οποίοι παρακολούθησαν σε Κέντρο Διά Βίου
Μάθησης πρόγραμμα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής
Κατάρτισης συμβατό με το εκάστοτε ισχύον επαγγελματικό περίγραμμα προκειμένου να εκσυγχρονίσουν ή
αναβαθμίσουν τις γνώσεις, τις ικανότητες και τις δεξιότητες του επαγγέλματος, μετά από επιτυχή συμμετοχή
σε εξετάσεις πιστοποίησης που διενεργούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ ή υπό την εποπτεία του.»