Οι προτάσεις μου για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

 

-Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με προϋποθέσεις και όχι ελεύθερη 

Σε κάθε σχολή πρέπει να υπάρχουν ελάχιστα προσόντα.
Οι σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν αυξημένες απαιτήσεις και δεν πρέπει να εισάγεται ο οποιοσδήποτε θέλει να φοιτήσει.

-Καθορισμός  απαραίτητων μαθημάτων,  συντελεστών βαρύτητας και τυχόν ελάχιστης βαθμολογίας  από τις σχολές και ΟΧΙ από το Υπουργείο Παιδείας

Οι σχολές βάζουν τους κανόνες και το Υπουργείο Παιδείας διενεργεί τις Πανελλαδικές Εξετάσεις .

Πρέπει τα Πανεπιστήμια να έχουν τον πρώτο λόγο  στον τρόπο επιλογής καθορίζοντας τα μαθήματα,  τους συντελεστές  βαρύτητας τους και τις ελάχιστες απαιτήσεις. π.χ Για να εισαχθείς στα τμήματα Μαθηματικών να υπάρχει ελάχιστη βαθμολογία και συντελεστής 3.
Να σταματήσουν οι παραλογισμοί της μορφής: Να περνάς σε τμήματα Βιολογίας  χωρίς να έχεις εξετασθεί στη Βιολογία (από Τεχνολογική Κατεύθυνση του παλιού συστήματος  και Θετικών Επιστημών στο Νέο Λύκειο με επιλογή Μαθηματικών και όχι Βιολογίας) , να περνάς σε τμήματα Πληροφορικής χωρίς να έχεις εξεταστεί στον Προγραμματισμό.

Στο ΤΕΙ Ιατρικών Εργαστηρίων περνούν πολλοί υποψήφιοι της πρώην Θεωρητικής Κατεύθυνσης όταν τα κυρίαρχα μαθήματα στη σχολή είναι Φυσική , Χημεία , Μαθηματικά…

-Βάση σε ένα Βασικό Μάθημα 

Βάση σε ένα Βασικό Μάθημα που θα επιλέγει το κάθε τμήμα. Παραδείγματα:

Για να περάσεις Φυσικός να είναι υποχρεωτικό να γράψεις 10 στη Φυσική.

Για  να περάσεις Χημικός να είναι υποχρεωτικό να γράψεις 10 στη Χημεία.

Για να περάσεις Πληροφορικής να είναι υποχρεωτικό να γράψεις 10 στον Προγραμματισμό.

Εδώ και πολλά χρόνια για να εισαχθείς σε 40 περίπου τμήματα χρειάζεται βάση σε ένα ή δύο μαθήματα. Τα τμήματα αυτά είναι οι Ξενόγλωσσες Φιλολογίες (πρέπει  να γράψεις 10 στη Ξένη Γλώσσα), οι Αρχιτεκτονικές (πρέπει  να γράψεις 10 στο Ελεύθερο & το Γραμμικό Σχέδιο), Μουσικών Σπουδών, Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών κλπ.   Γιατί αυτή η λογική να μην μπει σε όλες τις σχολές; Σε ένα τουλάχιστον μάθημα να υπάρχει η βάση του 10.
(η πλήρης λίστα με τα ειδικά μαθήματα : https://sep4u.gr/sxoles/eidmath_new.php  )

 

-Σε κάθε σχολή να εισάγονται με εξετάσεις στα ίδια μαθήματα. 

Σε κάθε σχολή να εισάγονται με εξετάσεις στα ίδια μαθήματα.

Σήμερα υπάρχουν πολλές σχολές κοινές σε δύο πεδία π.χ τα παιδαγωγικά τμήματα, Γυμναστικές Ακαδημίες, ΟΛΑ τα ΤΕΙ της Υγείας που   μπορούν να διεκδικήσουν υποψήφιοι από ΟΛΕΣ τις ομάδες Προσανατολισμού! Πως είναι δυνατόν να συγκρίνονται ανόμοια πράγματα . Παραβιάζεται θεμελιώδη αρχή των Μαθηματικών που λέει ότι δεν μπορείς να συγκρίνεις ανόμοια πράγματα.
Είναι η παγκόσμια Ελληνική πρωτοτυπία των «κοινών σχολών».

Πρέπει  αυτός ο παραλογισμός των  «κοινών σχολών»  να  αλλάξει και για κάθε Σχολή να εισάγονται υποψήφιοι που έχουν εξεταστεί  ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ώστε να μπορεί να γίνει σύγκριση των επιδόσεων.

 –Να μην λαμβάνεται η υπόψη η επίδοση στο Λύκειο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Εμείς οι καθηγητές λόγω κοινωνικών πιέσεων είναι δύσκολο να αξιολογήσουμε σωστά τους μαθητές . Αν μελετήσει κανείς τους προφορικούς βαθμούς στη Γ Λυκείου και τα γραπτά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις θα διαπιστώσει ότι οι διαφορές προφορικού και γραπτού βαθμού είναι τεράστιες και πολύ συχνά είναι διψήφιος αριθμός. Ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΣ βαθμός αξιολόγησης που έχουν οι μαθητές είναι αυτός που γράφουν στις Γενικές Εξετάσεις. Ενώ ένα 35-40% των μαθητών κάθε χρόνο έχουν βαθμό πρόσβασης κάτω από τη βάση παρόλα αυτά προάγεται!!! Είναι γνωστό ότι σπάνια πλέον κόβεται ένας μαθητής λόγω επίδοσης. Στο Γυμνάσιο αυτό είναι ίσως λογικό λόγω υποχρεωτικής εκπαίδευσης , στο Λύκειο γιατί ? Όπως έχει δηλώσει ο Κος Μπαμπινιώτης έχουμε τους περισσότερους απόφοιτους Γενικού Λυκείου ανά κάτοικο στην Ευρώπη.

 

-Να μπει πλαφόν στον αριθμό των σχολών που δηλώνονται στο Μηχανογραφικό

Στην Αγγλία μπορείς να δηλώνεις μέχρι 5 σχολές , στην Γαλλία 12 και στην Ελλάδα μέχρι 274!  (2ο & 3ο Πεδίο)

-Να σταματήσει η ανεξέλεγκτη δημιουργία τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ και στα υπάρχοντα να γίνει ορθολογική διαχείριση  με συγχωνεύσεις και καταργήσεις.

-Να κλείσουν τα τμήματα μειωμένης ζήτησης
Τα τμήματα μειωμένης (συνήθως ΤΕΙ) πρέπει να κλείσουν. Δεν έχει νόημα να λειτουργούν με φοιτητές που δεν έχουν τα εφόδια να καταλάβουν τα λεγόμενα από τους διδάσκοντες. Κάποτε ρώτησα ένα φίλο καθηγητή  και πρόεδρο του τμήματος για κάποια χρόνια, σε περιφερειακό ΤΕΙ   με βάση κάτω από 9000 , τι μαθαίνουν οι φοιτητές τους και μου απάντησε μονολεκτικά : “Τίποτα!”

Εισακτέοι

 –Καθορισμός του αριθμού των εισακτέων

Οι εισακτέοι πρέπει να καθορίζονται μόνο από τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και όχι από το Υπουργείο Παιδείας

Οι εισακτέοι κάθε χρόνο δεν έχουν σχέση με τις ανάγκες της Ελληνικής Κοινωνίας.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι εισακτέοι στις 20 Φιλολογικές Σχολές που κάθε χρόνο ξεπερνούν τις 4000.

 

-Δραστική μείωση των εισακτέων 

Η Ελλάδα είναι  πρώτη στον κόσμο , με μεγάλη διαφορά, στο ποσοστό εισακτέων  στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρέπει να μειωθούν δραματικά και να  συγχωνευθούν/καταργηθούν πολλά τμήματα μηδενικής ζήτησης και όχι μόνο.  Πρέπει οι εισακτέοι να μειωθούν στα επίπεδα του αριθμού που προτείνουν οι σχολές.
To 2017 στην Ελλάδα εισήχθη στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση το 70% των υποψηφίων !!!
http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Education/Proportion-of-19-year-olds-in-tertiary-education.

Δεύτερη κατανομή των εισακτέων

Κάτι που επίσης πρέπει να γίνει είναι η κάλυψη των χιλιάδων θέσεων που μένουν κενές γιατί  επιτυχόντες τελικά δεν τις  επιλέγουν .Το κάνουν τα Δημόσια Πανεπιστήμια της Κύπρου. Το κάνουν επίσης τα  Αγγλικά Πανεπιστήμια στα οποία  υπάρχει ο θεσμός του Clearing.  Στo χρονικό διάστημα από 16 Αυγούστου ως το τέλος Σεπτεμβρίου τα πανεπιστήμια ανακοινώνουν τις κενές θέσεις σε κάθε ειδικότητα. Οι υποψήφιοι που για διάφορους λόγους αρχικά έχουν μείνει έξω από τα πανεπιστήμια μπορούν να διεκδικήσουν θέσεις με χαμηλότερες απαιτήσεις σε βαθμούς.

 

Μετεγγραφές

Προτεραιότητα στην κατηγορία με αδελφό/η  που σπουδάζει.  Ο νόμος που ισχύει δίνει ΜΟΝΟ 1 μόριο όταν αδελφός/η   σπουδάζει. Ο Νόμος που ισχύει είναι ένα (ακόμα ) δώρο για τους φοροφυγάδες!

Η επίδοση στις Πανελλαδικές να δίνει μόρια .

Να υπάρχει περιορισμός σε σχέση με τη βάση της σχολής υποδοχής. Δεν είναι δυνατό να παίρνεις μετεγγραφή από το τμήμα  Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων (Σάμος) που το 2015 είχε βάση 10.751 μόρια στο τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής Πάτρας που το 2015 είχε βάση 15.415 μόρια.

10%
Να δίνεται ποσοστό 10% μόνο για μία φορά και για αποφοίτους της προηγούμενης χρονιάς. Ο κατανομή του 10% σε 60% για αποφοίτους που εξετάστηκαν πανελλαδικά την προηγούμενη  χρονιά και 40% σε όσους   εξετάστηκαν πανελλαδικά την προ-προηγούμενη  χρονιά είναι άδικο γιατί το 40% σε πολλές περιπτώσεις έχει πολύ χαμηλότερες βάσεις αν και είναι δεύτερη ευκαιρία.

 

Θέματα Πανελλαδικών

Τα Θέματα που μπαίνουν στις  Πανελλαδικές  διευρύνουν τις κοινωνικές ανισότητες και  αναγκάζουν  χιλιάδες ελληνικές οικογένειες να ξοδεύουν τεράστια ποσά για να περάσουν σε σχολές τις Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρέπει  το σχολικό βιβλίο να αρκεί ώστε ένας μαθητής να είναι επαρκώς προετοιμασμένος για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Απαντήσεις των Θεμάτων

Κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια των Πανελληνίων Εξετάσεων μαθητές και καθηγητές ψάχνουν τις λύσεις των θεμάτων κυρίως στις ιστοσελίδες φροντιστηρίων. Η άποψη μου είναι ότι η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων πρέπει να δημοσιεύει τις Λύσεις των Θεμάτων στο site του Υπουργείου Παιδείας  μετά το τέλος της τρίωρης εξέτασης. Στην Κύπρο στο site του Υπουργείου Παιδείας  ανακοινώνονται αμέσως με τη λήξη της τρίωρης εξέτασης οι προτεινόμενες λύσεις. ( http://www.moec.gov.cy/ypexams/panexams/themata_exams2015.html )

 

Εξεταστικά Κέντρα

Για την αξιοπιστία του συστήματος και την εξοικονόμηση χρημάτων  πρέπει να υπάρχει ένα εξεταστικό κέντρο στην έδρα κάθε Καποδιστριακού Δήμου.

Μηχανογραφικό

-Το Μηχανογραφικό να συμπληρώνεται ΠΡΙΝ την ανακοίνωση των βαθμολογιών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

-Να μπει πλαφόν στον αριθμό των σχολών που δηλώνονται στο Μηχανογραφικό

Στην Αγγλία μπορείς να δηλώνεις μέχρι 5 σχολές και στην Γαλλία 12

Να μην υπάρχουν κοινές σχολές γιατί δημιουργούνται  αδικίες όταν συγκρίνονται επιδόσεις σε εντελώς διαφορετικά μαθήματα. Μια τεράστια αδικία

Σταθεροί κανόνες για  3 τουλάχιστον χρόνια!
Πρέπει ένας μαθητής από την Α Λυκείου να γνωρίζει ότι μέχρι την Γ Λυκείου θα είναι σταθεροί οι κανόνες εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Τα τελευταία χρόνια ως υπεύθυνος ενημέρωσης των μαθητών του Ν. Φθιώτιδας  έχω αναγκαστεί πολύ φορές να διαψευσθώ/γελοιοποιηθώ  γιατί η πολιτική ηγεσία ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ της χρονιάς άλλαξε τους κανόνες που η ΙΔΙΑ είχε νομοθετήσει .  Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
1]Ενώ λέγαμε στους υποψηφίους ότι δεν υπάρχουν εισακτέοι στην Αστυνομία στο μέσο την χρονιάς, όταν τα παιδιά είχαν δηλώσει και κατευθύνσεις και μαθήματα,  τους ανακοινώθηκε από τον Υπουργό κ. Αρβανιτόπουλο ότι θα υπάρχουν εισακτέοι  αλλά θα φοιτήσουν στις σχολές μετά από 2 χρόνια!!!!!!!!
2]Για τους αθλητές με διακρίσεις ενώ είχαν γίνει τα μηχανογραφικά και είχαν βγει τα αποτελέσματα ο κ. Φίλης ανακοινώνει αύξηση των εισακτέων στην κατηγορία 3% κατά 50% δηλαδή έγινε 4,5%!!!!!!!!!!!

Ανακεφαλαιώνοντας:
1. Να μην λαμβάνεται υπόψη ο προφορικός βαθμός στο Λύκειο.
2.Οι εισακτέοι, τα μαθήματα, οι ελάχιστες απαιτήσεις (π.χ βάση 10 σε ένα βασικό μάθημα) και οι συντελεστές να καθορίζονται από τις Σχολές και όχι από το Υπουργείο Παιδείας.
3.Να υπάρχουν Πανελλαδικές Εξετάσεις σε 3 έως 5 μαθήματα ΜΙΑ ΦΟΡΑ στο τέλος της Γ Λυκείου.
4.Σε κάθε σχολή να εισάγονται με εξετάσεις στα ίδια μαθήματα ώστε να μπορεί να γίνει σύγκριση των επιδόσεων.
Θα μπορούσαν να υπάρχουν κοινές σχολές σε όλα τα πεδία στις οποίες οι υποψήφιοι θα εξετάζοντα στα ίδια μαθήματα ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. Π.χ Στα Παιδαγωγικά θα μπορούσαν να εισάγονται εξεταζόμενοι ΟΛΟΙ στα ΊΔΙΑ μαθήματα ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:Γλώσσα, Ιστορία, Μαθηματικά & Φυσικές Επιστήμες.
5.Να μπει πλαφόν στον αριθμό των σχολών που δηλώνονται στο Μηχανογραφικό

Καλοδήμος Δημήτρης
Φυσικός
Υπεύθυνος ΣΕΠ του ΚΕΣΥΠ Λαμίας
Διαχειριστής:
https://sep4u.gr
http://didefth.gr