Τα σχόλια της διαβούλευσης εδώ
Από το κείμενο λείπουν δύο πολύ σημαντικοί παράμετροι:
α]Η κατανομή τμημάτων σε ΕΠ
β]Ο τρόπος υπολογισμού των μορίων (συντελεστές) .
Η αρχική πρόταση του κ. Γαβρόγλου ήταν να μην υπάρχουν συντελεστές. Αυτό δεν είναι δίκαιο. Πώς είναι δυνατόν για εισαγωγή π.χ. στο Μαθηματικό να έχει την ίδια αξία η επίδοση στη Χημεία, τη Φυσική και τη Γλώσσα με τα Μαθηματικά; Όχι μόνο πρέπει να υπάρχουν συντελεστές αλλά πρέπει να είναι και μεγάλοι. Για το Μαθηματικό π.χ. ο συντελεστής στα Μαθηματικά έπρεπε να είναι 2 ή 3.
-Το όραμα του κ. Γαβρόγλου είναι να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στην Γ/θμια Εκπ/ση. Αδυνατώ να καταλάβω γιατί πρέπει να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στην Γ/θμια Εκπ/ση. Πώς είναι δυνατόν σε όλες τις τάξεις Α/θμιας και Β/θμιας να υπάρχουν βαθμολογικές προϋποθέσεις για την προαγωγή και την απόλυση και στη Γ/θμια η πρόσβαση να είναι ελεύθερη; Στην Ελλάδα εδώ και χρόνια υπάρχει πρακτικά ελεύθερη πρόσβαση σε πάρα πολλά τμήματα ( https://goo.gl/jQreGe ) . Η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια πλανήτη σε ποσοστό εισακτέων στην Γ/θμια Εκπαίδευση. (https://goo.gl/kyjTuZ ) . Το 2018 εισήχθη στη Γ/θμια Εκπ/ση το 80% των υποψηφίων ημερησίων ΓΕΛ και 74% όλων των υποψηφίων.
Το Μηχανογραφικό στη Β Λυκείου βασίστηκε στον ισχυρισμό του κ. Γαβρόγλου ότι μόνο το 30% περνάει σε μια από τις 10 πρώτες επιλογές του που είναι εντελώς λανθασμένος. 2 στους 3 (67%) στα Πανεπιστήμια και 1 στους 4 (25%) στα ΤΕΙ περνάνε σε τμήματα που ήταν μέσα στις πρώτες 6 προτιμήσεις τους.
Η απόδειξη εδώ : https://goo.gl/8dvCPr .
-Το Μηχανογραφικό στη Β Λυκείου στερείται λογικής. Δηλαδή θα μπορεί να εισάγεσαι σε Τμήμα επειδή έκανες μια «έξυπνη» δήλωση. Το ισχυρό είναι η επιθυμία και όχι η ακαδημαϊκή επάρκεια. Δεν μπορεί να είναι κριτήριο εισαγωγής η επιθυμία εισαγωγής σε κάποιο τμήμα χωρίς να υπάρχουν οι ανάλογες ακαδημαϊκές απαιτήσεις. Επιπλέον είναι και άδικο γιατί στερεί θέσεις από αυτούς που συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και θα έχουν περισσότερα ακαδημαϊκά προσόντα . Αν ήθελε το υπουργείο να εξασφαλίσει μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχόντων σε τμήματα που ήταν στις 10 πρώτες επιλογές του θα μπορούσε να μπει πλαφόν στον αριθμό των σχολών που δηλώνονται στο Μηχανογραφικό στη Γ Λυκείου. Το 2018 ένας υποψήφιος της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών μπορούσε να δηλώσει μέχρι 136 τμήματα με 4ο μάθημα τα Λατινικά και 234 τμήματα με 5ο μάθημα τη Βιολογία , της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών μπορεί να δηλώσει μέχρι 248 τμήματα με 4ο μάθημα τα Μαθηματικά και 300 τμήματα με 5ο μάθημα τη Βιολογία, της Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής μέχρι 174 τμήματα με 4ο μάθημα τις ΑΟΘ και 269 τμήματα με 5ο μάθημα τη Βιολογία . Στο Ηνωμένο Βασίλειο ένας υποψήφιος μπορεί να δηλώσει μέχρι 5 πανεπιστημιακά τμήματα και στη Γαλλία μέχρι 12. Ένα λογικό πλαφόν θα ήταν 20 με 25 τμήματα.
–Ο προφορικός βαθμός δεν πρέπει να μετράει. Σήμερα σε όλες τις βαθμίδες υπάρχει ένας τεράστιος πληθωρισμός βαθμών (όλα 20). Αν μετράει και στην εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τότε θα ζήσουμε ξανά τους τεράστιους βαθμούς που είχαμε στα χρόνια που μέτραγε ο προφορικός βαθμός. Ενώ ένα 35-40% των μαθητών κάθε χρόνο έχει βαθμό πρόσβασης κάτω από τη βάση παρόλα αυτά προάγεται!!! Είναι γνωστό ότι σπάνια πλέον κόβεται ένας μαθητής λόγω επίδοσης. Η Ελλάδα έχει τους περισσότερους απόφοιτους Γενικού Λυκείου ανά κάτοικο στην Ευρώπη!
Ώρες μαθημάτων ανά εβδομάδα στη Γ Λυκείου
-Οι 6 ώρες την εβδομάδα ανά μάθημα είναι πάρα πολλές. Έπρεπε να είναι το πολύ 4-5 ώρες και να υπάρχουν επιπλέον μαθήματα Γενικής Παιδείας (π.χ. Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Ιστορία). Στα κοινά Τμήματα σε όλα τα Επιστημονικά Πεδία (π.χ. Παιδαγωγικά) έπρεπε να μπαίνουν με τα ίδια κοινά μαθήματα Γενικής Παιδείας. Μια ρύθμιση πέρα για πέρα άδικη που ισχύει εδώ και χρόνια είναι να εισάγεσαι στο ίδιο τμήμα με εντελώς διαφορετικά μαθήματα. Παραβιάζεται η βασική αρχή των Μαθηματικών που λέει ότι δεν μπορούμε να συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα.
Θέματα απολυτηρίων εξετάσεων.
Για τα θέματα που θα μπαίνουν σε επίπεδο ομάδας σχολείων υπάρχουν τα εξής ερωτηματικά: 1]Πώς θα εξασφαλιστεί η επιστημονική αρτιότητα των θεμάτων; 2]Πώς θα εξασφαλιστεί το αδιάβλητο όταν στη διαδικασία αυτή θα συμμετέχουν δεκάδες επιτροπές θεμάτων;3]Πώς θα εξασφαλιστεί η ισοδυναμία των θεμάτων που θα προτείνουν οι δεκάδες επιτροπές;
Για ποιο λόγο να υπάρχουν οι δεκάδες επιτροπές; Για την απόκτηση του απολυτηρίου θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψη η επίδοση στις Πανελλαδικές Εξετάσεις με κάποια προσαρμογή όπως ίσχυε στο παρελθόν (2000-2014). Αξιόπιστες Εξετάσεις μια φορά και όχι δύο με πολλά ερωτηματικά.
Βάση σε ένα Βασικό Μάθημα
Πρέπει να υπάρχει Βάση σε ένα Βασικό Μάθημα που θα επιλέγει το κάθε τμήμα. Παραδείγματα: Για να περάσεις Φυσικός να είναι υποχρεωτικό να γράψεις 10 στη Φυσική. Για να περάσεις Χημικός να είναι υποχρεωτικό να γράψεις 10 στη Χημεία. Εδώ και πολλά χρόνια για να εισαχθείς σε 40 περίπου τμήματα χρειάζεται βάση σε ένα ή δύο μαθήματα. Τα τμήματα αυτά είναι οι Ξενόγλωσσες Φιλολογίες (πρέπει να γράψεις 10 στην Ξένη Γλώσσα), οι Αρχιτεκτονικές (πρέπει να γράψεις 10 στο Ελεύθερο & το Γραμμικό Σχέδιο), Μουσικών Σπουδών, Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών κλπ. Γιατί αυτή η λογική να μην μπει σε όλες τις σχολές; Σε ένα τουλάχιστον μάθημα να υπάρχει η βάση του 10.
Και σε αυτή την πρόταση το Υπουργείο Παιδείας καθορίζει κανόνες εισαγωγής και εισακτέους. Ο τρόπος πρόσβασης σε κάθε τμήμα και ο αριθμός εισακτέων πρέπει να καθορίζεται από τα τμήματα και ΟΧΙ από το Υπουργείο Παιδείας. Τα τμήματα πρέπει να βάζουν τους κανόνες και το Υπουργείο Παιδείας να διενεργεί τις Πανελλαδικές Εξετάσεις .
Καλοδήμος Δημήτρης Φυσικός
Υπεύθυνος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο ΚΕΣΥ Φθ/δας. Διαχειριστής https://sep4u.gr