Νέοι άνθρωποι τόλμησαν να επενδύσουν τις φρέσκιες ιδέες τους στις νέες τεχνολογίες και η επιτυχία τους δικαίωσεΤης Λινας Γιανναρου
Οταν ο γκουρού της ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας Ελληνοαμερικανός Τζέισον Καλακάνις, έλεγε στην «Κ» πριν από λίγες ημέρες ότι «Χωρίς ρίσκο δεν υπάρχει ανταμοιβή, τολμήστε να μεγαλουργήσετε …», δεν ήξερε ότι η φράση του, ήδη, έχει βρει στη χώρα μας πρόσφορο έδαφος.
Εχοντας ακολουθήσει τη συμβουλή του πολύ πριν διατυπωθεί, το ίδιο τονίζουν σήμερα στην «Κ» νέοι που τόλμησαν να επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες και το Ιντερνετ απολαμβάνοντας σήμερα την επιτυχία των εμπνεύσεών τους. «Αρκεί μια ιδέα», λένε, «μια ιδέα μπορεί να σε οδηγήσει παντού. Ακολουθήστε το ένστικτό σας, τα νέα μέσα μάς δίνουν απεριόριστες δυνατότητες».
Εχοντας δημιουργήσει και «ανεβάσει» από ιστοσελίδες αγοραπωλησίας αυτοκινήτων και δημοπρασιών έως site ανάπτυξης «προχωρημένων» λογισμικών με εφαρμογές έως πρότινος αδιανόητες, μια γενιά νέων ανθρώπων στη χώρα μας δεν φαίνεται να αρκείται στα «700 ευρώ» και στα περιορισμένα περιθώρια ανέλιξης και αναγνώρισης στις «συμβατικές» εταιρείες. Μπορεί ακόμη να απέχουμε πολύ από τα επίπεδα νέας επιχειρηματικότητας άλλων κρατών, όμως το βέβαιο είναι ότι, επιτέλους, «κάτι κινείται κι εδώ». «Είναι ένας ανατροφοδοτούμενος κύκλος», λέει στην «Κ» ο Νίκος Αναγνώστου, δημιουργός του greekstartups.com, του νέου online καταλόγου των ελληνικών startup εταιρειών (όπως είναι ο διεθνής όρος για τις νεοσύστατες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του Ιντερνετ, των νέων τεχνολογιών, της καινοτομίας), που μετρά περίπου 40 καταχωρίσεις. «Οσο ο κόσμος βλέπει τέτοιες προσπάθειες να υλοποιούνται –και κυρίως να πετυχαίνουν– τόσο περισσότερο αυτή η ομάδα θα μεγαλώνει. Εχουν υπάρξει πάντως εξαιρετικά πρωτότυπες σχετικές απόπειρες στη χώρα μας». Η «Κ» παρουσιάζει σήμερα ορισμένες από αυτές.
Τρισδιάστατες βόλτες στην πόλη
www.kapou.gr: Ψάχνετε για σπίτι; Φανταστείτε, αντί να ανατρέχετε απλά στις μικρές αγγελίες, να μπορούσατε να μεταφερθείτε εικονικά έξω από την πόρτα του σπιτιού για το οποίο ενδιαφέρεστε… Να μπορούσατε να κάνετε μια βόλτα στους γύρω δρόμους, να ελέγξετε πού βρίσκεται το κοντινότερο σούπερ μάρκετ ή αν έχει δίπλα περίπτερο. Κι όμως, η εποχή δεν είναι μακριά, υποστηρίζει ο κ. Γιάννης Παυλίδης, ένας εκ των τριών Θεσσαλονικέων δημιουργών του απρόσμενα δημοφιλούς site τρισδιάστατων χαρτών www.kapou.gr. Οπως ακριβώς λειτουργεί και η υπηρεσία google maps, έτσι και το kapou.gr επιτρέπει την εικονική περιήγηση σε διάφορους χώρους μέσω της χρήσης τρισδιάστατων φωτογραφιών. Αυτή τη στιγμή μέσω της ιστοσελίδας, που ανέβηκε στον «αέρα» μόλις πριν από τρεις εβδομάδες, ο χρήστης μπορεί να περιπλανηθεί εικονικά σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα (στο μεγαλύτερο μέρος της) και Τρίκαλα, να αναζητήσει σημεία ενδιαφέροντος, ξενοδοχεία, εστιατόρια, τουριστικά αξιοθέατα. «Οι χάρτες τρισδιάστατης προοπτικής έχουν ένα εγγενές πλεονέκτημα σε σχέση με τους «συμβατικούς», το ότι διευκολύνουν τον προσανατολισμό καθώς περιέχουν διάφορα οπτικά σημεία, όπως δέντρα, φανάρια, ταμπέλες κ.ο.κ.», εξηγεί ο κ. Παυλίδης. «Μέχρι στιγμής, η τεχνολογία χρησιμοποιείται για τουριστικούς σκοπούς, στόχος μας ωστόσο είναι να την επεκτείνουμε σε μεσιτικές εφαρμογές ή ακόμα και σε εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Φανταστείτε για παράδειγμα, γυρνώντας σπίτι σας να δείτε ότι δεν λειτουργεί το φως του δρόμου. Θα μπορούσατε να μπείτε στο site, να σημειώσετε ποιο δεν δουλεύει και η αρμόδια υπηρεσία να ενημερωνόταν με αυτόν τον τρόπο!».
Για τον απλό χρήστη, η περιήγηση στο site είναι δωρεάν, ωστόσο, η ομάδα του kapou.gr φιλοδοξεί να «βγάζει τα έξοδα» της νέας επιχείρησης μέσω εξειδικευμένων εφαρμογών, όπως οι παραπάνω. Παρά τον ελάχιστο χρόνο ζωής του, το kapou.gr σημειώνει μεγάλη επιτυχία, καταγράφοντας περισσότερους από 3.000 επισκέπτες την ημέρα.
Βάζουν «τάξη» στο χάος των ΜΜΕ
www.qualia.gr: Αν αναρωτιέστε πώς τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης κατορθώνουν να παρακολουθούν όλες τις εκπομπές της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου, δεν είναι ανάγκη να ψάχνετε άλλο. Η απάντηση βρίσκεται σε ένα κτίριο γραφείων στην Κηφισιά. Ο λόγος για την εταιρεία Qualia (www.qualia.gr), δημιούργημα μιας ομάδας νέων που προέρχονται από τον ερευνητικό χώρο και ειδικότερα από το Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου, η οποία ήρθε να καλύψει το κενό στον τομέα της παρακολούθησης των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Πράγματι, οι ερευνητές ανέπτυξαν ένα λογισμικό που επιτρέπει την αναζήτηση ειδήσεων και προσώπων στον κυκεώνα των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών καθώς και στο… χάος του Iντερνετ. Η συγκεκριμένη υπηρεσία ονομάζεται aino και είναι συνδρομητική. Οι χρήστες της δημιουργούν ένα προφίλ, συμπληρώνοντας κάποια προσωπικά τους στοιχεία και τα θέματα που τους ενδιαφέρουν και αυτόματα αρχίζουν να «φτάνουν» οι σχετικές αναφορές!
Αυτή τη στιγμή το aino παρακολουθεί 10 σταθμούς τηλεόρασης, 9 σταθμούς ραδιοφώνου, 200 ιστοτόπους και 35.000 ιστολόγια. «Και αυξάνονται συνεχώς! Η υπηρεσία χρησιμοποιεί ειδικούς αλγόριθμους υψηλού επιπέδου για την αυτόματη επεξεργασία, εντοπισμό, αποθήκευση και προώθηση της πληροφορίας στο χρήστη», εξηγεί στην «Κ» ο εκ των δημιουργών της εταιρείας, κ. Ιάσων Δεμοίρης. «Οι μηχανές λογισμικού προέρχονται από τους χώρους της τεχνητής νοημοσύνης, της κατανόησης φυσικής γλώσσας, της εξαγωγής πληροφορίας και της ψηφιακής επεξεργασίας φωνής και εικόνας». Παράλληλα, η Qualia έχει αναπτύξει και την πλατφόρμα QualiArc, ως ένα ολοκληρωμένο σύστημα που εγκαθίσταται στον πελάτη. Ηδη, το τελευταίο έχει εγκατασταθεί στη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας – Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης, αλλά και στο ΕΣΡ!
Κι όλα αυτά από μια ομάδα 8 ατόμων με μέσο όρο ηλικίας τα 31 έτη! «Κι αν βγάλουμε το management, πέφτει στα 26!» Οπως λέει ο κ. Δεμοίρης, η εταιρεία ξεκίνησε με μετοχικό κεφάλαιο 18.000 ευρώ και στη συνέχεια προχώρησε σε συμφωνία στρατηγικής και μετοχικής συνεργασίας με εταιρείες που «επένδυσαν στις ιδέες μας». «Η τεχνολογία είναι δική μας και έχει αναπτυχθεί σε μεγάλο χρονικό διάστημα με πολύ δουλειά», καταλήγει.
Πληροφορίες για γνωστούς και φίλους
snitch.name: Εργαζόμενος εδώ και χρόνια με την ιδιότητα του μηχανικού λογισμικού, ο Διονύσης Συνοδινός έχει αναπτύξει ουκ ολίγα πρωτότυπα προγράμματα για μια σειρά οργανισμούς και επιχειρήσεις. «Φαίνεται όμως ότι πρέπει να κάνεις κάτι μόνος σου για να πάρεις τον έπαινο», λέει στην «Κ». Πράγματι, παράλληλα με την «πρωινή» του δουλειά, ο κ. Συνοδινός εδώ και λίγο καιρό «τρέχει» και το δικό του πρότζεκτ που ακούει στο όνομα snitchname (snitch.name). Περί τίνος πρόκειται; «Επί της ουσίας για μια εφαρμογή που σου επιτρέπει να αναζητάς πληροφορίες για φίλους και γνωστούς στα site κοινωνικής δικτύωσης, από το facebook μέχρι το friendfeed και το flickr!» Το εγχείρημα ξεκίνησε από τη δική του ανάγκη να μπορεί να βρίσκει εύκολα και γρήγορα πληροφορίες για τους ανθρώπους που γνωρίζει. «Βαριόμουν να ψάχνω δεξιά κι αριστερά αναζητώντας στοιχεία, έτσι έφτιαξα αυτό το πρόγραμμα που τα συγκεντρώνει όλα. Καθημερινά συναντάμε νέους ανθρώπους, ανταλλάσσουμε κάρτες και email. Ομως συχνά θέλουμε να μάθουμε περισσότερα γι’ αυτούς, κυρίως εάν πρόκειται για επαγγελματικές επαφές. Καλώς ή κακώς, τα social networks μας δίνουν αυτές τις πληροφορίες», εξηγεί ο ίδιος. Το snitchname βρίσκεται μόλις ένα μήνα στον αέρα του Ιντερνετ, ωστόσο η ανταπόκριση είναι θεαματική! «Είναι γεγονός ότι δεν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσμο αυτό που φτιάξαμε. Είναι όμως ενθαρρυντική η συμμετοχή του κόσμου. Εχουμε χιλιάδες χρήστες που μπαίνουν κάθε μέρα να ψάξουν για άλλους ή να δουν τα αποτελέσματα για τον εαυτό τους. Η συντριπτική πλειονότητα είναι από τις ΗΠΑ, οι οποίοι περιέργως ψάχνουν στοιχεία και για ανθρώπους που γνωρίζουν για φλερτ! Αυτό πραγματικά με εντυπωσίασε», λέει ο κ. Συνοδυνός. Ο 31χρονος προγραμματιστής δεν ευελπιστεί ότι θα λύσει το οικονομικό του πρόβλημα από το snitchname, ωστόσο προς το παρόν απολαμβάνει τη… δόξα του, αλλά και τα έσοδα από τις διαφημίσεις που φιλοξενεί το σάιτ. Αυτά βέβαια απλώς καλύπτουν τα έξοδα λειτουργίας του.
Για Ι.Χ.; Κάντε κλικ!
www.auto-trader: Λίγο το πάθος τους για τα αυτοκίνητα, λίγο η σχέση τους με την πληροφορική, λίγο το… κενό που διαπίστωσαν ότι υπήρχε στην αγορά, η δημιουργία ενός site με αγγελίες για αυτοκίνητα ήταν μάλλον… μονόδρομος. Το www.auto-trader. gr μετράει μόλις 8 μήνες ζωής, ωστόσο όλα δείχνουν ότι ήρθε για να κατακτήσει τους Ελληνες καταναλωτές, αλλά και τους εμπόρους αυτοκινήτων, που έχουν βρει έναν άκρως αποτελεσματικό τρόπο να διαφημίζουν και να προωθούν τα προϊόντα τους. «Το ξεκινήσαμε δύο άτομα, προγραμματιστές», λέει στην «Κ» ο 28χρονος Γιώργος Παπαδογιάννης. «Ηταν σχετικά εύκολο για εμάς, μολονότι είναι υλοποιημένο με την τελευταία τεχνολογία. Μέχρι στιγμής, αποτελεί τη “δεύτερη” δουλειά μας, αλλά το σκεφτόμαστε σοβαρά να ασχοληθούμε αποκλειστικά με το site. Ηδη άλλωστε έχουμε δημιουργήσει ένα άλλο, αποκλειστικά για μοτοσυκλέτες!» Το auto-trader.gr δέχεται σήμερα περίπου 400 μεμονωμένους επισκέπτες την ημέρα, ενώ χαρακτηριστικό της επιτυχίας του είναι ότι διέκοψαν τις διαφημίσεις στο google, διότι ούτως ή άλλως σε όλες τις σχετικές αναζητήσεις έρχεται πολύ ψηλά στη λίστα των αποτελεσμάτων. «Συνιστώ σε όλους όσοι έχουν μια ιδέα, να προχωρήσουμε στην υλοποίησή της» καταλήγει ο Γιώργος.
Τα πάντα γύρω από την εκπαίδευση
site look4studies.com: Η θέση της στο τμήμα μάρκετινγκ της πολυεθνικής όπου εργαζόταν ήταν πολύ καλή – και οι προοπτικές ανέλιξης, το ίδιο. Κάτι όμως «έτρωγε» τη Μαριάντζελα Λέστου. «Πάντα είχα ιδέες, πολλές ιδέες και πάντα ήθελα να κάνω κάτι δικό μου, να δημιουργήσω μια δική μου εταιρεία», λέει στην «Κ». Στα 27 της μόλις χρόνια, μπορεί να υπερηφανεύεται ότι τα κατάφερε και μάλιστα με εξαιρετική επιτυχία. Η Μαριάντζελα είναι η ιδρύτρια του site look4studies.com, του πιο ολοκληρωμένου site για σπουδές στην Ελλάδα, το οποίο μέσα σε ελάχιστους μήνες λειτουργίας έχει κατορθώσει να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της «κρίσιμης» μάζας των νέων ηλικίας 15-35. «Τι προσφέρουμε με λίγα λόγια; Οποιοσδήποτε μπορεί να “μπει” μέσα και να αναζητήσει πληροφορίες για τις σπουδές που τον ενδιαφέρουν. Χρησιμοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης και βάζοντας μια λέξη – κλειδί, θα βρει όλα τα σχετικά προγράμματα σπουδών που προσφέρονται στη χώρα μας, θα διαβάσει περιγραφές και τα κριτήρια εισαγωγής και όλες τις σχετικές πληροφορίες. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα μέσω του site και με ένα απλό κλικ να εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για συμμετοχή σε κάποιο από τα προγράμματα σπουδών, καθώς έχουμε συνεργασία με όλους σχεδόν τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς». Ολες οι παραπάνω υπηρεσίες είναι δωρεάν. «Η μόνη με χρέωση είναι η υπηρεσία επαγγελματικού προσανατολισμού, η συμμετοχή δηλαδή σε σεμινάρια», σημειώνει η κ. Λέστου. Προφανώς, στο look4studies περιλαμβάνονται και κάθε είδους πληροφορίες για τα εκπαιδευτικά ζητήματα, που ανανεώνονται συνεχώς, ενώ οι χρήστες έχουν τη δική τους ιστοσελίδα που «απομονώνει» τις σελίδες που τους ενδιαφέρουν. Σήμερα, το site έχει περισσότερα από 300.000 page views το μήνα και 40.000-50.000 μεμονωμένους επισκέπτες. Με σπουδές business management και MBA, η δημιουργία της δικής της επιχείρησης δεν ήταν «ξένη» για τη Μαριάντζελα. «Στην αρχή ήρθε η ιδέα. Κι εγώ μετά το σχολείο δυσκολευόμουν να βρω αναλυτικές πληροφορίες για τα προγράμματα σπουδών που με ενδιέφεραν. Επειτα επισκέφθηκα τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς για να δω εάν είναι υλοποιήσιμη – εάν δηλαδή είναι κάτι που θα μπορούσε να είναι οικονομικά βιώσιμο. Γιατί, υπάρχουν πολύ ωραίες ιδέες, από τις οποίες όμως δεν μπορούμε να “ζήσουμε”». Το αρχικό κεφάλαιο; «Οσο ένα αυτοκίνητο… Αντί να πάρω καινούργιο Ι.Χ., άνοιξα τη δική μου επιχείρηση. Καθόλου άσχημα!»
Οι… βετεράνοι
emarket: Εάν κάποια στιγμή κάνατε μια οποιαδήποτε ηλεκτρονική έρευνα αγοράς, τότε γνωρίζετε το emarket. Στον «αέρα» ήδη από το 2006 (τουλάχιστον με τη σημερινή του μορφή – προϋπήρχε ως fleamarket), αποτελεί σήμερα το υπ’ αριθμόν ένα site δημοπρασιών στην Ελλάδα, με περισσότερα από 130.000 εγγεγραμμένα μέλη και σχεδόν 50.000 προϊόντα διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή στους χρήστες. Η εταιρεία απαρτίζεται από νέους από 27 ετών έως 30 και κάτι. «Μπορεί να μην ανήκουμε πια στην κατηγορία startup, μιας κι έχουμε πολλά χρόνια στη δουλειά, αλλά ότι είμαστε νέοι είμαστε!» λέει στην «Κ» ο διευθυντής της εταιρείας, Παναγιώτης Κονδύλης. Το site λειτουργεί με προϊόντα που είτε προέρχονται από εταιρείες (η συμφωνία είναι πάντα να διαθέτουν τα είδη τους σε χαμηλότερες τιμές στο συγκεκριμένο site) είτε από ιδιώτες. «Ο στόχος μας είναι να προσπαθήσουμε να πείσουμε τον κόσμο να αρχίσει να χρησιμοποιεί το emarket και με αυτόν τον τρόπο. Γιατί να πετάξεις τον παλιό σου καναπέ, όταν μπορείς να τον πουλήσεις μέσω του site;». Για τον κ. Κονδύλη, η επένδυση στο χώρο του Ιντερνετ αποδίδει σήμερα στην Ελλάδα. «Θα πρότεινα ωστόσο, από την εμπειρία μου, αυτό που θα δημιουργήσει κάποιος να μην απευθύνεται μόνο στην ελληνική αγορά».
Υποδοχή ξένων φοιτητών
stayinathens: Ηταν παθόντες κι έγιναν… μαθόντες. Οι τέσσερις φίλοι, ως φοιτητές της ΑΣΟΕΕ, είχαν εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες που προσφέρει το πρόγραμμα Erasmus και γνώριζαν από πρώτο χέρι τη δυσκολία να βρεθεί αξιοπρεπές, πλην όμως οικονομικό, κατάλυμα σε μια ξένη χώρα. Αυτό ήταν, λέει στην «Κ» η κ. Κλεοπάτρα Ντέλιου, που πριν από χρόνια τους οδήγησε να δημιουργήσουν τον Σύλλογο Φοιτητών Erasmus του Πανεπιστημίου, μέσω του οποίου υποδέχονταν τους ξένους φοιτητές, τους έβρισκαν σπίτια να μείνουν, «ήμασταν η οικογένειά τους στην Ελλάδα». Εκείνος ο Σύλλογος ήταν η βάση πάνω στην οποία αναπτύχθηκε το stayinathens. Πράγματι, ενώ το 1999, ο Σύλλογος δεχόταν περίπου 40 φοιτητές τον χρόνο, τα τελευταία χρόνια ο αριθμός αγγίζει τους 200 το εξάμηνο! «Οσο το σύστημα του Συλλόγου οργανωνόταν καλύτερα, τόσο περισσότεροι άρχισαν να έρχονται! Τόσο που δεν μπορούσαμε πια να τους διαχειριστούμε. Τότε ένας από την ομάδα, πολύ καλός στην πληροφορική, είχε την ιδέα. «Ολο αυτό μπορώ να το αποτυπώσω σε ένα σύστημα πληροφορικής και να δουλεύει σχεδόν αυτόματα», μας είπε. Οπερ κι εγένετο», εξηγεί η κ. Ντέλιου.
Ετσι, οι φίλοι και πρώην συμφοιτητές συνέστησαν με δικά τους έξοδα μια εταιρεία, προκειμένου να αποτυπώσουν την τεχνογνωσία που είχαν αποκτήσει όλο το προηγούμενο διάστημα σε ένα δικό τους project. «Θέλαμε να διοχετεύσουμε το πάθος μας για το πρόγραμμα Erasmus και τη φιλοξενία σε μια full time δουλειά». Τον Αύγουστο του ’07, λοιπόν, ανέβηκε στον αέρα το stayinathens.com, μέσω του οποίου φοιτητές από όλο τον κόσμο μπορούν να βρίσκουν εύκολα και γρήγορα σπίτια που μπορούν να τους φιλοξενήσουν στη χώρα μας, αλλά και γενικότερες πληροφορίες για αξιοθέατα, εκδηλώσεις, κ.λπ. «Η επιτυχία είναι τεράστια, κι αυτό μας δίνει φτερά. Προς το παρόν, βέβαια, δεν είναι οικονομικά βιώσιμο, αλλά σύντομα θα αρχίσουμε να αναζητάμε διαφήμιση. Ο κόσμος που μπαίνει μέσα άλλωστε είναι πάρα πολύς!» kathimerini 22-2-2009