Σε ποια επαγγέλματα παρουσιάζονται οι περισσότερες προσλήψεις την περίοδο 2015-2023;

Από την ανάλυση δεδομένων που αφορούν ροές μισθωτής απασχόλησης (σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου) στον ιδιωτικό τομέα της ελληνικής οικονομίας την περίοδο 2015-2023 και προέρχονται από το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, προκύπτει ότι ο μεγαλύτερος αριθμός καθαρών προσλήψεων (διαφορά μεταξύ προσλήψεων και αποχωρήσεων) στην ελληνική αγορά εργασίας αφορά το επάγγελμα του εκπαιδευτικού η οποία οφείλεται κυρίως στην πρόσληψη στην αρχή κάθε σχολικού έτους πλήθους εκπαιδευτικών στις δύο πρώτες βαθμίδες εκπαίδευσης (κυρίως αναπληρωτές) καθώς και στα ιδιωτικά φροντιστήρια κάθε είδους. Μια προσεκτικότερη παρατήρηση των δεδομένων, όμως, αναδεικνύει ότι είναι κυρίως τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τον κλάδο του Τουρισμού που παρουσιάζουν συνολικά τον υψηλότερο αριθμό καθαρών προσλήψεων στην αγορά εργασίας καθώς την συγκεκριμένη περίοδο παρουσιάστηκε σημαντική άνοδος της εισερχόμενης τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα η οποία δημιούργησε αυξημένες ανάγκες στον κλάδο για την κάλυψη θέσεων εργασίας που σχετίζονται με τα συγκεκριμένα επαγγέλματα. Η εικόνα αυτή αποτυπώνει το πλεονέκτημα της ελληνικής οικονομίας δηλαδή την ισχυρή ζήτηση που έχει το τουριστικό προϊόν της. Όμως, όπως έχει πολλές αναφερθεί στο δημόσιο διάλογο, παραμένει η πρόκληση της αλλαγής του παραγωγικού υποδείγματος της χώρας προς κλάδους που παράγουν και προσφέρουν όχι μόνο διεθνώς εμπορεύσιμες υπηρεσίες αλλά και διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά.

Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού παρουσιάζει το υψηλότερο άθροισμα ισοζυγίου προσλήψεων-αποχωρήσεων και το υψηλότερο μέσο ετήσιο ισοζύγιο προσλήψεων-αποχωρήσεων την υπό εξέταση περίοδο (Πίνακας 1).  Σημειώνεται ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, δηλαδή της προσχολικής, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας, και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και εκπαιδευτικοί σε ιδιωτικά φροντιστήρια και φροντιστήρια ξένων γλωσσών. Την περίοδο 2015-2023 το αντίστοιχο ετήσιο ισοζύγιο ανέρχεται συνεχώς και από τους 75,0 χιλ. διαμορφώθηκε στους 110,8 χιλ. (+1,5 φορές ή +35,9 χιλ. απασχολούμενοι). Η συγκεκριμένη επαγγελματική κατηγορία παρουσιάζει έντονη εποχικότητα στο ισοζύγιο προσλήψεων-αποχωρήσεων καθώς το 80% κατά μέσο όρο του ετήσιου ισοζυγίου διαμορφώνεται τους μήνες Σεπτέμβριο (52,4 χιλ. εκπαιδευτικοί κατά μέσο όρο) και Οκτώβριο (23,5 χιλ. εκπαιδευτικοί κατά μέσο όρο) κάθε έτους . Οι καθαρές προσλήψεις (η διαφορά δηλαδή μεταξύ προσλήψεων και αποχωρήσεων) αφορούν κυρίως τους εκπαιδευτικούς των δύο πρώτων βαθμίδων εκπαίδευσης καθώς και τους εκπαιδευτικούς στα ιδιωτικά φροντιστήρια και φροντιστήρια ξένων γλωσσών, αφού σε αυτές τις βαθμίδες παρουσιάζονται οι μεγαλύτερες ανάγκες λόγω του μεγέθους του μαθητικού πληθυσμού. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο μαθητικός πληθυσμός περιορίζεται σταδιακά λόγω του δημογραφικού προβλήματος, η άνοδος στον αριθμό των εκπαιδευτικών πιθανόν να οφείλεται στο συνδυασμό διαφόρων παραγόντων στους οποίους περιλαμβάνονται η πρόσληψη εκπαιδευτικών στο δημόσιο κυρίως μετά τα προγράμματα οικονομικής προσαρμογής, η υποχρεωτική φοίτηση στο νηπιαγωγείο και των νηπίων που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής την ηλικία των 4 ετών, η σταδιακή αύξηση των κέντρων μελέτης που αφορούν τους μαθητές των δύο πρώτων βαθμίδων εκπαίδευσης κ.λπ.

Πηγή: Eurobank Research