Οι «θολές» περιοχές των πέντε Επιστημονικών ΠεδίωνΤου Αποστολου Λακασα
Οχι μόνον καλά διαβασμένοι αλλά και επαρκώς ενημερωμένοι για τις επαγγελματικές προοπτικές που προσφέρουν πανεπιστημιακές σχολές και τμήματα, πρέπει να είναι οι 91.500 υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων, που θα συμμετάσχουν φέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις διεκδικώντας 69.586 θέσεις
Την προσεχή Παρασκευή ξεκινούν οι πανελλαδικές και για μία ακόμη χρονιά, θα λειτουργήσουν νέα τμήματα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, παρά το γεγονός ότι πολλά από αυτά που ιδρύθηκαν από τις αρχές του 2000 έχουν ήδη απαξιωθεί.
Το γεγονός αυτό δημιουργεί προβλήματα σε χιλιάδες υποψηφίους που δεν έχουν σαφή στόχο, αλλά αναζητούν μια σχολή για να διασφαλίσουν το επαγγελματικό τους μέλλον. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού – ερευνητή Στράτου Στρατηγάκη, επιχειρούμε να αποσαφηνίσουμε «θολές περιοχές» των πέντε επιστημονικών πεδίων τμημάτων ΑΕΙ:
1ο επιστημονικό πεδίο
– Τμήματα Ιστορίας – Αρχαιολογίας, Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας, Φιλοσοφίας, Φιλολογίας: Παρά τις επιμέρους εξειδικεύσεις, όλα τα παραπάνω τμήματα επαγγελματικά οδηγούν στη μέση εκπαίδευση. Γιατί να μην υπάρχει ένα γενικό τμήμα, στο οποίο ο κάθε φοιτητής να επιλέξει ειδίκευση; Από την άλλη, ας σημειωθεί ότι οι απόφοιτοι του τμήματος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας δεν αναγνωρίζονται ως ψυχολόγοι και δεν μπορούν να αποκτήσουν άδεια άσκησης του επαγγέλματος του ψυχολόγου.
– Τμήμα Μεθοδολογίας της Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης: Δημιουργήθηκε με σκοπό να «παράγει» καθηγητές για το μάθημα Ιστορία των Επιστημών. Το μάθημα καταργήθηκε από τα σχολεία και οι απόφοιτοι του τμήματος έμειναν «στον αέρα».
– Νηπιαγωγοί: Εντυπωσιακή είναι η ποικιλία τίτλων για τα τμήματα νηπιαγωγών. «Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών», «Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης», «Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία» είναι τίτλοι τμημάτων με το ίδιο ουσιαστικά αντικείμενο.
2ο επιστημονικό πεδίο
– Τμήματα Γεωγραφίας και Επιστημών Θάλασσας: Οι απόφοιτοι των τμημάτων έχουν αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά δεν είναι εύκολο να βρουν δουλειά στο αντικείμενό τους, αφού δεν υπάρχει ζήτηση.
– Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών: Ασαφές το επαγγελματικό μέλλον των αποφοίτων του τμήματος, αφού το πρόγραμμα σπουδών συνδυάζει μελέτη και προστασία του περιβάλλοντος με αρχαιολογία και γλωσσολογία.
3ο επιστημονικό πεδίο
Είναι το πεδίο με τα λιγότερα «θολά» σημεία. Και αυτό διότι όλοι γνωρίζουν τις επαγγελματικές προοπτικές ενός γιατρού, ενός φαρμακοποιού, ενός οδοντίατρου, ενός κτηνίατρου. Το ερώτημα που προκύπτει είναι ποια η διαφορά ανάμεσα στο πανεπιστημιακό τμήμα της Νοσηλευτικής (ένα νέο ιδρύθηκε τα τελευταία χρόνια στη Σπάρτη) και τα τμήματα Νοσηλευτικής που λειτουργούν από καιρό σε διάφορα ΤΕΙ.
4ο επιστημονικό πεδίο
Στον τομέα της πληροφορικής λειτουργούν τμήματα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (Η/Υ) σε πολυτεχνεία, Πληροφορικής σε πανεπιστήμια και Εφαρμοσμένης Πληροφορικής σε πολυτεχνεία και πανεπιστήμια. Η πληθώρα τμημάτων προκαλεί σύγχυση στους υποψηφίους. Ουσιαστικά, οι πτυχιούχοι των τμημάτων Η/Υ είναι μηχανικοί hardware, οι απόφοιτοι των πανεπιστημιακών τμημάτων πληροφορικής είναι μηχανικοί software, ενώ τα τμήματα εφαρμοσμένης πληροφορικής συνδέουν την πληροφορική με μία άλλη επιστήμη.
5ο επιστημονικό πεδίο
– Υπάρχουν τμήματα «Οικονομικής Επιστήμης», «Οικονομικών Επιστημών» και «Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης», όπως είναι ορισμένοι από τους τίτλους. Πρόκειται για το ίδιο πράγμα, καθώς το πεδίο ουσιαστικά διακρίνεται στα κλασικά οικονομικά τμήματα, τα τμήματα διοίκησης επιχειρήσεων και τα τμήματα μάρκετινγκ.
– Σύγχυση προκαλείται και με τα τμήματα διεθνών και ευρωπαϊκών σπουδών, άλλα εκ των οποίων έχουν οικονομικό προσανατολισμό και άλλα όχι.
– Τέλος, τα τμήματα Τουριστικών Επιχειρήσεων στα ΤΕΙ διαφοροποιούνται από τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης που υπάγονται στον ΕΟΤ, έχουν σπουδές μικρότερης διάρκειας από τα ΤΕΙ, ενώ και το πτυχίο τους δεν είναι ισότιμο με το αντίστοιχο των τμημάτων ΤΕΙ.
kathimerini