Το μέλλον ανήκει στα «green boys»
Σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση εξασφαλίζουν πλέον οι ειδικότητες της πράσινης οικονομίας
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ζωή Λιάκα Θεοφύλακτος Σπατούλας
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 28 Μαΐου 2009
«Όταν πέρασα στο Τμήμα Μηχανολογίας της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών στο ΤΕΙ Καβάλας, πριν από τέσσερα χρόνια, η έννοια της πράσινης ενέργειας σε συνδυασμό με την προοπτική της απασχόλησης μού ήταν παντελώς άγνωστη. Τώρα είναι η δουλειά μου».
O ηλικίας 21 ετών Χρυσόστομος Μπούρας από την Καβάλα πριν καν ολοκληρώσει τις σπουδές του ασχολείται ήδη με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, ενώ ο συνομήλικος συνέταιρός του Μιχάλης Γεωργόπουλος, απόφοιτος του ίδιου τμήματος, ασχολείται με τη γεωθερμία και την εγκατάσταση γεωθερμικών συστημάτων παραγωγής ενέργειας σε σπίτια και επαγγελματικές μονάδες. Και οι δύο όταν περνούσαν το κατώφλι της Σχολής τους δεν γνώριζαν τις δυνατότητες αποκατάστασης στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης.
«Αν και τα τελευταία χρόνια αρκετοί νέοι έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται για σπουδές σε θέματα περιβάλλοντος και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ακόμη φαίνεται ότι δεν υπάρχει η κατάλληλη πληροφόρηση για τη σύνδεση αυτών των σπουδών με την αγορά εργασίας», λέει ο Χρήστος Κάτσικας, εκπαιδευτικός- ερευνητής σε θέματα εκπαίδευσης και προσθέτει: «Παράλληλα, η ενημέρωση των υποψηφίων για τις σπουδές περιβάλλοντος, για τα υπάρχοντα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα, είναι και αυτή ελλιπής, με αποτέλεσμα τα τμήματα αυτά να επιλέγονται ακόμη από μικρό αριθμό υποψηφίων».
Οι προοπτικές
Ωστόσο, οι Σχολές με αντικείμενο σπουδών το περιβάλλον αυξάνονται. Όπως λέει ο κ. Κάτσικας, «αρκετά είναι τα Τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που παρέχουν προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σε θέματα περιβάλλοντος και πράσινης ενέργειας (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά, οργανικά απόβλητα) και στοχεύουν αφενός στη μελέτη περιβαλλοντικών προβλημάτων με έμφαση σε ζητήματα που σχετίζονται με ενεργειακές εφαρμογές και αφετέρου σε θέματα που αφορούν την ορθολογικότερη χρήση ενέργειας με την παράλληλη μελέτη εναλλακτικών, μορφών ενέργειας».
Πάντως, η περίπτωση του κ. Μπούρα επιβεβαιώνει τη διαπίστωση του κ. Κάτσικα ότι, παρά το άλμα στις πράσινες σπουδές, η ενημέρωση των υποψηφίων για τα υπάρχοντα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα είναι ελλιπής. «Εκτός από τη Σχολή μου, χρειάστηκε η βοήθεια του πατέρα μου που είναι μηχανολόγος και μου έδειξε τον δρόμο για να ασχοληθώ με τον συγκεκριμένο τομέα. Το επόμενο βήμα ήταν να επισκεφθώ μια έκθεση για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Κομοτηνή, πριν από δύο χρόνια», λέει ο κ. Μπούρας. «Με έκαναν να σκεφθώ το απλό: περισσότερες από 300 ημέρες τον χρόνο οι ακτίνες του ήλιου ζεσταίνουν τη χώρα. Αυτές οι δεσμίδες φωτός, αν γίνουν ηλεκτρική ενέργεια, τότε μπορούν να δώσουν 4.500 κιλοβατώρες ανά τετραγωνικό μέτρο. Στη Σχολή μάθαμε τη φράση “Άνθρωπος και πλανήτης, κέρδος και για τους δύο” και αυτό έγινε οδηγός μου», καταλήγει.
Στροφή στις πράσινες σπουδές διαπιστώνει και ο Μιχάλης Γεωργόπουλος και εξηγεί πως εκτός από τις επαγγελματικές προοπτικές, σημαντικό ρόλο παίζει το γεγονός ότι συμβαδίζουν με την προστασία του περιβάλλοντος.
Για καλό σκοπό
«Η πράσινη ενέργεια βοηθάει και στην αποκέντρωση», λέει χαμογελώντας ο Μιχάλης Γεωργόπουλος, εξηγώντας πως τα περισσότερα πάρκα γίνονται εκτός των μεγάλων πόλεων. «Πριν από τέσσερα χρόνια δεν ήξερα ότι θα μπορούσα να ασχοληθώ με τον κλάδο, αλλά “τσίμπησα” όταν άκουσα τι σημαίνει πράσινη ενέργεια και βρήκα πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι θα μπορώ να έχω μια καλή δουλειά με ποιότητα ζωής, περισσότερη οικονομία και καθαρότερο περιβάλλον».
Στη χώρα μας τα βήματα που γίνονται στον συγκεκριμένο κλάδο είναι αργά αλλά σταθερά λέει η Ελένη Αποστολίδου, καθηγήτρια στο ΤΕΙ Καβάλας με ειδίκευση στα φωτοβολταϊκά συστήματα. «Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι πολλά Τμήματα έχουν εντάξει τον ενεργειακό τομέα στην εκπαίδευσή τους. Μόνο από το δικό μας Τμήμα αποφοιτούν κάθε χρόνο 50 φοιτητές, οι οποίοι απασχολούνται σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην πράσινη ενέργεια».