Η αγορά ψάχνει χιλιάδες πτυχιούχους Πληροφορικής και δεν βρίσκει.

Πατήστε πάνω στο παρακάτω σχήμα για να διαβάσετε την έρευνα της Deloitte που έγινε σε συνεργασία με τον
Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ)

sepe_meleti_deloitte_tpe_fv_17122022

Δυσκολίες στην πλήρωση κενών θέσεων
58% των εταιρειών αντιμετώπισαν δυσκολίες στην πρόσληψη ειδικών στις ΤΠΕ, με συνήθη εμπόδια να αναφέρονται η έλλειψη αιτήσεων, η έλλειψη σχετικών προσόντων και οι υψηλότερες μισθολογικές προσδοκίες

15.000-16.000 επιπλέον ζήτηση ειδικών ΤΠΕ κατ’ έτος για την περίοδο 2023-2030

Διεθνής Ανταγωνισμός

• Η ΕΕ, κατά μέσο όρο, «παράγει», κατ’ αντιστοιχία, λιγότερους αποφοίτους ΤΠΕ σε σχέση με τις ΗΠΑ και την Κίνα
• Η ΕΕ έχει σημαντικά λιγότερα άτομα, κατά μέσο όρο, με βασικές δεξιότητες προγραμματισμού σε σχέση με τις ΗΠΑ και
την Κίνα
• Το 59% των μελετητών σε θέματα τεχνητής νοημοσύνης εργάζονται στις ΗΠΑ, έναντι μόλις 10% στην ΕΕ
• Η ΕΕ υπολείπεται έναντι των ΗΠΑ σε ειδικούς ΤΠΕ εξειδίκευσης σε τεχνολογίες υπολογιστικού νέφους, ανάλυσης
μεγάλου όγκου δεδομένων και μικρο-ηλεκτρονικής

Υποδομές ΤΠΕ: Η Ελλάδα κατατάχθηκε 21η από 132 χώρες βάσει του Global Innovation Index 2021, ενώ στοχεύει στην επίτευξη 94% κάλυψης 5G μέχρι το 2026 και στην ενίσχυση των ευρυζωνικών δικτύων στην περιφέρεια. Παράλληλα, σύμφωνα με το σχεδιασμό των παρόχων, η οπτική ίνα θα έχει φτάσει στα περισσότερα νοικοκυριά μέχρι το 2027.
Επενδύσεις σε λογισμικό: Η Ελλάδα κατατάχθηκε στη 10η θέση όσον αφορά σε επενδύσεις σε λογισμικό υπολογιστών, ως ποσοστό επί του ΑΕΠ, βάσει του Global Innovation Index 2021

Το 2021, ο κλάδος ΤΠΕ είχε συνεισφορά ~7% στο συνολικό δείκτη ξένων επενδύσεων (net FDI), 3 φορές μεγαλύτερης αξίας από το 2019 (~€330 εκ.). Παγκόσμιοι παίκτες έχουν επεκτείνει πρόσφατα τις δραστηριότητες τους στην Ελλάδα (π.χ. data
centers/ digital hubs από Microsoft, Pfizer, Deloitte, κτλ.) ή/ και έχουν εξαγοράσει ελληνικές εταιρίες, όπως οι εξαγορές της
WIND από United Group,της Intrasoft από Netcompany Group • Παράλληλα, σημαντικές επενδύσεις γίνονται και από ελληνικές επιχειρήσεις (π.χ. Lamda Development στο Ελληνικό)

Προτείνεται η δημιουργία νέων προπτυχιακών & μεταπτυχιακών τμημάτων σε αντικείμενα ΤΠΕ με υψηλή ζήτηση στην Ελλάδα (π.χ. Προγραμματισμός, IT Project Management, Κυβερνοασφάλεια, κτλ.), τα οποία θα προσδιορίζονται από κοινού μεταξύ ΑΕΙ και φορέων, που εκπροσωπούν τις επιχειρήσεις.
Προτείνεται η διερεύνηση ανακατανομής προϋπολογισμού στην Γ’-βάθμια εκπαίδευση υπέρ ειδικοτήτων με σημαντικές ελλείψεις καθώς και η μέγιστη δυνατή κάλυψη θέσεων εισακτέων στα υφιστάμενα τμήματα. Επιμέρους δράσεις:
Α) Δημιουργία προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε αντικείμενα ΤΠΕ υψηλής ζήτησης.
Λαμβάνοντας υπόψη και τον Ν. 4957/2022, τα νέα προγράμματα σπουδών θα μπορούσαν να έχουν τριετή διάρκεια (6 εξάμηνα θεωρητικής κατάρτισης) και υποχρεωτική πρακτική άσκηση (1 επιπλέον εξάμηνο). Ο αναμενόμενος αντίκτυπος κρίνεται ως υψηλός (ποσοτικά) με μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, δεδομένου του ότι οι απόφοιτοι θα μπορούν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας σε ένα χρονικό ορίζοντα περίπου 4-5 ετών από την ίδρυση των τμημάτων.
Β) Δημιουργία μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε αντικείμενα ΤΠΕ υψηλής ζήτησης →
αναμενόμενος μεσαίος (ποσοτικά) βραχυπρόθεσμος αντίκτυπος, καθώς οι απόφοιτοί θα μπορούν να
ενταχθούν στην αγορά εργασίας σε περίπου 2 χρόνια. Προκρίνονται επίσης: α) η δημιουργία
επαγγελματικών μεταπτυχιακών, σε συνεργασία με εταιρίες που θέλουν να ενισχύσουν τις δεξιότητες
των εργαζομένων τους, και β) η ενίσχυση της παροχής υποτροφιών σε μεταπτυχιακούς φοιτητές,
βάσει κριτηρίων (π.χ. αριστείας, οικονομικών, κοινωνικών).
Επιπλέον, θα πρέπει να επαναπατριστούν Έλληνες ακαδημαϊκοί ΤΠΕ και να αξιολογηθεί εν γένει ο
αριθμός των τμημάτων ΑΕΙ ως προς τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς εργασίας.

Ο Ν. 4957/2022 δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τα ΑΕΙ, οι οποίες πρέπει άμεσα να αξιοποιηθούν
και για σκοπούς -μεταξύ άλλων- ενίσχυσης των δεξιοτήτων ΤΠΕ στην Ελλάδα. Βάσει του
πλαισίου, προτείνεται ο εμπλουτισμός των προγραμμάτων σπουδών τμημάτων εκτός ΤΠΕ με
μαθήματα ΤΠΕ. Η δράση μπορεί να υλοποιηθεί μέσω των παρακάτω ενεργειών:
Δημιουργία minor degrees ΤΠΕ: Δημιουργία minor degrees(δευτερεύουσας κατεύθυνσης ή σύντομης διάρκειας) από τμήματα ΤΠΕ, σε αντικείμενα υψηλής ζήτησης (π.χ. Data Analytics, Big Data, IoT, Κυβερνοασφάλεια), με γλώσσα διδασκαλίας την αγγλική (σε μέρος ή στο σύνολο των προγραμμάτων). Ο αντίκτυπος αναμένεται να είναι μεσοπρόθεσμος, καθώς οι απόφοιτοι θα μπορούσαν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας σε περίπου 2-3 χρόνια, και μεσαίας έντασης, με πιθανή απόκτηση χρήσιμων για την αγορά εργασίας δεξιοτήτων ΤΠΕ.
• Αξιοποίηση δυνατότητας εσωτερικής μετακίνησης (mobility) φοιτητών: φοίτηση για ένα ακαδημαϊκό 6-μηνο σε τμήματα ΤΠΕ. Η ενέργεια αναμένεται να έχει βραχυπρόθεσμο (εντός έτους υλοποίηση) χαμηλό αντίκτυπο (απόκτηση βασικών ή και προχωρημένων δεξιοτήτων).
• Ένταξη επιπλέον μαθημάτων ΤΠΕ σε λοιπά τμήματα: Προσφορά μαθημάτων ΤΠΕ υψηλής ζήτησης σε λοιπά τμήματα (π.χ. σε τομείς επιστημών, χρημα/κών), με θετική επίδραση σε κλάδους που μεταβαίνουν στην ψηφιακή εποχή. Επίσης, προτείνεται παροχή ψηφιακών πιστοποιητικών από περισσότερα τμήματα. Αναμένεται πιο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος.
Επιπροσθέτως, μέσω της συγκεκριμένης δράσης αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός αποφοίτων,
οι οποίοι θα διαθέτουν Ψηφιακό Πιστοποιητικό Επάρκειας.