Η ευθύνη των καθηγητών για τα χαμηλό επίπεδο των φοιτητών/πτυχιούχων

Διαβάστε εδώ ένα ενδιαφέρων άρθρο για την (τραγική) κατάσταση στα  Ελληνικά ΑΕΙ/ΤΕΙ.
Εγώ ξεχώρισα τις δύο τελευταίες παραγράφους του άρθρου:
“Στα πρότυπα πανεπιστήμια, οι φοιτητές μπορεί να κατηγορηθούν για πολλά πράγματα· για απόπειρα αντιγραφής, πλαγιαρισμό, αποτυχία στις εξετάσεις ή σε κάθε είδους ανάθεση, ανάρμοστη συμπεριφορά, καταστροφή δημόσιας/ιδιωτικής περιουσίας. Η δε αποτυχία των φοιτητών συχνά καταγράφεται ως αποτυχία των καθηγητών τους. Στο δικό μας πανεπιστήμιο, όμως, η παραμικρή ευθύνη μοιάζει να διαχέεται, σαν μια ομίχλη που καλύπτει ολόκληρο το campus και είτε δεν αποδίδεται σε κανέναν είτε μοιράζεται ισοβαρώς ανάμεσα στα ενδιαφερόμενα μέρη (φοιτητές, καθηγητές, διοικητικό προσωπικό, πολιτικό προσωπικό). Τελικά, οι φοιτητές δεν κατηγορούνται για τίποτα απτό, για τίποτα απ’ όλα αυτά για τα οποία είναι πραγματικά υπεύθυνοι, αλλά για κάτι πολύ βαρύτερο. Κατηγορούνται ως μέρος του Κακού: «με τέτοιους φοιτητές, τι πανεπιστήμιο να έχουμε…»

Οι φοιτητές δεν ευθύνονται γιατί ένα μέρος τους αντιγράφει. Αντιθέτως, οι καθηγητές είναι υπεύθυνοι γιατί επιτρέπουν την αντιγραφή και υπόλογοι απέναντι στους υπόλοιπους φοιτητές για την αναξιοκρατία και τη συλλογική τους ενοχοποίηση. Ακόμα, οι φοιτητές δεν φέρουν ευθύνη για το χαμηλό επίπεδο των αποφοίτων. Αντιθέτως, οι καθηγητές φέρουν: το χαμηλό επίπεδο των αποφοίτων και οι εξυπνακισμοί τους σχετικά με την αντιγραφή οφείλονται, ανάμεσα σε άλλα, και στη δική τους ρητορική εναντίον της αποστήθισης, στην αντίληψη πως είμαστε αρκετοί έτσι όπως είμαστε. Ενώ δεν παράγεται το απαραίτητο διδακτικό έργο, πολλοί καθηγητές επιχειρούν να συγκαλύψουν την αναποτελεσματικότητά τους μέσα από σαχλές νουθεσίες και εξωφρενικές εξετάσεις με παραδειγματικό χαρακτήρα. Το κακό έχει παραγίνει. Οι καθηγητές πρέπει να πάψουν να συμπεριφέρονται σαν drama queens («Πώς μου έλαχαν τέτοιοι φοιτητές;!» κ.λπ.) και να φτιάξουν το καλό πανεπιστήμιο που μπορούν να οραματιστούν. Είναι σαφές πως αν δούλευαν σωστά, οι φοιτητές μας θα ήταν όπως όλοι οι φοιτητές: άτακτοι, παρόλ’ αυτά επιμελείς.”

Η τραγική κατάσταση των πτυχιούχων των Ελληνικών ΑΕΙ αποτυπώνεται με το καλύτερο τρόπο στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ όπου “Το 86% των αποφοίτων των περισσότερων σχολών αποτυγχάνει στο µάθηµα της ειδικότητάς του” όπως αναφέρει ο καθηγητής του ΑΠΘ Λουκάς Βλάχος σε άρθρο του στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ  εδώ