Ο δογματισμός και ο φανατισμός αντιμετωπίζονται με παιδεία

Του Ιωακείμ Γρυσπολάκη,  πρώην πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης και μαθηματικός

Αυτές τις μέρες γινόμαστε μάρτυρες μιας συστηματικής επίθεσης φανατικών ισλαμιστών εναντίον της ελευθερίας του λόγου και του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής στο πλέον κοσμικό κράτος της Ευρώπης. Δυστυχώς, όμως, ο φανατισμός έρχεται ως φυσική συνέπεια του δογματισμού και αυτός ως απόρροια της έλλειψης παιδείας. Με παιδεία δεν εννοώ την παροχή γνώσεων και την αποστήθιση χιλιάδων μαθηματικών τύπων και εκατοντάδων σελίδων των βιβλίων Ιστορίας. Η παροχή παιδείας συνίσταται στην εμφύσηση των μαθητών της χρήσης της διαλεκτικής σκέψης, στην εκμάθηση του τρόπου ανάλυσης ενός προβλήματος, της χρήσης των γνώσεων και σύνθεσης. Οπως «σκέπτομαι» σημαίνει συνομιλώ με τον εαυτό μου, του θέτω ερωτήματα και του απαντώ και, προκειμένου να το επιτύχω αυτό, πρέπει να γνωρίζω τη γλώσσα μου σε πολύ καλό έως άριστο βαθμό.
Τον ίδιο φανατισμό και δογματισμό βιώνουμε τις τελευταίες δεκαετίες και στον χώρο της εκπαίδευσης. Στα σχολεία, στα οποία επικρατεί ο συνδικαλισμός, η φιλοσοφία της ήσσονος προσπάθειας, η αποστήθιση γνώσεων και όχι η εκμάθηση της διαλεκτικής σκέψης. Φυσική συνέπεια αυτής της φθίνουσας πορείας της εκπαίδευσης είναι και τα πρόσφατα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA 2018, σύμφωνα με τα οποία μεταξύ 79 διαγωνιζόμενων χωρών (εκ των οποίων 37 του ΟΟΣΑ) η Ελλάδα ήρθε 44η στην Κατανόηση Κειμένου, στα Μαθηματικά και στη Φυσική. Θεωρώ άμεση συνέπεια αυτής της φθίνουσας πορείας στην εκπαίδευση και τις συχνές επιθέσεις που συμβαίνουν στα πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια, με στόχο τον εκφοβισμό καθηγητών και πρυτανικών Αρχών, την καταστροφή της περιουσίας των ιδρυμάτων και την παρεμπόδιση της έρευνας και της διδασκαλίας. «Συμμορίες τζιχαντιστών» θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αυτές οι ομάδες, που καταπατούν κάθε έννοια ελευθερίας και διαλεκτικής στα πανεπιστήμια της χώρας. Συμμορίες φανατισμένων και δογματικών ανθρώπων, οι οποίοι δεν μπορούν και δεν θέλουν να σκεφτούν και να ενταχθούν στην κοινωνία ως ενεργοί πολίτες, ενώ συγχρόνως με κάθε τρόπο αποδεικνύουν το μίσος τους προς τη διαλεκτική σκέψη, την πρόοδο και τη μάθηση.
Δεν μπορώ να ξεχωρίσω τους τζιχαντιστές που κατέστρεψαν την Παλμύρα και τα αγάλματα στα μουσεία του Αφγανιστάν και της Συρίας και αποκεφάλιζαν αλλόθρησκους πολίτες από τις συμμορίες κουκουλοφόρων οι οποίοι εισβάλλουν στα πανεπιστήμια καταστρέφοντας τη δημόσια περιουσία, δέρνοντας και τρομοκρατώντας καθηγητές και πρυτάνεις. Μόνο εκδικητές του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής και εχθρούς της κοινωνίας μπορείς να χαρακτηρίσεις όλα αυτά τα παράσιτα, που απεχθάνονται τον διάλογο και χρησιμοποιούν ως μοναδικά όπλα τους το μίσος, τον διχασμό, την απειλή και την καταστροφή. Οι δέκα κουκουλοφόροι που εισέβαλαν σήμερα στο γραφείο του πρύτανη του ΟΠΑ και το κατέστρεψαν θυμίζουν τους ναζιστές που έκαιγαν τα βιβλία και κατέστρεφαν ζωγραφικά έργα που δεν ανταποκρίνονταν στις νόρμες των ναζιστών.
Γι’ αυτό μόνη διέξοδος από αυτή τη σήψη που απειλεί τον πολιτισμό μας είναι η παιδεία. Χρειαζόμαστε άμεσα να δώσουμε έμφαση στη διαμόρφωση ελεύθερων, υπεύθυνων, σκεπτόμενων πολιτών, που θα γνωρίζουν πολύ καλά τη γλώσσα, την ιστορία, αλλά και τις επιστήμες, προκειμένου να είναι σε θέση να αποβάλουν τον δογματισμό και τον φανατισμό.

Γι’ αυτό η σημερινή κυβέρνηση οφείλει να επιταχύνει τις μεταρρυθμίσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα αγνοώντας το πολιτικό κόστος. Για όλα αυτά, όμως, έχουμε αναφερθεί κατά κόρον στο πρόσφατο παρελθόν και δεν θέλω να γίνω κουραστικός, επαναλαμβάνοντας τις οφειλόμενες νομοθετικές δράσεις από τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Πηγή: Εφημερίδα ΤΑ  ΝΕΑ – 30/10/2020 (σελ. 12)

 

© 2020, sep4u,gr. All rights reserved. sep4u,gr

  •  
  •  
  •  
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
error: Content is protected !!