Του Χρήστου Κίττα επίτιμου καθηγητή της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών , εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 10/6/2022
Ιούνιος, ο μήνας των ελπίδων για μία θέση στον ήλιο της ανώτατης εκπαίδευσης για περίπου 100.000 απόφοιτους των λυκείων της χώρας και τις οικογένειές τους. Οι λέξεις επιτυχία ή αποτυχία κυριαρχούν στις σκέψεις τους. Είναι όμως έτσι; Είναι επιτυχία ή αποτυχία η είσοδός τους ή όχι αντίστοιχα στα ΑΕΙ; Ας το δούμε. Το σύστημα Παιδείας στη χώρα μας, παρά τους ανά δύο-τρία χρόνια νέους νόμους, οι οποίοι ψηφίζονται και ουσιαστικά δεν εφαρμόζονται, θα έπρεπε να είναι επικεντρωμένο: Στην απόκτηση γνώσεων και κριτικής σκέψης, στην επικράτηση της αξιοκρατίας και στην επιβράβευση της αριστείας, στην καλοδεχούμενη από τα στελέχη όλων των βαθμίδων της αξιολόγησής τους και στην προσαρμοστικότητά του στις ραγδαίες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας του σήμερα. Θα έπρεπε να αφορά όλες τις βαθμίδες του, από το νηπιαγωγείο έως και τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, αλλά και την επαγγελματική κατάρτιση και τη διά βίου μάθηση, ως ένα ενιαίο σύνολο και να μην εστιάζει αποκλειστικά σχεδόν (τουλάχιστον στα λύκεια) στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια και κατόπιν στο πώς διοικούνται αυτά ή στο ποιοι και πώς συμμετέχουν στην επιλογή των πανεπιστημιακών Αρχών, πώς εκλέγονται τα μέλη ΔΕΠ και αν η διακίνηση των ιδεών στους χώρους τους πρέπει να είναι ελεύθερη ή αστυνομοκρατούμενη. Αυτά έπρεπε ήδη να είχαν λυθεί.
Ολο το οικοδόμημα της Παιδείας θα έπρεπε πρωταρχικά να εστιάζει στην κατανόηση από όλους στο τι είναι η επιστήμη και η έρευνα. Στο πώς μπορούμε να αντλήσουμε προς όφελός μας, προς όφελος του περιβάλλοντος, του πλανήτη όλου, όσα αυτές μας προσφέρουν. Δεν πρέπει να είναι κύριος σκοπός ενός ολόκληρου εκπαιδευτικού συστήματος η επιτυχία των μαθητών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και να αγνοείται η ουσιαστική Παιδεία, η γενική μόρφωση, η κουλτούρα. Οχι παιδιά μου, δεν θα είστε αποτυχημένοι αν δεν εισαχθείτε σε ένα ΑΕΙ που τις περισσότερες φορές δεν είναι και αυτό που θα ανταποκρινόταν στις δικές σας γνώσεις, ικανότητες και στην έμφυτη κλίση σας. Επιτυχία είναι να αποκτήσετε ευρεία μόρφωση και σκέψη ικανή να σας οδηγήσει σε μία κατάλληλη επιλογή, για μία άξια ένταξή σας στο κοινωνικό σύνολο με πτυχίο ή και χωρίς. Η μόρφωση και η παιδεία αποκτάται στα σχολεία και στα πανεπιστήμια, αλλά εμπλουτίζονται καθημερινά σε κάθε χώρο ενός κράτους, στο οποίο οι πολίτες του διδάσκονται να σέβονται τον πολιτισμό.
Και για να μη μακρηγορώ, χρειάζεται μεγάλη γενναιότητα εκ μέρους των πολιτικών όλων των κομμάτων και ισχυρή πολιτική βούληση για μία ευρύτατη συναίνεση (πραγματική και όχι επίπλαστη, όπως συνέβη στο πρόσφατο σχετικά παρελθόν) για να κτισθεί σε στέρεες βάσεις και σε βάθος χρόνου ένα ενιαίο για όλες τις βαθμίδες και τις μορφές της εκπαίδευσης σύστημα, το οποίο θα παρέχει, χωρίς αποκλεισμούς σε όλους μας, τη δυνατότητα απόκτησης, αλλά και συνεχούς ανανέωσης του δώρου της Παιδείας, της μόνης ικανής να αλλάξει τη μοίρα της πολυβασανιζόμενης πατρίδας μας. Τολμήστε το. Το χρειάζεται ο απανταχού Ελληνισμός.