Μηχανογραφικό Συμβουλές

Είναι γεγονός πως το θέμα της επαγγελματικής αποκατάστασης είναι δύσκολο σήμερα. Επηρεασμένοι από τη δυσκολία αυτή και έχοντας στο περιβάλλον τους πολλά ατυχή παραδείγματα, πολλοί έφηβοι και γονείς αναζητούν επαγγέλματα “με αποκατάσταση” .
Όταν με ρωτούν με αγωνία ποια είναι τα επαγγέλματα αυτά, απαντώ πως δε γνωρίζω, όπως νομίζω πως δεν μπορεί να γνωρίζει κανένας. Η κατάσταση της αγοράς εργασίας είναι τόσο ασταθής ώστε, ακόμη και αν ένα επάγγελμα φαίνεται να έχει αποκατάσταση σήμερα, κανένας δεν μπορεί να ξέρει τι θα συμβαίνει αύριο. Εξαίρεση στον κανόνα  οι στρατιωτικές σχολές, οι οποίες χαρακτηρίζονται από ειδικές συνθήκες σπουδών και εργασίας και κατά συνέπεια ταιριάζουν σε πολύ λίγα άτομα.
Υπάρχουν πολύ σημαντικοί λόγοι για να μην  επιλέξει ένας νέος σπουδές μόνο με βάση το κριτήριο της επαγγελματικής αποκατάστασης. Αν το επάγγελμα δεν ταιριάζει στην προσωπικότητα, στα ενδιαφέροντα και στις αξίες του, τότε ακόμη και ο πιο επιμελής φοιτητής και συνεπής εργαζόμενος δε θα εμβαθύνει ιδιαίτερα,  δε θα αντιμετωπίσει με ενθουσιασμό και ως αποτέλεσμα δε θα διακριθεί. Ακόμη όμως κι αν η συνέπεια καλύψει την έλλειψη  ενθουσιασμού, σ’  ένα επάγγελμα που δεν του ταιριάζει  κανείς δεν μπορεί να είναι ευτυχισμένος. Αντίθετα, σ’ ένα επάγγελμα που του ταιριάζει ο εργαζόμενος θα είναι δημιουργικός και ευτυχισμένος, οπότε και θα έχει μεγάλες πιθανότητες να διακριθεί. Ακόμη και σ’ ένα επάγγελμα με περιορισμένη αποκατάσταση, ο άνθρωπος που είναι κατάλληλος γι’ αυτό θα είναι από τους λίγους που θα σταδιοδρομήσουν. Είναι δε πολύ πιθανό και να “δημιουργήσει” για τον εαυτό του μια θέση στην αγορά εργασίας, δηλαδή να ασχοληθεί με μια πρωτότυπη εφαρμογή του επαγγέλματος του που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα.
Απόσπασμα από το βιβλίο ” Επιλέγω σωστά τι θα σπουδάσω;” της Κατερίνας Τριανταφύλλου

-Μπορεί να υπάρχει μεγάλη διάσταση μεταξύ των ακαδημαϊκών και των επαγγελματικών δεξιοτήτων.

-Οι υψηλόβαθμες σχολές και τα επαγγέλματα που αυτή τη στιγμή έχουν ζήτηση δεν οδηγούν απαραίτητα στην επαγγελματική αποκατάσταση.

-Δεν  υπάρχει αντικειμενική  αξιολογική κατάταξη των σχολών. Κάθε άνθρωπος έχει τη δική του αξιολογική κατάταξη.

-Η αξιολογική κατάταξη των σχολών δεν πρέπει να καθορίζεται από τα ελάχιστα μόρια εισαγωγής (βάση).

-Υπάρχουν Σχολές με μεγάλη βάση εισαγωγής χωρίς τις ανάλογες επαγγελματικές προοπτικές

-Κανείς δεν είναι φτιαγμένος μόνο για ένα επάγγελμα ή μόνο για μια σχολή.

-Οι απόφοιτοι της ίδιας σχολής δεν ασκούν κατ’ ανάγκη το ίδιο επάγγελμα.

-Μπορεί να υπάρχει μεγάλη διάσταση μεταξύ των ακαδημαϊκών και των επαγγελματικών δεξιοτήτων. Αν πάρεις πτυχίο άριστα στη Νομική δεν σημαίνει ότι μπορείς και ασκήσεις το επάγγελμα του Δικηγόρου.

-Μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα δεν είναι λιγότερο ισχυρό όπλο στη σημερινή κοινωνία από ένα «περιζήτητο» αυτή τη στιγμή πτυχίο.

-Οι σπουδές που δεν πραγματική επιλογή του νέου υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να διακοπούν ή να οδηγήσουν σε ένα πτυχίο που δεν θα αξιοποιηθεί.

-Οι σπουδές που αποτελούν πραγματική επιλογή του νέου έχουν αξία από μόνες τους , έστω και αν αυτός δεν τις χρησιμοποιήσει άμεσα  επαγγελματικά. Του προσφέρουν γνώσεις και δεξιότητες που θα εφαρμοστούν στο μέλλον  στη ζωή του και σε οποιαδήποτε δουλειά βρεθεί να κάνει.

-Οι πρώτες σπουδές είναι προτιμότερο να γίνονται σε σχολές γενικής φύσης και η εξειδίκευση να γίνεται σταδιακά.

-Τα ΤΕΙ συχνά υποτιμώνται λόγω της χαμηλής βάσης εισαγωγής. Τα επαγγελματικά δικαιώματα με τα αντίστοιχα ΑΕΙ διαφέρουν λίγο.

-Υπάρχουν  καλές επιλογές κα σε χαμηλόβαθμες σχολές . Π.χ μπορεί ένας υποψήφιος να μην εξασφαλίσει εισαγωγή σε ένα υψηλόβαθμο τμήμα διοίκησης ή λογιστικής, υπάρχουν όμως αντίστοιχα χαμηλόβαθμα ΤΕΙ  που οδηγούν σε ανάλογο επαγγελματικό περιβάλλον. Ανάλογα ισχύουν και για πολλές σχολές που έχουν σχέση με τις κατασκευές, τη μηχανολογία , την ηλεκτρολογία , την πληροφορική.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι καθηγητές πληροφορικής στη Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν πληροφορική και υπηρετούν στα δημόσια σχολεία είναι ή ΠΕ19 ή ΠΕ20. Οι ΠΕ19 είναι απόφοιτοι ΑΕΙ και ΠΕ20 απόφοιτοι ΤΕΙ. Και οι δύο κατηγορίες  διορίζονται στην Εκπαίδευση δίνοντας εξετάσεις στον ΑΣΕΠ σε κοινά θέματα όμως με σχέση θέσεων 3 προς 2 ενώ θα κάνουν την ίδια δουλειά και θα πάρουν τον ίδιο μισθό.

 

Print Friendly, PDF & Email