Ποιος θα οδηγήσει τον επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων οι καθηγητές των δημοσίων σχολείων η οι εταιρίες επαγγελματικού προσανατολισμού;

Τα παρακάτω έχουν γραφεί στο FB από τον κ. Λουκά Βλάχο Ομότιμο  Καθηγητή του Φυσικού του ΑΠΘ.
Διάβασα ένα άρθρο που έγραψε η Καθ. Αγγέλα Καστρινάκη στα ΝΕΑ πρόσφατα. Περιγράφει την επίσκεψη της σε δημόσιο πειραματικό Λύκειο για να ενημερώσει για τα όσα όμορφα διδάσκουν στο τμήμα τους με την προοπτική οι μαθητές/τριες να το επιλέξουν για να σπουδάσουν και στη συνέχεια αναλύει τις γενικότερα σκέψεις που τις προκάλεσε αυτή η επίσκεψη.
Θέλω να σας ενημερώσω ότι ένα από τα τραγικά πράγματα που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στα σχολεία μας είναι ο τρόπος που γίνεται αν γίνεται ο «επαγγελματικός προσανατολισμός». Η υποβάθμιση του ουσιαστικού ρόλου του δασκάλου ( μέντορα ) που θα δώσει το στίγμα για τον επαγγελματικό προσανατολισμό έχει ανοίξει το δρόμο σε εταιρίες που θησαυρίζουν ενημερώνοντας τους γονείς για τα «επαγγέλματα του μέλλοντος» και μοιράζοντας «τεστ κλίσεων» στους νέους, προσφέροντας παράλληλα με αμοιβή συμβουλές για την επιλογή κατευθύνσεων … Δε θέλω να γράψω περισσότερα γιατί τα ξέρετε. Έχει ενδιαφέρον ότι στο χορό έχουν μπει πρόσφατα και τα μεγάλα φροντιστήρια με σκοπό να προσανατολίσουν τους γονείς για το τι θα σπουδάσουν τα παιδιά τους και ανάλογα να προσφέρουν τις δικές τους υπηρεσίες.
Όταν το σχολείο (με ελάχιστες εξαιρέσεις) ούτε ενθουσιάζει, ούτε ενδιαφέρεται αλλά ούτε οι γονείς το ζητούν σε ατομικό επίπεδο να υποδείξει την πιθανή επαγγελματική πορεία που θα έπρεπε να ακολουθήσουν οι μαθητές και μαθήτριες με βάση την εικόνα που έχουν από τις επιδόσεις τους στα μαθήματα και την προσωπικότητα του, τότε τις επιλογές θα τις κάνουν οι γονείς με τη βοήθεια των εταιριών που ανέφερα.
Όλα αυτά γίνονται όταν στη ψηφιακή εποχή τον κύριο ρόλο δεν παίζει πλέον το πτυχίο αλλά οι δεξιότητες που έχουν αποκτήσει η θα αποκτήσουν οι νέοι και οι νέες αλλά κυρίως η προσωπικότητα τους και η νοοτροπία τους. Για να εξηγήσω τι ακριβώς εννοώ θα παραθέσω τέσσερεις διαφάνειες που δανείστηκα από μια πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία της κ. Χριστίνας Μιαρίτη στο δημόσιο Λύκειο Καλύμνου. Θα δείτε λοιπόν στις διαφάνειες αυτές κατι διαφορετικο από το ελάτε σε μας γιατί είμαστε καλό τμήμα και δίνουμε δυνατά πτυχία … αλλού παίζεται το παιχνίδι και ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι μια διαδικασία που ξεκινάει από πολύ νωρίς και εμπλέκεται σε αυτόν με πολλούς τρόπους το σχολείο, η οικογένεια και η κοινωνία.
Όλα όσα περιγράφω είναι εντονότερα στα δημόσια σχολεία της επαρχίας. Στα ιδιωτικά σχολεία στις μεγάλες πόλεις τα μηνύματα που περιγράφω έχουν εμπεδωθεί και διαφημίζουν τον ιδιαίτερο ρόλο που θα παίξουν οι σπουδές στη καλλιέργεια δεξιοτήτων και της προσωπικότητας από τα πρώτα χρονια των σπουδών τους στο γυμνάσιο προκαλώντας συνεχώς νέα ερεθίσματα.