Αδικίες και στρεβλώσεις του Συστήματος Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις μπορεί να είναι αδιάβλητες,  όμως το Σύστημα Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει  αδικίες και στρεβλώσεις,  οι σπουδαιότερες κατά τη γνώμη μου είναι οι παρακάτω:

1.Κοινά Τμήματα  σε δύο ή περισσότερα Επιστημονικά Πεδία (ΕΠ)

Ίσως η μεγαλύτερη ΑΔΙΚΙΑ του Συστήματος Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι η ένταξη των Τμημάτων σε 2 ή  περισσότερα   ΕΠ . Από τα 454 τμήματα του Μηχανογραφικού 2024  τα 165 (ποσοστό 36%) ανήκουν σε περισσότερα από ένα Επιστημονικά Πεδία.  Από αυτά τα 109 ανήκουν σε 2 ΕΠ, τα  12 σε   3 ΕΠ και 44 σε όλα τα ΕΠ.  Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να εισαχθείς στο ίδιο τμήμα εξεταζόμενος πανελλαδικά σε διαφορετικά μαθήματα. Παραβιάζεται η βασική αρχή των Μαθηματικών που λέει ότι δεν μπορούμε να συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα. Μια κατάφωρη αδικία που ισχύει εδώ και πολλά χρόνια. Στα κοινά τμήματα οι μεγάλοι χαμένοι είναι οι υποψήφιοι του 2ου Επιστημονικού Πεδίου  (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική & Χημεία).  Από τα 246 τμήματα του 2ου ΕΠ μόνο τα 95 ανήκουν μόνο  στο 2ο ΕΠ ποσοστό 40%. 
Για τις κοινές σχολές σε όλα τα ΕΠ πχ  Παιδαγωγικών, ΤΕΦΑΑ κλπ θα μπορούσε να δημιουργηθεί 5ο ΕΠ  και  να εισάγονται με ΤΑ ΙΔΙΑ μαθήματα Γενικής Παιδείας. Προτείνω: Γλώσσα, Ιστορία, Μαθηματικά & Φυσικές Επιστήμες. Είναι αδιανόητο να εισάγεσαι σε Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης χωρίς να έχεις εξεταστεί πανελλαδικά στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες. Στις σχολές Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Λιμενικό που είναι κοινά Τμήματα πρέπει να εισάγονται με ΤΑ ΙΔΙΑ μαθήματα . Προτείνω : Αγγλικά, Μαθηματικά, Ιστορία & Πληροφορική. Τα αγωνίσματα να δίνουν μόρια όπως στα ΤΕΦΑΑ.
https://sep4u.gr/38450/i-megali-adikia-ton-koinon-tmimaton-tou-michanografikou/

Κοινά Τμήματα ανά 2 ΕΠ  στο Μηχανογραφικό του 2024

Κατανομή Τμημάτων σε ΕΠ

2.Ένταξη Τμημάτων σε ΕΠ & Εξεταζόμενα Μαθήματα .

Μια μεγάλη στρέβλωση του Συστήματος Πρόσβασης είναι  Τμήματα που είναι ενταγμένα σε λάθος ΕΠ. Παραδείγματα : 

2.1 Τα τμήματα Μαθηματικών είναι ενταγμένα μόνο στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο. Για να εισαχθείς σε τμήματα  του 2ου ΕΠ τα απαιτούμενα μαθήματα είναι : Γλώσσα, Φυσική, Χημεία και Μαθηματικά. Είναι σίγουρο ότι κανένας Μαθηματικός δεν θα ασχοληθεί με τη Χημεία και πολύ σπάνια κάποιοι θα ασχοληθούν με τη Φυσική. Αντίθετα η συντριπτική πλειοψηφία των Μαθηματικών πέρα από τα Μαθηματικά ασχολούνται με την Πληροφορική και την Οικονομία. Αν έπρεπε να ενταχθεί το Μαθηματικό τμήμα σε ένα μόνο ΕΠ αυτό έπρεπε να είναι το 4ο Επιστημονικό Πεδίο και όχι το  2ο ΕΠ. Τα απαιτούμενα μαθήματα για το 4ο ΕΠ είναι : Γλώσσα, Μαθηματικά, Οικονομία και Πληροφορική. Γνωρίζω ότι αρκετά  τμήματα  Μαθηματικών έχουν ζητήσει να ενταχθούν  και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο.

2.2 Tα 7 Τμήματα  Βιολογίας/Βιοτεχνολογίας   είναι ενταγμένα στο 2ο & 3ο ΕΠ. Δηλαδή μπορείς να εισαχθείς σε Τμήματα Βιολογίας χωρίς να εξεταστείς Πανελλαδικά στην Βιολογία.

2.3 Όλα τα τμήματα Πληροφορικής (πλην 2) είναι στο 2ο και στο 4ο ΕΠ. Στα Πανελλαδικά Εξεταζόμενα μαθήματα του 2ου ΕΠ περιλαμβάνεται και η Χημεία  που δεν έχει καμία σχέση με την πληροφορική. Το ίδιο ισχύει για τα Τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών που εξετάζονται στην Χημεία και όχι στην  Πληροφορική.

2.4 Το Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας  και Επικοινωνίας (Μυτιλήνη) ανήκει στο 1ο και 4ο ΕΠ. Δηλαδή με Αρχαία, Λατινικά και Ιστορία μπορείς να αποκτήσεις επαγγελματικά δικαιώματα ίδια με αυτά πτυχιούχων πληροφορικής!

2.5 ΕΠΑΛ: Από τα ΕΠΑΛ εισάγονται σε πολυτεχνεία και τμήματα Φυσικής χωρίς το αντίστοιχο γνωστικό επίπεδο σε Μαθηματικά και Φυσική. Εισάγονται σε Τμήματα Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Κτηνιατρικής και Βιολογίας χωρίς καμία γνώση στην χημεία. Το Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ στα ΕΠΑΛ είναι στο Τομέα Οικονομίας ενώ στα ΓΕΛ μόνο 1ο ΕΠ και όχι και στο 4ο ΕΠ. Στον Τομέα Υγείας των ΕΠΑΛ  περιέχονται τα Τμήματα Κοινωνικής Εργασίας του ΠΑΔΑ και ΕΛΜΕΠΑ ενώ στα ΓΕΛ ανήκουν μόνο στο 1ο ΕΠ. Τα  Τμήματα τα Τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στα ΕΠΑΛ ανήκουν στο Τομέα Πληροφορικής ενώ στα ΓΕΛ μόνο 2ο ΕΠ και όχι και στο 4ο ΕΠ.

3 ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Σοβαρές παθήσεις  (ποσοστό 5% επί του αριθμού των εισαχθέντων των πανελληνίων εξετάσεων)
Υποψήφιοι της κατηγορίας αυτής μπορούν να δηλώσουν τμήματα και από τα 4 ΕΠ ανεξάρτητα από ποια ομάδα Προσανατολισμού ήταν στο Λύκειο. π.χ. Μπορεί κάποιος από την ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών να δηλώσει Πολυτεχνία, Ιατρικές, Οικονομικά, Πληροφορική κλπ. Η άποψη μου είναι ότι έπρεπε να δηλώνονται τμήματα αντίστοιχα με την ΟΠ που ήταν στο Λύκειο για να έχουν και τα ανάλογα εφόδια για να πάρουν πτυχίο.

Αλλογενείς – Αλλογενείς (Ευρωπαϊκής Ένωσης)
Στις  Πανελλαδικές 2023  στην κατηγορία αυτή  δόθηκαν το 2023 συνολικά  6839 θέσεις που αντιστοιχεί στο 10% των  εισακτέων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες που για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 ήταν 68.574. Από τις 6839 θέσεις το 2023 καλύφθηκαν μόνο οι 2997 ποσοστό 44% περίπου. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν και οι Κύπριοι. Δηλαδή  οι Κύπριοι  το 2023 διεκδίκησαν  6839 θέσεις όταν η Κυπριακή Κυβέρνηση το 2023 διέθεσε για τους Έλληνες μαθητές που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές μόλις 293 θέσεις !   To 2023 οι  θέσεις Ιατρικής  στο Πανεπιστήμιο Κύπρου για Έλληνες  που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν 8 όταν στην κατηγορία  ΑΛΛΟΓΕΝΩΝ-ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ (ΕΥΡΩΠ. ΕΝΩΣΗΣ) στα Ελληνικά Πανεπιστήμια οι θέσεις ήταν 107. To 2023 οι  θέσεις ΝΟΜΙΚΗΣ  στο Πανεπιστήμιο Κύπρου για Έλληνες  που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν 7 όταν στην κατηγορία  ΑΛΛΟΓΕΝΩΝ-ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ (ΕΥΡΩΠ. ΕΝΩΣΗΣ) οι θέσεις στα Ελληνικά Πανεπιστήμια ήταν 128. Οι υποψήφιοι αυτής της κατηγορίας εισάγονται χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις και με κριτήριο επιλογής το Γενικό Βαθμό Πρόσβασης (ΓΒΠ) για τους κατόχους απολυτηρίου Λυκείου της Κυπριακής Δημοκρατίας ή το βαθμό απολυτηρίου για τους υποψηφίους άλλων χωρών. Ο ΓΒΠ προκύπτει από την επίδοση στις Παγκύπριες Εξετάσεις. Το ποσοστό που δίνεται στην κατηγορία ΑΛΛΟΓΕΝΩΝ-ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ (ΕΥΡΩΠ. ΕΝΩΣΗΣ) είναι  ΤΕΡΑΣΤΙΟ και πρέπει να μειωθεί δραστικά.

Τα τέκνα Ελλήνων του εξωτερικού και τέκνα Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό .
Κατηγορία Ελλήνων του Εξωτερικού δίνουν εξετάσεις ΜΟΝΟ στην Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία και μπορούν να δηλώσουν όποιο Τμήμα επιθυμούν σε οποιοδήποτε ΕΠ !

4 Μετεγγραφές

Οι μετεγγραφές έχουν θετικές και αρνητικές επιπτώσεις . Θετικές γιατί λύνουν κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα. Αρνητικές γιατί οι  μετεγγραφές έχουν σαν αποτέλεσμα να βρίσκονται στον ίδιο τμήμα φοιτητές με έως 2750 μόρια λιγότερα από τον τελευταίο επιτυχόντα. Ένα παράδειγμα : στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ η βάση το 2023 ήταν 17497 μόρια, στο Τμήμα αυτό μπορείς να βρεθείς με μετεγγραφή με 17497-2750=14747 μόρια. Αυτό είναι 1ον) αδικία και  2ον) αλλοιώνει   το  ακαδημαϊκό επίπεδο των Φοιτητών του Τμήματος. Το φαινόμενο αυτό περιγράφει η Εσωτερική Αξιολόγηση 2021-2023 του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών:

Μετεγγραφές  έχουμε:
1.Με Κοινωνικά και Οικονομικά Κριτήρια σε ποσοστό 15% .

2. Αδελφών προπτυχιακών φοιτητών χωρίς συγκεκριμένο ποσοστό αρκεί να έχουν το +2750 μόρια και προϋποθέσεις εισοδήματος και ιδιοκτησίας   ακινήτων.

3. Κυπρίων, ο αριθμός των μετεγγραφόμενων είναι ίσος με το 1% του συνολικού αριθμού των εισαχθέντων σύμφωνα με την απόφαση  Φ.151/20049/Β6/2007 (Β΄272).

4. Έλληνες πολίτες μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης  (χωρίς συγκεκριμένο ποσοστό) 

5. Kατόπιν ενστάσεων .

 6. Kατ’ εξαίρεση.

 7. Διακριθέντων αθλητών φοιτητών 

8. Πληγέντων από φυσικές καταστροφές & πυρόπληκτων .

9. Τέκνα θυμάτων τρομοκρατίας,

10. Φοιτητών με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή πάσχοντες από σοβαρές παθήσεις σύμφωνα ,

11. Φοιτητές κρατούμενοι σε σωφρονιστικά ιδρύματα.

Αθροιστικά αυτές οι μετεγγραφές σε Πανεπιστήμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης  εκτοξεύουν τον αριθμό των εισακτέων.

 

 

Τα μαθήματα ανά ΕΠ:

 

Καλοδήμος Δημήτρης  Πτυχιούχος Φυσικού Αθήνας, πρώην υπεύθυνος ΣΕΠ σε ΓΡΑΣΕΠ, ΚΕΣΥΠ και ΚΕΣΥ Φθιώτιδας. Διαχειριστής sites:  sep4u.gr,  ΔΔΕ Φθ/δας, ΠΔΕ Στερεάς

 

 

Τελαυταία τροποποίηση 28 Απριλίου, 2024 | 1η Δημοσίευση: 8 Απριλίου, 2024