Το “ψηφιακό σχολείο” στην ουσία δεν αλλάζει απολύτως τίποτα τον αναχρονιστικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης

άρθρο του Κώστα Γιαννακίδη στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 17/5/2024

Ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Παιδείας θα παρουσιάσουν σήμερα κάποιες ψηφιακές εφαρμογές που εξασφαλίζουν καλύτερη πρόσβαση στους γονείς σε δεδομένα για τις σχολικές επιδόσεις του παιδιού τους. Επίσης, δημιουργείται ένα περιβάλλον εντός του οποίου οι μαθητές, διά τηλεκπαίδευσης, θα έχουν πρόσβαση σε φροντιστηριακή μέριμνα. Πρόκειται για το Ψηφιακό Φροντιστήριο. Πολύ ωραία. Εισάγονται κάποια εργαλεία που βελτιώνουν τη σχολική καθημερινότητα, κυρίως όσον αφορά τον έλεγχο από τους γονείς. Και δεν αποκλείεται να δούμε και πιο θαυμαστά πράγματα, όπως το να δέχεσαι SMS αν το παιδί σου δεν εμφανιστεί στο σχολείο. Ουάου! Μια χαρά.

Ολα αυτά, όμως, δεν καθιστούν το σχολείο ψηφιακό, όπως λέγεται. Και στην ουσία δεν αλλάζουν απολύτως τίποτα στον αναχρονιστικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Διότι το ζήτημα δεν είναι να έχει ο γονιός πρόσβαση στις βαθμολογίες από το κινητό του, αλλά η φαρέτρα του παιδιού να γεμίζει με σύγχρονα βέλη στο πιο ανταγωνιστικό επαγγελματικό περιβάλλον που γνώρισε η ανθρωπότητα. Συζητούμε – και καλά κάνουμε – για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σχολείο. Ομως δεν μπαίνουμε στην ουσία της συζήτησης για ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που θα ακολουθεί, έστω με καθυστέρηση, τις απαιτήσεις της εποχής. Και για να είμαι δίκαιος, το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό. Είναι το παγκόσμιο εκπαιδευτικό σύστημα που απαιτεί αναθεώρηση πάνω σε βασικούς πυλώνες. Σήμερα οι μαθητές διδάσκονται με ένα μοντέλο που δημιουργήθηκε τον 17ο αιώνα.

Τα παιδιά στο θρανίο και ο δάσκαλος στην έδρα. Μάλιστα στην πατρίδα μας δεν χρειάζεται καν να ακούν τον δάσκαλο, αρκεί να αποστηθίζουν επαρκώς αυτά που γράφει το βιβλίο. Σε περιβάλλον τεχνητής νοημοσύνης και παγκοσμιοποιημένου επαγγελματικού ανταγωνισμού, όλα αυτά πρέπει να τα προσεγγίσουμε από διαφορετική γωνία. Σε κάποιες χώρες έχουν ήδη ξεκινήσει. Εμείς παραμένουμε στάσιμοι. Το πιστοποιεί, άλλωστε, η επίδοσή μας στους διεθνείς μαθητικούς διαγωνισμούς. Τα παιδιά μας δυσκολεύονται να κατανοήσουν ένα κείμενο. Είναι, άραγε, σε θέση να κατανοήσουν τον κόσμο που έρχεται; Λέμε ότι το Δημογραφικό είναι το μεγαλύτερο εθνικό πρόβλημα. Σωστά. Δεν θα αδικούσαμε την αλήθεια αν τοποθετούσαμε ακριβώς δίπλα του και το Εκπαιδευτικό.

Προσθήκη του διαχειριστή