Τα παρακάτω σχόλια είναι του συναδέλφου Χημικού Γιώργου Κοντογιώργου, εκπαιδευτικού του 6ου ΓΕΛ Λαμίας
Τα θέματα δεν είχαν κάποια ιδιαίτερη δυσκολία και δεν είχαν τον περσινό όγκο. Για να τα απαντήσεις αναλυτικά υπεραρκούσε το χρονικό διάστημα των 3 ωρών . Ήταν βέβαια για μαθητές με γνώσεις Χημείας και στηρίχθηκαν στα σχολικά βιβλία. Πάντως ότι πλέον αναφέρουμε το φυσιολογικό, δηλαδή την ύπαρξη θεμάτων με πηγή το σχολικό βιβλίο, θα πρέπει να μας προβληματίσει!!! Έχουμε χάσει το αυτονόητο.
Στο θέμα Α οι μονάδες ήταν εύκολες και γρήγορες, αλλά αρκετά παιδιά ίσως χάσουν κάποιο από τα δύο πρώτα Σ/Λ του Α5. Πάντως αν τα έβαζες με κριτήριο την πρώτη σου σκέψη δύσκολα δεν θα τα πετύχαινες. Πρέπει να τονιστεί το αυτονόητο ότι δηλαδή δεν απαιτούσαν καμία μαθηματική πράξη, όπως ορίζεται σαφέστατα.
Το θέμα Β δεν είχε ιδιαίτερες δυσκολίες. Στο Β1γ ίσως να μπερδευτούν κάποια παιδιά λόγω της ύπαρξης γραφικής παράστασης, αλλά δεν το θεωρώ πιθανό. Το Β2 υπάρχει στο μπλε πλαίσιο του σχολικού (σελ. 110). Το Β3 στηρίχθηκε σε άσκηση του σχολικού βιβλίου (σελ. 44). Το Β4 αναμενόμενο θέμα. Η κατανομή Maxwell – Bolzmann δεν είχε ποτέ ζητηθεί και άρα όπως λένε οι μαθητές SOSάκι.
Το θέμα Γ ήταν κατ’ εμέ βατό και έδινε μονάδες σε όλα τα παιδιά. Το Γ1 ήταν ένα συνηθισμένο δεντράκι και ίσως να δυσκολέψει η αλογονοφορμική με Br2/KOH. Ίσως θα έπρεπε να γράφει ότι το Λ ή το Μ είναι υγρό, αφού το μυρμηκικό κάλιο είναι στερεό. Το Γ2 αφορά τον πολυμερισμό με βάση το βινύλιο και δεν δυσκολεύει ιδιαίτερα. Βέβαια υπάρχει ζητηματάκι στον καταμερισμό των 2 μονάδων του Γ2γ . Επίσης στην επίσημη 1η λύση (δίνονται 2 προτεινόμενες λύσεις) του ΚΕΕ φημολογείται ότι χρησιμοποιούνται οι σχετικές ατομικές μάζες άνθρακα και υδρογόνου, που δεν δίνονται. Δεν είναι απαραίτητες για την επίλυση και για αυτό λογικά δεν δίνονται. Άβυσσος η ψυχή του Λύτη. Το Γ3 μια καλή χωρίς κάτι περίεργο άσκηση χημικής κινητικής.
Πάμε λοιπόν στο θέμα Δ. Το Δ1 κλασσική άσκηση αμοιβαίας επίδρασης κοινού ιόντος (βλέπε σχολικό σελ. 190). Στο Δ2α ίσως δυσκόλεψε η εύρεση μέγιστου όγκου διαλύματος. Όπως έχει ειπωθεί πολλάκις άλλο διαθέτουμε και άλλο αναμειγνύουμε. Όμως στο Δ2β κατ΄εμέ υπάρχει φάουλ. Ζητήθηκε ο βαθμός ιοντισμού δείκτη, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχο ερώτημα στο σχολικό. Βέβαια τα παιδιά το έγραψαν, γιατί όλοι μας το διδάσκουμε. Όμως ας μου πει κάποιος, που το αναγράφει στο σχολικό; Το Δ3 στηρίχθηκε σε άσκηση του σχολικού (σελ. 39). Κάποια παιδιά δεν πρόσθεσαν το νερό στην χημική εξίσωση. Όμως έτσι δεν ισοσταθμίζεται!!! Επίσης στην εκφώνηση αναγράφει «υδατικό διάλυμα».
Καλά λοιπόν κατ΄εμέ τα σημερινά θέματα. Μου έκανε φυσικά πολύ μεγάλη εντύπωση ότι απουσίαζε άσκηση Χημικής Ισορροπίας, όμως με τόσο μεγάλη ύλη δεν χωρούν όλα.
ΥΣ1: Οι πανελλήνιες εξετάσεις για τα ΓΕΛ τελειώνουν την Τετάρτη και τότε κάνουμε «ταμείο»!!!
ΥΣ2: Ξέρω ότι σας κούρασα, αλλά με έπιασε η φλυαρία μου.
Δίκαιη βαθμολόγηση και καλά αποτελέσματα σε όλα τα παιδιά!!!