Και μυαλά και μπετά…

Τσώλης Ζώης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 04/05/2014, εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ

tsolisΤώρα που η κυβέρνηση προβάλλει το όραμά της για την Ελλάδα της επόμενης δεκαετίας παρουσιάζοντας το νέο αναπτυξιακό πρότυπο για μια παραγωγική και εξωστρεφή οικονομία, δύσκολα μπορεί να διαφωνήσει κανείς με τις επιλογές. Ασφαλώς ο τουρισμός, η ναυτιλία, η φαρμακοβιομηχανία, η πρωτογενής παραγωγή, οι μεταφορές και η παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου είναι τομείς στους οποίους η Ελλάδα έχει παράδοση, μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της γεωγραφικής θέσης της αλλά και του υψηλού επιπέδου επιστημονικού δυναμικού που διαθέτει. Οπως όμως πολύ εύστοχα επεσήμανε ο γνωστός οικονομικός αναλυτής κ. Μιχάλης Μασουράκης, κάτι λείπει από το μοντέλο, από τη συνταγή της ανάπτυξης, για την οικονομία μας.

Περισσότερα

Μετά την αξιολόγηση

Τζιόβας Δημήτρης, εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ

giobasΠριν από τρία σχεδόν χρόνια είχα γράψει ένα κείμενο («Αξιολόγηση ή επιθεώρηση για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ», Βήμα, 19 Ιουνίου 2011) με βάση την εμπειρία από τη συμμετοχή μου στην αξιολόγηση ενός ελληνικού πανεπιστημιακού τμήματος. Παρά τις αντιρρήσεις που διατύπωσα τότε για τον τρόπο αξιολόγησης των ελληνικών πανεπιστημίων και οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν, αποφάσισα φέτος να συμμετάσχω σε μια ακόμη αξιολόγηση και να δω αν τα πράγματα έχουν εν τω μεταξύ αλλάξει καθώς η πρώτη αξιολόγηση των ελληνικών πανεπιστημίων φαίνεται να ολοκληρώνεται.

Σε τι θα βοηθήσουν ή πού θα οδηγήσουν αυτές οι αξιολογήσεις είναι άγνωστο, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται κάποιος έλεγχος για την εφαρμογή των προτάσεων των αξιολογητών ενώ ορισμένες από αυτές έχουν γίνει πριν από μερικά χρόνια, βασίστηκαν σε ακόμη παλαιότερα στοιχεία και ως εκ τούτου είναι ήδη πεπαλαιωμένες. Εφόσον οι ίδιοι αξιολογητές δεν «αξιολόγησαν» όλα τα ομοειδή τμήματα, δεν μπορούν να συναχθούν ασφαλή αποτελέσματα ώστε να αξιοποιηθούν για τη σύγκριση και τον ανασχεδιασμό των πανεπιστημιακών τμημάτων ανά την επικράτεια. Τελικά θα αναρωτηθεί κανείς, ξοδεύτηκαν τόσα χρήματα χωρίς να είναι σαφές τι θα αποφέρουν αυτές οι αξιολογήσεις ή μήπως έγιναν για να καλλιεργήσουν την ψευδαίσθηση προς τα έξω ότι και τα ελληνικά ΑΕΙ αξιολογούνται; Και σε ποια βάση θα γίνει η επόμενη αξιολόγηση; Αν δεν συζητηθούν ουσιαστικά και δεν αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα τα τρία βασικά προβλήματα (μεγάλος αριθμός φοιτητών, ανισότητες μεταξύ ομοειδών τμημάτων και ανεπάρκεια υποδομών) που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά ΑΕΙ, οι όποιες αξιολογήσεις δεν θα έχουν νόημα.

Περισσότερα

Μαύρη τρύπα στις Πανελλαδικές: Ξέμειναν από κονδύλια!

Νίκος Μάστορας | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 18/04/2014 08:00 |εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ

Σήμα κινδύνου για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις που… ξέμειναν από κονδύλια εκπέμπει ο υφυπουργός Παιδείας! Επιπλέον, οι εξετάσεις των Γενικών Λυκείων φέτος προγραμματίστηκαν με τρόπο που να μην περιλαμβάνει Σάββατα (πλην ορισμένων ειδικών μαθημάτων) για λόγους οικονομίας. Γι’ αυτό ενώ αρχικά είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσουν στις 27 τελικά αρχίζουν στις 28 Μαΐου.

Ηδη ο Συμεών Κεδίκογλου με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, που κοινοποιήθηκε και στον Πρωθυπουργό, επεσήμανε – από τον Ιανουάριο – ότι οι φετινές Εξετάσεις κινδυνεύουν να τιναχθούν στον αέρα επειδή τα κονδύλια που έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό γι’ αυτές είναι λιγότερα από τα μισά σε σχέση με πέρυσι.
«Στον φετινό προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί μόλις 6 εκατομμύρια ευρώ για το κόστος διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων, όταν πέρυσι για παράδειγμα οι πιστώσεις ήταν παραπάνω από διπλάσιες, ήτοι 13,5 εκατομμύρια ευρώ. Καθώς αφενός έξοδα για τη διενέργεια των Εξετάσεων είναι ως επί το πλείστον ανελαστικά και αφορούν αγορές αναλωσίμων, μεταφορικά και αμοιβές εκπαιδευτικών και αφετέρου οι εκπαιδευτικοί έχουν υποστεί σημαντικές διαδοχικές μειώσεις και μέσα στο 2012, η μη επαναφορά του προϋπολογισμού για τις Πανελλαδικές στα περσινά επίπεδα διακυβεύει την ομαλή διεξαγωγή τους. Το πρόβλημα εύρεσης εκπαιδευτικών για να στελεχώσουν και να στηρίξουν τον μηχανισμό θα λάβει μεγάλες διαστάσεις» τόνισε χαρακτηριστικά στην επιστολή του ο κ. Κεδίκογλου, ζητώντας την επαναφορά του προϋπολογισμού στα 13,5 εκατ. ευρώ και κάνοντας παράλληλα μια πρόταση:

Περισσότερα